عمومیکسب و کار ایرانیان

انواع مالیات در دبی

سیستم مالیات در چگونه است؟ آیا این حقیقت دارد که در دبی معاف از پرداخت مالیات هستیم؟ دبی سرمایه گذاران برتر را به دلیل وضعیت معاف از مالیات خود جذب کرده است. در حالی که هیچ مالیات بر درآمد شخصی، حقوق، عایدی سرمایه و ارث وجود ندارد، مالیات بر ارزش افزوده  در سال 2018 پس از کاهش قیمت نفت که فشاری بر خزانه دولت وارد کرد، معرفی شد. مالیات بر ارزش افزوده استاندارد 5% برای اکثر محصولات، کالاها و خدمات در کشور اعمال می شود و در نتیجه هزینه های زندگی را اندکی افزایش می دهد.

جزء مالیات بر ارزش افزوده معمولاً در قیمت درخواستی محصولات و خدمات گنجانده می شود، بنابراین قیمتی که روی برچسب ظاهر می شود قیمتی است که باید پرداخت شود.

معاف از مالیات بر درآمد در امارات

افراد حقوق بگیر می توانند انتظار داشته باشند که کل سررسید ماهانه خود را در پایان ماه دریافت کنند، این رقم بدون کسر مالیات است. این قانون برای مهاجران و افراد محلی به طور یکسان صدق می کند.

مالیات برای برخی از ملیت ها

امارات متحده عربی در حال حاضر 115 موافقتنامه مالیات مضاعف  با شرکای تجاری دارد تا اطمینان حاصل شود که مالیات دهندگان نباید، مالیات های مشابهی را در چندین کشور بپردازند. در نتیجه، اکثر مهاجرانی که واجد شرایط غیر مقیم در کشورهای خود هستند، می توانند از مالیات 0% بر درآمد خود در امارات و کاهش مالیات بر سود سهام  برخوردار شوند.

معیارهای واجد شرایط بودن به عنوان افراد غیر مقیم در کشورهای مختلف متفاوت است و معمولاً به تعداد روزهای سپری شده در خارج از کشور در یک سال، تعداد سال های متوالی سپری شده در خارج از کشور یا مالکیت دارایی در کشور خود بستگی دارد. اکثر کشورها از مهاجران می خواهند که مالیات بر درآمد تولید شده در کشور خود را بپردازند. مهاجران همچنین ممکن است واجد شرایط پرداخت مالیات بیشتر در صورت بازگشت به کشور خود باشند.

در سطح ملی، امارات متحده عربی نیز برای محصولاتی مانند الکل، تنباکو، نوشابه‌های گازدار و نوشیدنی‌های انرژی‌زا مالیات غیر مستقیم دریافت می‌کند.

مالیات بر ارزش افزوده در امارات

مالیات بر ارزش افزوده در سال 2018 در امارات متحده عربی و همسایه عربستان سعودی اعمال شد و انتظار می‌رود که سایر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نیز از آن پیروی کنند. این مالیات برای تنوع بخشیدن به جریان های درآمدی دولت و محدود کردن اتکا به درآمد نفت و سایر هیدروکربن ها در نظر گرفته شده است.

مالیات بر ارزش افزوده از اول ژانویه 2018 با نرخ ثابت 5 درصد اعمال شده است. اکثر کالاها و خدمات در کشور مشمول مالیات 5 درصدی هستند، در حالی که برخی از آنها با مالیات 0 درصد یا به طور کلی از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند. سازمان مالیاتی فدرال یک نهاد دولتی ملی است که بر کلیه امور مربوط به مالیات بر ارزش افزوده نظارت دارد.

دسته های زیر از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند. آنها نیازی به ثبت نام برای مالیات بر ارزش افزوده ندارند و نمی توانند مالیات بر ارزش افزوده تحمیل شده برای کالاها یا خدمات مرتبط را بگیرند، از جمله:

  • برخی خدمات مالی مانند بیمه عمر
  • املاک مسکونی
  • زمین برهنه
  • حمل و نقل مسافر محلی

موارد زیر می تواند مالیات بر ارزش افزوده ای را که به تامین کنندگان پرداخت کرده است را بگیرد:

  • صادرات کالاها و خدمات خارج از شورای همکاری خلیج فارس
  • حمل و نقل بین المللی و لوازم مربوطه
  • تدارکات برخی وسایل حمل و نقل دریایی، هوایی و زمینی (مانند هواپیما و کشتی)
  • برخی فلزات
  • نوساز که برای اولین بار، عرضه می شوند.
  • عرضه برخی خدمات آموزشی و کالاها و خدمات مرتبط
  • عرضه برخی خدمات بهداشتی و درمانی و کالاها و خدمات مرتبط

