اقتصادی

پیشنهاد ستاد نانو برای رفع چالش کمبود اعتبارات/صادرات دستگاه تولید ماسک به دانمارک

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با بیان اینکه در حال حاضر 245 شرکت فناوری نانو در کشور فعالیت می کنند ، افزود: “توصیه می شود با توجه به کاهش بودجه ، نرخ مالیات شرکتهای نانوتکنولوژی را در نظر بگیرید و ساختار مناسب را برای ستاد تصویب کنید.” مشکل نانو ، کمبودها و کاهش بودجه قابل حل است.

به گزارش ایران تودی ، دکتر سعید سکار در گزارشی از وضعیت نانوتکنولوژی در کشور در سیصد و سی و سومین جلسه نقشه جامع علمی کشور ارائه کرد. زیرساخت و توسعه علم و فناوری با هدف دانشگاهها برای جذب نیروی ماهر است و دومین برنامه استراتژیک ستاد برای مدت 10 سال از سال 2016 تا 1404 همکاری بین المللی ، توسعه صنعتی و تولید نانو محصولات ، تجاری است. و بر بازاریابی بین المللی ، محصول و فناوری تأکید دارد.

سرکار ارتقاء سطح زندگی و غنی سازی با توسعه پایدار فناوری نانو را چشم انداز و هدف این ستاد عنوان کرد و خاطرنشان کرد: انرژی ، کشاورزی ، بهداشت ، آب ، محیط زیست از اولویت های ملی فناوری نانو است. کلیه برنامه های ستاد نانو که در قالب 150 فعالیت انجام می شود ، پیوندهای فرهنگی و اقتصادی دارند.

دبیر تیم ویژه توسعه فناوری نانو ، کلوپ آموزش دانش آموزی نانو را یکی از بخشهای این ستاد خواند و خاطرنشان کرد: در حال حاضر 400 سازمان گسترش دانشجویی برای آموزش فناوری نانو به 1.2 میلیون دانش آموز وجود دارد. وزارت آموزش و پرورش با دفتر مرکزی نانو به خوبی کار کرد.

وی تجهیزات 88 آزمایشگاه فناوری نانو در کشور را یکی از نتایج این آموزش ها عنوان کرد و گفت: “تمام تجهیزات این آزمایشگاه ها در ایران ساخته شده است که تأثیر زیادی در اعتماد به نفس دانشجویان دارد.”

دبیر کمیسیون ویژه توسعه فناوری نانو در رابطه با همکاری های بین المللی و صادرات خدمات و تجهیزات آموزش نانو گفت: “در برخی از شهرهای چین ، لیس ها مجهز شده اند و در عین حال دوره های آموزش نانو نیز برای 2،000 دانش آموز عمانی برگزار شده است.”

وی گفت: در حال حاضر بیش از 40،000 متخصص در 157 دوره کارشناسی ارشد و دکترا در زمینه های مختلف فناوری نانو فارغ التحصیل یا مشغول به تحصیل هستند.

نفوذ محصولات نانو در صنعت

سکار با اشاره به افزایش تولید علمی در حوزه فناوری نانو ، گفت: جمهوری اسلامی ایران در سال 2001 با تولید 10 ماده در حوزه فناوری نانو در رتبه 57 جهان قرار گرفته و در سال 2019 با ایالات متحده ، چین و 11000 مقاله در رتبه چهارم قرار دارد. هند واقع شده است: 4000 از این 11000 مقاله در Q1 قرار دارد و کشور ما در رتبه هشتم قرار دارد. علاوه بر این ، 38 درصد از تولید علمی در جهان اسلام به مقالاتی در جمهوری اسلامی ایران اختصاص یافته است و همچنین 270 اختراع داریم که 50 درصد آن مربوط به شرکتهای ثبت شده فناوری نانو است.

وی با بیان اینکه توسعه صنعتی و تجاری در سه مرحله ، صنعت و محصولات هوشمند به نانومواد نفوذ کرده است گفت: “در حال حاضر 245 شرکت صنعتی با محصولات نانو در کشور وجود دارد که محصولات آنها در حال حاضر نانو فیلترهای محلی ، نفت و پتروشیمی ، حمل و نقل و حمل و نقل هوایی است.” از نانو فیلترهای داخلی استفاده می کند.

دبیر ستاد توسعه فناوری ویژه از فروش 2.546 میلیارد دلاری توماس در فروش محصولات نانو ، تجهیزات و خدمات در سال 1997 خبر داد و گفت: “طبق آمار ، فروش شرکت ها هر ساله تقریبا دو برابر شده است.”

سکار با ابراز نگرانی از کاهش بودجه ستاد کل فناوری نانو در سالهای اخیر ، سرکار پیشنهاد حل مشکل کمبودها و کاهش بودجه را با در نظر گرفتن نرخ مالیات شرکتهای نانو و همچنین تصویب ساختار مربوط ستاد فناوری نانو ارائه داد.

محصولات نانو کرون

دبیر کمیته ویژه توسعه فناوری نانو گفت: “در شروع بیماری کورنا ، ما توانایی تولید روزانه 10،000 ماسک N95 را داشتیم و با 24 ساعت تلاش در روز ، روزانه 25،000 ماسک N95 دریافت می کردیم.”

سرکار همچنین از تولید تست تشخیصی سریع کرونا خبر داد و گفت: “با استفاده از این آزمایش ، فرد مبتلا به ویروس کرونا ظرف 30 ثانیه تشخیص داده می شود. با چند پیگیری با بخش علمی ستاد ویروس Corona ، بزودی مجوز تولید انبوه صادر می شود.” داده می شود

صادرات محصولات تاج ایرانی

دکتر سورنا ستاری ، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از صادرات ماسک به دانمارک خبر داد و گفت: “فلسفه ایجاد مقر برای حل مشکلات روزمره است و ستاد نانو از بدو تأسیس تاکنون بسیار پیشرفت کرده است.” .

وی با اشاره به مشکلات صادرات در سالهای اخیر ، افزود: با این حال ، کیت صادراتی کورونا صادر شد و در همین زمان ، اولین دستگاه تولید ماسک به دانمارک صادر شد.

انتهای پیام