اقتصادی

ارتقای قابلیت صادراتی محصولات کشاورزی با نانو اکسیژن

در یک شرکت مبتنی بر داده ها ، محققان توانسته اند با تجهیز گلخانه های هیدروپونیک به نانو اکسیژن سازها ارزش غذایی گوجه فرنگی را افزایش دهند و می گویند این روش در گلخانه های پنج گیاه دیگر استفاده شده است.

به گزارش ایران تودی ، کشت هیدروپونیک یا هیدروپونیک ، روشی برای پرورش گیاه است که در آن متخصصان نیازهای تغذیه ای گیاه را اندازه گیری می کنند و از آب داده شده به گیاهان به جای خاک استفاده می کنند و ریزمغذی ها و درشت مغذی ها را برای حفظ گیاه با نگهدارنده های ناکارآمد مانند پرلیت اضافه می کنند. عملاً ضروری است. آن را به زمین می اندازند.

در این روش ، کیفیت مصرف آب یک عامل کلیدی در رشد محصولات با ارزش افزوده بالا است ، بنابراین محققان یکی از شرکت های دانش بنیان دستگاه نانو حبابی را برای ارائه راهی برای بهبود آب در این گلخانه ها ایجاد کرده اند.

بر اساس این اطلاعات ، عارف دادگستر ، مدیرعامل شرکت ، در مصاحبه با ایران تودی ، وی با اشاره به تولید نانو حباب ها گفت: ما دستگاهی را توسعه داده ایم که می تواند حباب های کمتر از 200 نانومتر تولید کند تا نانو حباب تولید کند.

وی گفت: از این دستگاه برای افزایش ارزش غذایی مواد غذایی استفاده شده است. “کیفیت آب و اکسیژن ، که یکی از نیازهای اصلی برای رشد گیاهان در گلخانه های هیدروپونیک است ، بسیار مهم است.” بنابراین ، ما پروژه ای را اجرا کرده ایم که نتایج خوبی را در گلخانه های گوجه فرنگی هیدروپونیک در منطقه ارس به دست می آورد.

وی گفت: “ما در این پروژه از فناوری نانو اکسیژن استفاده کردیم.”

یکی دیگر از مزایای این فناوری ارتقای ارزش غذایی محصولات کشاورزی است ، وی گفت: ارزش غذایی محصولات کشاورزی ما به سطح استاندارد نمی رسد و کمتر است که برای صادرات مشکل ایجاد می کند. ، اما خوشبختانه با استفاده از این فناوری ، ما ارزش غذایی گوجه فرنگی را 25-30 افزایش داده ایم.

به گفته وی ، ارزش غذایی به معنای وجود عناصری مانند منیزیم ، مس ، روی و پتاسیم در محصولات کشاورزی است و به این ترتیب این عناصر به سطح قابل توجهی رسیده اند.

وی گفت: “ما آماده تجهیز گلخانه های هیدروپونیک به این فناوری هستیم.”

به گفته وی ، از این روش می توان در گلخانه هایی استفاده کرد که گیاهانی مانند “توت فرنگی” ، “خیار” ، “فلفل” ، “بادمجان” و “کاهو” در آن پرورش داده می شود ، زیرا اثرات کمی و کیفی مثبت و قابل توجه است. به

وی در توضیح مکانیسم نانو حباب ها برای افزایش ارزش غذایی محصولات کشاورزی گفت: کیفیت آب بر ساختار ریشه و جذب مواد مغذی تأثیر می گذارد ، بنابراین کیفیت آب ورودی به این گلخانه ها و میزان اکسیژن محلول نیز به همان اندازه خوب است. کیفیت باکتریهای مفید واقع در اطراف ریشه گیاهان بهتر است و منجر به جذب بهتر مواد مغذی و اکسیژن از طریق ریشه گیاهان می شود.

عدالت افزود استفاده از این فناوری برای بهبود کیفیت محصولات کشاورزی و میزان اکسیژن محلول در آب مزایایی دارد.

انتهای پیام