حوادث

صرفه‌جویی یک میلیون دلاری پزشکی قانونی با تولید کیت‌های ژنتیک

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: تولید و استفاده از کیت های ژنتیک باعث صرفه جویی نزدیک به یک میلیون دلاری در پزشکی قانونی شد.

گزارش ایران تودیعباس مسجدی آرانی، معاون توسعه نظام قضایی هیات امنای مرکز کارشناسی پزشکی قانونی، رئیس سازمان نظام پزشکی، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان و سایر اعضای هیات امنای مرکز مركز كارشناسي پزشكي قانوني، مجلس شوراي اسلامي و ساير اعضاي هيئت امناي مراكز تحقيقاتي با تاكيد بر اينكه بايد باشد، گفت: كيت هاي ژنتيكي محصول مركز تحقيقات پزشكي قانوني كه سال گذشته اولين حضور خود را داشت، بود. توسط رئیس قوه قضائیه افتتاح شد که دستاورد بزرگی برای کشور محسوب می شود.

وی افزود: با نمایش این محصول، ایران پنجمین کشور تولید کننده کیت های ژنتیکی در این سطح از استانداردها در جهان شد و در حال حاضر کیت های تولید شده در آزمایشگاه های پزشکی قانونی استفاده می شود.

مسجدی با بیان اینکه در آینده کیت های ژنتیک مرکز علمی-پژوهشی در اختیار آزمایشگاه های خصوصی نیز قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: با توجه به اهمیت ویژه پرونده های ژنتیکی، پزشکی قانونی در آزمایشگاه ها تنها از کیت هایی با دقت بسیار بالا و بسیار کم استفاده می کند. نرخ خطا. بنابراین، کیت های تولیدی مرکز تحقیقاتی که در حال حاضر توسط آزمایشگاه های ژنتیک قانونی مورد استفاده قرار می گیرد، دارای بالاترین استانداردهای بین المللی است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور ادامه داد: پس از تولید کیت های ژنتیک، رسیدگی به امور 80 هزار خانواده که فرزندان آنها ایرانی الاصل و غیرایرانی الاصل هستند در دستور کار این سازمان قرار گرفت و پس از آن تفاهم نامه ای با وزارت رفاه منعقد شد و در این فرم شناسایی این کودکان و هویت آنها در راستای صدور مدارک تاییدیه ادامه دارد.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با تاکید بر اینکه جسارت و اعتماد به نفس نخبگان جوان مرکز علمی-پژوهشی در تولید و بومی سازی محصولات بسیار قابل تقدیر است خاطرنشان کرد: یکی دیگر از محصولات تولید شده در این مرکز یک هموژنایزر با توجه به افزایش چشمگیر قیمت نمونه خارجی این محصول، نخبگان مرکز تحقیقات در سال گذشته تمام توان و تلاش خود را صرف بومی سازی دستگاه هموژنایزر کردند.

وی بیان کرد: دستگاه هموژنایزر یکی از دستگاه های کاربردی در آزمایشگاه های سم شناسی قانونی است که هم اکنون نمونه بومی سازی آن در پزشکی قانونی استفاده می شود و نسبت به نمونه های خارجی برتری قابل توجهی دارد و هموژنایزر آمادگی صادرات این محصول به کشورهای دیگر را داریم.

بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان پزشکی قانونی، وی افزود: تولید خودکار نمونه از دیگر فعالیت های مرکز تحقیقات است و یادآور شد: این دستگاه نیز از تجهیزات کاربردی آزمایشگاه ها است. ، در زمینه تاخیر در اجرا و پاسخگویی در سریع ترین زمان ممکن استفاده می شود.به عرق کردن فایل ها کمک می کند.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در بخشی دیگر از سخنان خود به موضوع فرآوری بافت اشاره کرد و گفت: بافت استخوانی، دریچه های قلب و …. موضوع فرآوری بافت یکی از نیازهای اصلی و مهم کشور است. در حال حاضر توسط دو شرکت خصوصی انجام می شود و نتیجه کار آنها 40 درصد نیاز داخلی را پوشش می دهد.

وی ادامه داد: مرکز پزشکی قانونی در حال حاضر از امکانات علمی و فنی لازم برای فرآوری بافت برخوردار است و در صورت تامین تجهیزات و هزینه های لازم می تواند فرآوری بافت را انجام دهد که به نفع مردم و به ویژه بیماران باشد.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور افزود: مذاکراتی با دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده و امیدواریم هر چه زودتر وارد مراحل اجرایی شویم.

مسجدی همچنین به ضرورت تشکیل دانشکده پزشکی قانونی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه سه وظیفه از پنج وظیفه اصلی سازمان پزشکی قانونی، آموزش و پژوهش است، ایجاد دانشکده برای این سازمان بسیار ضروری به نظر می رسد و اگر پزشکی قانونی در مرز دانش است، اگر عمل نکند بسیاری از مدرن ها از علوم عقب می مانند.

در این جلسه دکتر رئیس زاده رئیس سازمان نظام پزشکی کشور نیز بر نقش مهم و جایگاه مهم مرکز تخصصی پزشکی قانونی تاکید کرد و گفت: با توجه به موارد نادر و اطلاعات موجود در حوزه پزشکی قانونی، پژوهشی و عالی است. تحقیقات در زمینه تخصصی پزشکی در این سازمان موجود است و استفاده از این اطلاعات در حوزه های برنامه ریزی و تصمیم گیری کشور بسیار مفید است.

وی ادامه داد: هر پرونده پزشکی قانونی در هر تخصصی مانند یک کلاس درس بزرگ است و از اطلاعات آنجا می توان خیلی چیزها را یاد گرفت.
وی افزود: سازمان می تواند در حوزه های بیوتروریسم و ​​سم شناسی فعالیت کند و در این زمینه کارهای ارزنده ای انجام دهد.

در این جلسه دکتر شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز به تدابیر ویژه پزشکی قانونی اشاره کرد و گفت: به دلیل دسترسی به اطلاعات و یافته های منحصر به فرد، قادر به انجام اقدامات پزشکی قانونی است. و فعالیت ها در زمینه تحقیقاتی که هیچ مرکز و دانشگاه دیگری نمی تواند انجام دهد.

انتهای پیام