کالاهایی که در انبارها در مناطق تعیین شده نگهداری می شوند برای اهداف مالیات بر ارزش افزوده خارج از امارات متحده عربی در نظر گرفته می شوند. هنگامی که آنها وارد گردش آزاد در امارات متحده عربی می شوند، وارداتی محسوب می شوند و برای مالیات بر ارزش افزوده قابمالیات در امارات چگونه است؟

مالیات در امارات

مالیات در امارات یکی از موضوعات بسیار مهم در زمینه حسابداری می ‌باشد که حسابداران علاقه مند در این حوزه می‌خواهند بدانند که مالیات در امارات یا اینکه مالیات در دبی به چه صورت و چه میزان می‌ باشد. بر همین اساس مشاغلی که در کشور امارات مشغول فعالیت هستند در ابتدای سال مالی خود طبق قانون جدید مالیات در امارات بایستی با توجه به میزان سودشان اگر از ۳۷۵ هزار درهم عبور نماید؛ بایستی ۹ درصد آن را به عنوان مالیات به دولت پرداخته نمایند.

برای افرادی که قصد مهاجرت به این کشور را دارند برای آنها خیلی جالب است که با سیستم مالیات در امارات بیشتر آشنا شوند.

آیا واقعاً مالیات در دبی معاف از پرداخت خواهد بود؟  وضعیت مالیات در این کشور به چه صورتی محاسبه خواهد شد؟ برای اطلاعات بیشتر می‌توانید ادامه مطلب را مطالعه نمایید.

مهاجرت به امارات

این روزها افراد زیادی قصد مهاجرت به کشور امارات را دارند. این کشور در بخش شرقی شبه جزیره عربستان واقع شده است. امارات از لحاظ مالیاتی توانسته افراد زیادی را به سمت خود جذب نماید. همانطور که مطلع هستید در اکثر کشورها موضوع دریافت مالیات بسیار چشمگیر شده؛ اما در کشور امارات در این زمینه تغییرات منحصر به فردی صورت گرفته است. به همین خاطر موجب شده که افراد زیادی را از اقصی نقاط جهان به خودش جذب کند. البته این کشور به عنوان یک قطب تجاری و مالی در خاورمیانه شناخته شده و نرخ مالیات در امارات نیز بسیار مطلوب برآورد می‌ شود.

عوامل موثر در نرخ مالیات در امارات

شاید افرادی در این زمینه گمان کنند که بر اساس قوانینی که در کشور امارات صورت گرفته اغلب افراد بایستی مالیات پرداخت کنند. البته در این مورد استثنائاتی نیز وجود دارد که می توان نرخ مالیات در امارات را محاسبه کرد.

اما در این بین نهادهایی نیز در کشور امارات از پرداخت مالیات مبرا هستند. از جمله آنها می ‌توان به نهادهای فعال در استخراج منابع طبیعی، صندوق‌ های سرمایه‌گذاری، موسسات خیریه، دولت فدرال صندوق‌های بازنشستگی و موسسات عام المنفعه اشاره کرد. اما از جانبی افرادی که در کشور امارات دارای شرکت ‌های خارجی هستند و به عنوان شخص حقوقی در این کشور فعالیت می‌کنند؛ بایستی طبق قوانین مالیات در این کشور مالیات را به صورت تمام و کمال پرداخت کنند.

انواع مالیات در امارات

یکی از دلایلی که افراد از طریق آن به این کشور جذب می ‌شوند مبحث مالیات در امارات محسوب می‌ شود. میزان نرخ مالیات بر درآمد آنها که صفر در نظر گرفته شده است. علاوه بر این مورد دیگر مالیات‌ هایی که به آنها اشاره خواهیم کرد که دولت امارات از پرداخت آنها از طریق شهروندان صرف نظر کرده است؛ همچون: مالیات بر دارایی، مالیات حقوق و دستمزد، مالیات بر املاک، و .  اما در مقابل بخش‌هایی که به آنها اشاره خواهیم کرد بایستی نرخ مالیات آن در امارات پرداخت شود. از جمله: ، مالیات بر اجاره، مالیات بر گردشگری، مالیات املاک و مالیات غیر مستقیم.

