علمی و پزشکی

چهره مرگبار اومیکرون به زودی نمایان می شود

به گزارش شفاف، طبق گفته وزیر بهداشت تا دو تا سه هفته آینده وارد پیک Omicron خواهیم شد. این بدان معناست که باید منتظر افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا باشیم. البته این بار سویه Omicron جایگزین دلتا شد. طرفی که همه فکر می کردیم مثل سرماخوردگی است و دیدیم که نیست.

آمار روز گذشته وزارت بهداشت حاکی از شناسایی بیش از 35 هزار بیمار جدید بود که از این تعداد 2199 نفر در بیمارستان بستری شدند. تا دیروز ۲۳۹۵ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند.

نکته مهم، افزایش بستری شدن در بیمارستان است که می تواند خطرناک باشد. زیرا تعدادی از آنها به بخش مراقبت های ویژه فرستاده می شوند که باعث افزایش مرگ و میر می شود.

وضعیت قرمز در اتاق های ICU

شبنم تهرانی، معاون بخش عفونی بیمارستان لبافی نژاد گفت: در روزهای اخیر شاهد افزایش مراجعه بیماران به پلی کلینیک ها و آمبولانس ها در هفته گذشته و تعداد تخت ها در چند روز بوده ایم. در بخش‌ها بسیار بالا بود. ”این زودتر از حد انتظار اتفاق افتاد.

وی افزود: برخی متوجه می شوند که اومیکرون همان سرماخوردگی است. آنها در حال عادی شدن هستند و شیوع بالای ویروس منجر به افزایش تعداد افراد آلوده شده است.

سرعت انتقال Omicron 3-4 برابر سریعتر از دلتا است

به گفته مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ملی جووید 19، سرعت انتقال اومیکرون ها 3 تا 4 برابر سریعتر از گونه های دلتا است. بنابراین در خانواده هایی که یکی از اعضا مبتلا می شود، در همه اعضای خانواده تعارض ایجاد می کند.

وی افزود: هر چه شدت ویروس در یک جامعه بیشتر باشد، احتمال وجود سویه‌های جدید بیشتر می‌شود، بنابراین باید با واکسیناسیون و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی زنجیره انتقال را قطع کنیم.

کووید، یکی از اعضای کمیته ملی علوم نوزدهم، گفت: “من فکر می کنم Omicron در سه هفته آینده در کشور به اوج خود خواهد رسید و تعداد بستری ها و ویزیت های سرپایی افزایش خواهد یافت.”

مردانی گفت: سویه Omicron مورد توجه ویژه کودکان و نوجوانان است و طبق آمار 20 درصد مبتلایان در گروه سنی اطفال هستند و در حال حاضر اکثر بخش های اطفال تحت اشغال هستند.

پیک Omicron برای 3 هفته آینده

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت با اشاره به آغاز موج ششم کرونا در کشور با بیان اینکه بیمارستان‌ها آمادگی ۱۰۰ درصدی دارند، گفت: فکر می‌کنیم تا ۲ تا ۳ هفته آینده به اوج برسیم. “

وی افزود: در صورت داشتن علائم خفیف نیازی به مراجعه به مراکز درمانی نیست، افرادی که بیماری های اساسی و حال عمومی دارند به مراکز درمانی مراجعه کنند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: وقتی شرایط به اوج خود می رسد قرنطینه هوشمند دیگر اجرا نمی شود و باید کاملا محدود شود.

وی یادآور شد: ما مرتباً با توجه به شرایط شرایط پیشنهادهایی را به ستاد ملی کرونا می‌دهیم، اما برخی تایید می‌شوند و برخی نه. در زمینه قرنطینه هم پیشنهاد می دهیم و ستاد کرونا باید با در نظر گرفتن شرایط کشور در این مورد تصمیم گیری کند.

افزایش مرگ و میر عروق ویروس کرونا در 2 هفته آینده

محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: با افزایش تعداد بیماران سرپایی، باید انتظار افزایش تعداد بستری‌ها را ظرف دو هفته داشته باشیم.

وی افزود: هم اکنون تعداد بستری ها نسبت به هفته گذشته بسیار بیشتر شده است که می تواند در دو هفته آینده میزان مرگ و میر ناشی از بیماری عروق ویروس کرونا قلب را افزایش دهد.

در همین حال، مسعود یونسیان، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، می‌گوید ما در بازوی رو به رشد پیک Omicron هستیم و پذیرش و مرگ در بیمارستان‌ها را در هر دو دلتا مقایسه می‌کنیم و می‌گویم روزانه بیش از 100 مرگ تکرار می‌شود. آمیکرون گفت: «تعداد کشته شدگان در ششمین اجلاس حدود چهار برابر بیشتر از سال گذشته است.

به نظر می رسد باید منتظر روزهای سخت شرایط فعلی و عادی شدن و عدم توجه جدی به رعایت پروتکل ها باشیم. این روزهای سخت می تواند منجر به افزایش مرگ و میر omicron شود.