عمومیکسب و کار ایرانیان

مواد تشکیل دهنده بتن اکسپوز چیست؟

بتن اکسپوز :

بتن اکسپوز شباهت بسیاری با موضوع بتن دارد. بتن به عنوان پر تولیدترین ماده صنعتی در جهان می باشد که انواع و اقسام مختلفی دارد. ساختار بتن مجموعه ای از ذرات شن و ماسه به وسیله چسبی متشکل از سیمان و آب بهم متصل شده اند  که این مواد به نسبت مشخصی باهم مخلوط میشوند، این میزان مشخص طرح اختلاط نام دارد که بر اساس فرمول و محاسب معین می‌گردد بنابراین بسته به بزرگی ذرات شن و ماسه و میزان آب و سیمان می تواند مقاومت های مختلفی داشته باشد و در جاهای مختلف بسته به نوع کاربری و هدف مورد نظر مورد استفاده قرار گیرد.

شن، ماسه، سیمان و آب بدست می آید، یکی از این انواع بتن ، بتن اکسپوز می باشد که در این مقاله به بررسی این نوع بتن و ذکر خصوصیات آن خواهیم پرداخت. بتن اکسپوز امروزه به عنوان یکی از مهم ترین اشکال نما سازی در سازه های مدرن میباشد. هیچ یک از متریالهای نماسازی نمی توانند تا این حد کاربردی و متنوع و انطباق پذبر باشند، بنابراین از بتن اکسپوز جهت اجرای هر نما با هر شکل و طراحی می توان استفاده کرد و تمام اشکال و نقوش مورد نظر را با استفاده از سیستم قالب های موجود و به شکلی مقرون به صرفه و اقتصادی می توان بر بدنه سازه ایجاد کرد.

بتن اکسپوز، بتن نما یا بتن معماری

بتن نما بتنی است که به صورت پیش‌ساخته تولید شده و به مصرف می‌رسد. معماران به دلیل امکان اجرای رنگ‌ها و طرح‌های مختلف، به این بتن علاقه‌مند هستند. این سیستم بخصوص در پروژه‌های بزرگ و مکان‌هایی که نیاز به نمای یکپارچه باشد، بسیار مناسب است

با توجه دقیق به بعضی سازه‌های عظیم – مثل سازه پل – متوجه می‌شوید نمای اکثر این سازه‌ها، بتنی است که با قالب‌بندی یا رنگ خاص تزیین شده‌ است. این روش برای نمای داخلی ساختمان نیز به کار می‌رود. شرط استفاده از بتن در نمای خارجی، مقاومت بالا و نفوذناپذیری است. این موضوع بتن را در برابر شرایط بد آب و هوایی و باران یا یخ زدن ایمن می‌کند.

مواد تشکیل دهنده بتن اکسپوز

مواد تشکیل دهنده بتن اکسپوز همان مواد اصلی تشکیل دهنده سایر بتون های رایج است. با این اختلاف که برای بدست آوردن سطح صاف و صیقلی تر، استفاده از مواد پر کننده که باعث لغزندگی بیشتر اندازه شن و ماسه و سیمان می گردد ضروری است. برای ساخت بتن اکسپوز مقدار معینی از سیمان ، آب ، دانه های سنگ و برخی الیاف طبیعی یا پلیمری جهت افزایش استحکام بتون ترکیب می گردد. استفاده از قالب استاندارد با روغن مناسب به همراه ویبره جهت خارج نمودن حباب ها از درون بتن و ترکیب یکدست بتن در تمام سطح و درون قالب بسیار اهمیت دارد. در فصول سرد سال برای جلوگیری از انجماد سریع آب در ترکیب بتن از مواد ضدیخ استفاده می شود.

نمای بتن اکسپوز

از بتن اکسپوز می توان در نمای خارجی ساختمان استفاده کرد. مصالح به کار رفته در نمای خارجی ساختمان به دلیل قرارگیری در برابر تابش نور خورشید و همچنین باران باید از مقاومت لازم در برابر شرایط آب و هوایی مختلف برخوردار باشند. علاوه بر این باید از نفوذ آب به لایه های زیرین جلوگیری نمایند. از این جهت این بتون یکی از با دوام ترین و مقاوم ترین مصالح مورد استفاده در نمای ساختمان می باشد. ضمن اینکه زیبایی خاصی به ساختمان می بخشد.

ساخت پنل‌های پیش ساخته اکسپوز

هنگامی که می‌خواهند پنل‌های پیش ساخته را بسازند مطابق طرح اختلاط که در کارخانه مدون شده است دوغابی از مواد افزودنی، سیلیس و آب را درست می‌کنند و در طرف دیگر مواد خشک که عبارتند از: سیمان، آهک، ماسه ریز دانه و رنگدانه‌ها را با هم مخلوط می‌نمایند. هنگامی‌ که مواد تر و خشک به صورت جداگانه با هم مخلوط شدند موقع آمیختن آنها به یک دیگر است.

اختلاط مواد خشک و تر باید برای مدت معینی انجام شود سپس ترکیب روان و یک دستی که بدست آمده است را در قالب‌های پیش ساخته می‌ریزند و با استفاده از ویبره حباب‌های آن را خارج می‌کنند. بعد از آن در شرایط محیطی مطلوب بتن خشک می‌شود و برای استفاده آماده است. در ساخت پنل‌های پیش ساخته باید اصولی را رعایت نمایید:

  • حتما طرح اختلاط در کارخانه مدون باشد تا کیفیت تمام پنل‌ها یکسان باشد.
  • حتما در هنگام اختلاط از متراکم کننده‌ها و فوق روان کننده‌ها استفاده شود.
  • قبل از ریختن بتن در قالب از تراز بودن آن مطمئن شوید.
  • ویبره در قالب، بسیار مهم است.
  • باید در قالب‌ها از روغن مناسب استفاده کنید.
  • قالب‌‌های مورد استفاده باید استاندارد و سالم باشد.

بتن اکسپوز یا بتن نمایان، بتنی است که در معرض دید و به عنوان متریالی مناسب جهت طراحی و اجرا نما، لنداسکیپ (محوطه)، مبلمان شهری و فرنیچرهای بتنی مورد استفاده قرار می گیرد. عمده استفاده بتن اکسپوز در اجرای نمای ساختمان، محوطه ویلا و مجتمع های تفریحی و مسکونی است.