مالیات بر ارزش افزوده در امارات

با توجه به این قانون که در کشور امارات از سال ۲۰۱۸ وضع شده است؛ می‌توان گفت که طبق این قانون برای اقداماتی چون اقلام بهداشتی، اقلام فرآورده‌ های نفتی، آموزشی، خدمات اجتماعی و غیره افراد در جهت استفاده از آنها بایستی ۵ درصد مالیات را پرداخت کنند. این نرخ در کشور امارات یکی از نرخ‌ های مطلوب در جهان شناخته شده است. زیرا در کشورهایی چون اسپانیا به ۲۱ درصد و در آلمان ۱۹ درصد و ایتالیا  ۲۲ درصد مالیات بر ارزش افزوده لحاظ خواهد شد.

مالیات غیر مستقیم در امارات

یکی از نکات جالبی که در کشور امارات بسیار به چشم می ‌خورد مالیات غیر مستقیم می ‌باشد. زیرا سلامت شهروندان در این کشور بسیار حائز اهمیت است. به همین خاطر بر روی محصولات مصرفی که برای سلامت انسان مضر هستند؛ همانند نوشیدنی‌ های گازدار، دستگاه الکترونیکی، سیگار کشیدن، نوشیدنی‌های شیرین، نوشیدنی‌های انرژی زا و محصولات تنباکو مالیات غیر مستقیم لحاظ شده است. برای مثال شما زمان خرید نوشابه‌های گازدار بایستی ۵۰ درصد و دیگر محصولات  ۱۰۰ درصد مالیات غیر مستقیم بپردازید.

مالیات گردشگری در امارات

همانطور که مطلع هستید هر ساله مسافران زیادی به این کشور سفر خواهند کرد. بنابراین مالیات گردشگری یک پشتوانه بسیار خوب و محکمی برای دولت امارات محسوب می‌ شود.  از این رو مالیات برای تمامی بخش ‌هایی که با گردشگران در ارتباط هستند؛ اعمال خواهد شد. از جمله آنها می‌ توان به مهمانخانه ‌ها، هتل‌ ها، اقامتگاه ‌ها، هتل آپارتمان‌ ها و غیره اشاره نمود. ناگفته نماند که مالیات در برخی از شهر ها نیز با توجه به بخش ‌های مختلف هزینه آنها نیز متغیر می‌ باشد.

مالیات در دبی، ابوظبی و دیگر شهرها از یکدیگر کاملاً متمایز در نظر گرفته می ‌شوند. درصدهایی که برای امور گردشگری و مالیات آن لحاظ می ‌شود به شرح زیر خواهد بود:

  • هزینه شهرداری ۱۰ درصد
  • هزینه گردشگری ۶ درصد
  • قیمت اتاق ۱۰ درصد
  • هزینه خدمات ۱۰ درصد

مالیات بر اجاره در امارات

قوانین در کشور امارات همچون مالیات بر اجاره از عدالت ویژه ای برخوردار می ‌باشد. بنابراین پرداخت این مالیات در مناطق گوناگون این کشور نیز از هم متغیر بوده و بایستی افراد با در نظر گرفتن محل زندگی خود آن را پرداخت کنند. اصولاً افرادی که در دبی زندگی می‌کنند بایستی ۵ درصد از بودجه اجاره خودشان را به عنوان مالیات پرداخت کنند. از طرفی مالیات افراد بومی با دیگر افراد تجاری کاملاً متغیر خواهد بود. مثلاً مستاجران تجاری بایستی ۱۰ درصد از اجاره خود را به عنوان مالیات پرداخت کنند.

از جانب دولت برای افرادی که در پرداخت مالیات توانایی لازم را نداشته باشند و کمی برای آنها پرداخت مالیات دشوار است؛ این شرایط مقدور شده که در چندین قسط به صورت ماهانه بتوانند مالیات را پرداخت کنند. اغلب افرادی که قصد مهاجرت به این کشور را دارند و می‌ خواهند در شهر دبی اقامت کنند؛ بهتر است از نرخ مالیات در دبی نیز اطلاعات کافی کسب کنند.

