عمومی

نسخه‌نویسی الکترونیکی؛ از ضعف نرم‌افزاری تا همراهی سازمان‌های بیمه‌گر

مهدی رضایی معاون بیمه و خدمات سازمان بیمه سلامت در برنامه تیتر عصر امروز گفت: خوشبختانه مسئولان بر این باور بودند که این مهم قابل اجراست چرا که ایجاد شبکه ارتباطی بین دستگاه های خدمات رسان بسیار مهم است. ارزشمند؛

رضایی افزود: همچنین شاهد تبادل اطلاعات بین دیتاسنترهای رسمی کشور هستیم، سامانه های کپی رایتینگ با سازمان ثبت احوال، سازمان غذا و دارو و سازمان نظام پزشکی مبادله اطلاعات می کنند، این امر از کلاهبرداری گروهی جلوگیری می کند، به عنوان مثال هیچکسی می تواند. . ” با مدرک جعلی تمرین کنید. یا تشکیل پایگاه های مرجع در مورد شرکت های بیمه یکی از مزیت های شکل گرفته در بحث نسخه الکترونیکی رفع همپوشانی های بیمه ای است.

معاون بیمه و خدمات درمانی سازمان بیمه سلامت ایران گفت: همچنین اعمال دستورالعمل های بالینی تدوین شده توسط وزارت بهداشت در گذشته قابل اجرا نبود. اما در شرایط فعلی معرفی نسخه الکترونیکی بستری برای اجرای دستورالعمل های بالینی ایجاد کرده است. یکی دیگر از موفقیت های برنامه کپی الکترونیکی، معرفی نرم افزارهای بخش خصوصی و استارت آپ ها در این زمینه است که می تواند در آینده منجر به تغییرات اساسی در سلامت الکترونیک شود.

وی ادامه داد: در قسمت مشکلات و نارسایی ها می توان به مواردی اشاره کرد که همه شرکت های بیمه در اجرای نسخه الکترونیکی دخیل نیستند. تنها دو سازمان بیمه سلامت و حمایت اجتماعی ایران نسخه الکترونیکی را معرفی کرده اند. مشکل بعدی مشکلات ارتباطی در برخی مناطق جغرافیایی کشور است.

رضایی تاکید کرد: در حوزه نسخه الکترونیک به یک کمیسیونر واحد نیاز داریم که می تواند وزارت بهداشت یا وزارت ارتباطات باشد.

مهدی یوسفی، رئیس دفتر سنجش فناوری سلامت نیز هدف از راه اندازی سامانه نسخه الکترونیک را تسهیل امور و کاهش هزینه ها عنوان کرد.

شیرین شجاعی دبیر شورای هماهنگی نظام پزشکی نیز گفت: متاسفانه نظام پزشکی نقش مشورتی جدی و مهمی در این حوزه نداشته است.

وی با اشاره به مشکلات ایجاد شده در سامانه الکترونیکی نسخه برای پزشکان، گفت: بسترهای متعددی که زمان بر است و مشکلاتی که در درون این بسترها وجود دارد باعث کاهش ارتباط پزشک و بیمار و در نتیجه غلبه بر بیمار می شود.

دکتر شجاعی با انتقاد از آسیب پذیری های امنیتی سامانه نسخه الکترونیکی گفت: این سامانه هنوز از امنیت لازم برخوردار نیست و موضوع محرمانه بودن اطلاعات بیماران به خوبی اندیشیده نشده و امکان امضای الکترونیکی هنوز فراهم نشده است. “

دبیر شورای هماهنگی نظام پزشکی با بیان اینکه این سامانه به درستی اجرا شده و در صورت امکان می تواند موثر باشد، اضافه کرد: الان همه ما میرزایی هستیم، بیمه بنویسید.

شهرام غفاری، مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی نیز گفت: بستری برای نسخه های الکترونیکی فراهم شده اما همچنان مشکلات وجود دارد.

«بعضی از پزشکان ما بسیار مسن هستند و کار با فناوری برای آنها آسان نیست.

غفاری گفت: پنل های مختلف این سامانه باعث آزار برخی از همکاران ما نیز شده است.

سیدعلی فاطمی، نایب رئیس اتحادیه داروسازان ایران نیز گفت: افزایش 50 درصدی نسخه های الکترونیکی منجر به افت کیفیت آنها و افزایش خطاها و نادرستی های پزشکان شده است.

«تجویز اشتباه داروها، نسخه کم و بیش نادرست، مسئولیت بزرگی را بر دوش ما می گذارد.

فاطمی همچنین تخت هایی را در داروخانه ها برای ارتباط با پزشکان پیشنهاد کرد.