اقتصادی

وضع بحرانی ذخایر آب برخی استان‌ها/ آیا صرفه‌جویی مردم تنها راه است؟

خشکسالی و کمبود آب واژه هایی هستند که طی سال گذشته بارها شنیده و هشدار داده شده اند ، اما هنوز نگران پایان فصل گرم تابستان و پیش بینی پاییز هستند. نگرانی های جدی که می تواند زندگی ما و همه موجودات زنده و اکوسیستم را تحت تأثیر قرار دهد. آیا تنها یک راه برای نجات مردم در این شرایط وجود دارد یا آیا مسئولان در کنار این راه حل مهم مسئولیت هایی نیز دارند؟

به گزارش ایران تودی ، ایران کشوری است که از نظر جغرافیایی در کمربند خشک و نیمه خشک جهان قرار دارد و این یک امر طبیعی است که باعث می شود یک سوم متوسط ​​بارندگی جهانی و سه برابر تبخیر جهانی را بدست آوریم. با کاهش بارندگی ، این امر در کشور بیشتر و جدی تر شد و پذیرفته شد. بسیاری از مردم و حتی کشاورزان استانهای مختلف ، شهرها و روستاهای کشور به ویژه استان خوزستان تحت تأثیر این سیل قرار گرفتند.

با این حال ، آمدن فصل پاییز بارندگی کافی را به همراه نداشت و همانطور که سازمان هواشناسی پیش بینی کرده بود ، بارش ها در این فصل به تأخیر می افتد و احتمالاً میزان بارندگی در پاییز امسال کمتر از حد معمول خواهد بود ، اما این یک نکته مهم است به با ورود به فصل پاییز با فصل خشک و سال آبی بارانی – زمانی که بسیاری از مناطق کشور تحت تنش آبی هستند – بارش مداوم می تواند تنش آبی و مشکل تامین آب آشامیدنی در برخی شهرها را کاهش دهد. و روستاها پیچیده تر هستند

پیش بینی های سازمان هواشناسی با هشدارهایی در مورد وضعیت سدها در شهرهای مختلف از جمله تهران آشکارتر شد. محمدرضا بختیاری ، مدیرعامل آب و فاضلاب تهران ، گفت که سال گذشته بدترین سال در 50 سال گذشته بود ، با 37 درصد بارندگی کمتر در تهران و کمبود 300 میلیون متر مکعب در مخازن. : وضعیت مخازن تهران خوب نیست.

اما چه باید کرد؟ این س forالی برای ایرانیان امروز و فردا نیست. این س peopleال نیست که مردم و مسئولان باران های خوب را در یک سال آبی فراموش خواهند کرد. نباید فراموش کنیم که ایرانیان حتی قبل از رشد میلیون ها نفر و توسعه سدها با مشکل آب دست و پنجه نرم می کردند و صدها سال است که به دنبال راه هایی برای استخراج و ذخیره آب هستند.

در زمانی که کشور در حال حاضر با خشکسالی شدید دست و پنجه نرم می کند ، در روزهای اخیر ، شبکه های تلویزیونی بارها از ساکنان استان تهران خواسته اند تا با پخش زیرنویس ، در مصرف آب صرفه جویی کنند. این امر نیاز به مدیریت آب در تهران را دوچندان می کند.

بختیاری با اشاره به رویدادی بی سابقه در این منطقه در سال گذشته ، گفت: سال گذشته با وجود کاهش بارندگی و افزایش دما ، برای اولین بار در تاریخ آب تهران شاهد افت 3 درصدی آب آشامیدنی بودیم. مصرف آب تهران افزایش دادن.

اما در شهری مانند تهران مسئله دیگر اتلاف آب از طریق شبکه های انتقال قدیمی و همچنین صرفه جویی شهروندان در مصرف آب است. به گفته مدیر اداره آب و فاضلاب استان تهران ، ما حدود 9000 کیلومتر خط لوله و سیستم های آبرسانی در پایتخت داریم که 40 درصد از آنها بیش از 50 سال سن دارند و منسوخ به حساب می آیند. بخشی از شبکه آبرسانی از بین می رود.

حسین رفیع ، فعال آب با تاکید بر ضرورت توجه مردم به هدررفت آب از طریق شبکه آبرسانی قدیمی شهر ، گفت: راه های مقابله با خشکسالی از جمله صرفه جویی در مصرف آب در استان های مختلف متفاوت است زیرا در استانی مانند تهران ، مصرف آب شهری کم است مقدار آن زیاد است ، اما در برخی استانهای دیگر بیشتر آب در کشاورزی یا صنعت مصرف می شود و صرفه جویی در آب در این مناطق ضروری است. ، بنابراین نمی توان با یک دستور العمل واحد برای همه مناطق برخورد کرد.

به گفته وی ، هدررفت آب در سیستم آبرسانی شهر به حدی است که در حال از دست دادن بسیاری از سدهای بزرگ در شبکه های آبرسانی زیرزمینی تهران هستیم ، اما وزارت نیرو می تواند با مدیریت و برنامه ریزی مناسب ، تلفات آب را مدیریت یا کاهش دهد. آب زیاد

این کارشناس آب همچنین معتقد است که بیشتر آبی که ادعا می شود در کشاورزی استفاده می شود قبل از رسیدن به کشاورزان به دلیل مشکلات متعدد در سیستم تامین آب در جاهای دیگر هدر می رود.

به گزارش ایران تودی ، مدیریت آب که برای زندگی بشر ، اکوسیستم ها و تنوع زیستی مهم است ، نیازمند تعامل ، همکاری و احساس مسئولیت بین مردم و مسئولان است. اگر حفاظت از منابع آب با کمک و همکاری افراد جامعه انجام نشود ، گرد و غبار ، رانش زمین و … که در حال حاضر بسیاری از مناطق کشور را تحت تأثیر قرار داده است. شرکت می کند.

انتهای پیام