قوانین مالیاتی در کشور امارات

با توجه به نرخ صفر بودن مالیات در این کشور البته استثنائاتی نیز وجود دارد. به همین خاطر آشنایی نسبی در خصوص نرخ مالیات در دبی و دیگر شهرها نیز بایستی بررسی شود. با توجه به گفته معاون وزیر دارایی کشور امارات افرادی که در مشاغلی مثل ساخت ساختمان، املاک، سرمایه‌گذاری و غیره فعالیت می‌کنند از پرداخت مالیات معاف خواهند بود. برای حمایت از کسب و کارهای کوچک نیز سودی که از درآمد این شرکت‌ ها در کشور حاصل می‌ شود با نرخ مالیاتی ۹ درصد محاسبه شده  و مبلغی تا حدود ۳۷۵ هزار درهم نیز به مسئولان دارایی پرداخت می شود. اما در این بین نیز علاوه بر وجود قوانین مالیاتی در کشور بسیاری از کسب و کارها از جمله بانک‌ها و عوارض شهرداری و غیره از پرداخت مالیات معاف هستند. در نتیجه می توانند از درآمد خود به طور کامل استفاده لازم را داشته باشند.

کشور امارات بهشت مالیاتی

غیر ممکن است که کسی در این حوزه فعالیت داشته باشد و این نام و واژه بهشت مالیاتی را نشنیده باشد. به همین خاطر هر ساله از اقصی نقاط جهان به این کشور مهاجر وارد می ‌شود که این کشور را به عنوان منطقه پر رونق در کسب و کار و تجارت می‌ دانند. از این رو افراد زیادی تمایل به سرمایه‌ گذاری در مناطقی مثل ابوظبی و دبی و غیره هستند.

علاوه بر این مورد در کشور امارات و شهر دبی نرخ مالیات صفر در نظر گرفته شده است. سرمایه‌گذاری ‌های بسیار بزرگ و قابل توجهی مثل هتل ‌های مجلل، آسمان خراش ها و غیره در این کشور در حال افزایش می ‌باشد. اما ممکن است ذهن شما را در رابطه با بررسی مسائل اقتصادی در این کشور درگیر کند و شاید برایتان جالب هم باشد. اما برای خاتمه دادن به این دغدغه فکری می‌توان بیان کرد که این رتبه‌دهی بر اساس سنجش دو مولفه صورت خواهد گرفت. مولفه اول در خصوص مسائل پشت صحنه در خصوص امور نقل و انتقالات بانکی می‌باشد؛ که می‌توان به اقداماتی چون قوانین ثبت شرکت، قوانین مالیاتی و غیره اشاره کرد. مولفه دوم نیز در خصوص سنجش جهانی در مقایسه با نقل و انتقالات مالی کل کشورها می ‌باشد.

مطالب بیشتر : اجاره ماشین بنز در دبی

پرداخت مالیات

افرادی که در کشور امارات فعالیت می‌کنند با توجه به مالیات و با توجه به سودی که در امور فعالیت خود در این کشور کسب می‌کنند بایستی ۹ درصد آن را پرداخت کنند.

فعالیت در شرکت‌های ثبت مناطق آزاد

اگر شما در کشور امارات اقامت داشته باشید؛ اما با شرکت‌هایی که در مناطق آزاد ثبت شده همکاری کنید، در واقع نرخ مالیاتی برای شما در نظر گرفته نخواهد شد. فقط شرکت‌هایی که در امارات متحده عربی ثبت شده باشند می‌توانند مالیات پرداخت کنند.

خیلی از افراد این سوال را می‌پرسند که اگر در کشور امارات زندگی زندگی نکنیم؛ اما در این کشور دارای شرکت باشیم، بایستی اظهارنامه مالیاتی را سالانه ارائه و تکمیل کنیم؟ در این خصوص بایستی گفت حتی اگر سودی از شراکت با مجموعه‌های موجود در کشور کسب نکرده باشید؛ حتماً بایستی اظهارنامه مالیاتی را سالانه تکمیل و ارائه نمایید.

افرادی که در کشور امارات برای کارفرمایان فعالیت می‌کنند و مشغول به کار هستند نیازی به پرداخت مالیات بر حقوق و دستمزد نخواهند بودو در نتیجه هیچگونه مالیاتی از آنها از سمت دارایی دریافت نمی‌شود.

ل اعمال هستند.

یکی از استثنائات فوق این است که شهروندان امارات می توانند مالیات بر ارزش افزوده را که در طول ساخت و ساز اقامتگاه شخصی خود متحمل شده اند پس بگیرند. این باید ظرف 6 ماه پس از نقل مکان به محل سکونت یا دریافت گواهی پایان کار، هر کدام زودتر باشد، ادعا شود.

قوانین مالیاتی به طور مکرر در سراسر جهان به‌روزرسانی می‌شوند و جستجوی آخرین اطلاعات مربوط به مالیات‌های مهاجرتی در کشور اصلی مهم است.