عمومیکسب و کار ایرانیان

چگونه از آفتاب شدید به داخل خودرو جلوگیری کنیم

فضای داخلی خودرویی که در گرمای تابستان در خیابان پارک شده، به سرعت گرم می‌شود. شیشه‌ها انرژی موج کوتاه نور خورشید را جذب و حرارت آن را به درون منتقل می‌کنند و سپس به عایقی تبدیل می‌شوند که هیچ راه خروجی برای گرما باقی نمی‌گذارد. در عین حال قسمت‌هایی چون داشبورد، فرمان یا صندلی کودک این گرما را به شکل امواج بلند بازپس می‌دهند. در نتیجه هوای درون خودروی دربسته به سرعت افزایش می‌یابد و ممکن است خیلی زود خودرو را به اجاق یا کوره تبدیل کند.

برای محافظت از رنگ خودرو چه باید کرد؟

آسیب های زیادی وجود دارند که رنگ بدنه خودرو را تهدید می‌کنند. از شیره و صمغ درختان و گیاهان گرفته تا فضولات حیوانات و پرندگان و چادرهای پلاستیکی و نامناسبی که بر روی خودرو می‌کشند. دلایل زیادی برای این آسیب ها وجود دارد اما باید بدانید که نور خورشید نیز به رنگ بدنه آسیب می‌رساند. اولین قسمت آسیب پذیر خودرو در برابر نور خورشید، رنگ بدنه خودرو می‌باشد.

بخصوص در فصول گرم و شهر های کویری، نیاز به مراقبت بیشتری دارد. نور خورشید بلای رنگ خودرو شناخته شده است. همچنین عمر دوام و ماندگاری رنگ خودرو را کاهش می‌دهد. در کشوری مانند ایران که شدت تابش خورشید زیاد است و گرمای زیادی را تجربه می‌کند، به مراقبت های بیشتری نیاز است. اگر پوست انسان به ضدآفتاب نیاز دارد، بدنه خودرو نیز به پوشش محافظتی  در برابر خورشید نیازمند است.

معرفی انواع پوشش های محافظتی

در این بخش چند پوشش محافظتی برای رنگ بدنه خودرو به شما معرفی می‌کنیم:

واکس بدنه خودرو

واکس نوعی ماده ی چسبنده می‌باشد که بر روی بدنه خودرو مالیده می‌شود تا مقاومت رنگ را افزایش دهد. باید بدانید که مزایای زیادی دارد‌. یکی از مزایای آن محافظت از خودرو در برابر نور خورشید است. همچنین در تمیزی و درخشندگی خودرو موثر است. دوام و ماندگاری واکس ها معمولا تا ۶ ماه بر روی بدنه خودرو می‌باشد. واکس، انواع مختلفی مانند مایع، جامد و اسپری دارد. این پوشش برای خودرو مناسب است اما از دیگر پوشش های محافظتی مقاومت کمتری دارد. همچنین در برابر خط و خش های خودرو آسیب پذیر است.

سرامیک خودرو

نانو سرامیک محصولی جدید اما شگفت انگیز است. که از کاربردی ترین محصولات محافظتی بدنه خودرو می‌باشد. این پوشش در برابر آسیب هایی که بر رنگ بدنه خودرو وارد می‌شود، مقاومت بالایی دارد. همچنین خاصیت آبگریزی دارد و اجرای آن زمان بر است. سرامیک ها از دو نوع نانو سرامیک و سرامیک فوری در بازار موجود هستند، که از نظر کارایی و ویژگی ها از یکدیگر متفاوت اند.

کاور بدنه خودرو

پوشش کاور نیز یکی از گزینه های مناسب برای جلوگیری از آسیب به رنگ بدنه خودرو است. کاور یا برچسب محافظ بدنه خودرو محصولی است که از پلاستیک و جنس پی وی سی ساخته شده. اما این محصول مقاومت بالایی برای رنگ اصلی خودرو دارد. همچنین کاورها دارای ویژگی های خاصی هستند: آبگریز، رنگی، بدون رنگ، مات، براق و… که شما می‌توانید بر اساس سلیقه خود آنها را سفارش دهید. کاور بدنه خودرو می‌تواند محافظت از خودرو در برابر نور خورشید را به خوبی انجام دهد.

مزایا و معایب چادر ماشین

چادر های پلاستیکی و بی کیفیت موجود در بازار، با تابش شدید نور خورشید به رنگ بدنه می‌چسبند یا به گونه ای دیگر به رنگ بدنه خودرو آسیب می‌رسانند. همچنین گرمای شدید را به خود جذب می‌کنند و داغ ماشین همانند جهنم داغ و سوزان می‌شود‌. پس قبل از خرید به جنس آن توجه داشته باشید و الیاف چادر را بررسی کنید. اما چادر با کیفیت مزایای زیادی دارد. مثلا نقش چادر خودرو در تمیز ماندن بدنه بسیار چشم گیر است. زیرا از ریختن صمغ درختان یا فضولات پرندگان جلوگیری می‌کند و در مقابل آفتاب سوختگی از رنگ بدنه محافظت می‌کند.

محافظت از خودرو در برابر نور آفتاب

یکی از راهکارهای موثر در برابر آسیب های آفتاب، شستن و خشک کردن بدنه خودرو به صورت مداوم است. گرد و خاک روی بدنه، تاثیر زیادی بر جذب بیشتر گرما و نور خورشید دارد. هیچ گاه نگذارید که اتوموبیل شما بیش از حد کثیف شود. حتما از قبل اقدام به تمیزی  کنید تا از آسیب های رنگ خودرو نیز جلوگیری کنید. برای پاک کردن صحیح از شوینده ی مخصوص خودرو استفاده کنید.

خودرو را در پارکینگ سقف دار پارک کنید

این مسئله بسیار مهم است که خودرو را به صورت دائم در کوچه یا خیابان پارک نکنید. نگهداری حداکثری خودرو در پارکینگ می‌تواند به عمر مفید خودرو در تمامی قسمت ها کمک کند. این کار یکی از اصولی ترین روش های محافظت از خودرو در برابر نور خورشید می‌باشد. بهترین نوع پارکینگ برای خودرو، پارکینگ های مجهز به سیستم تهویه می‌باشد. این نوع پارکینگ از آسیب به تجهیزات خودرو نیز جلوگیری می‌کند و بسیار مفید است.

مضرات آفتاب برای داخل خودرو

نور خورشید می‌تواند به چند روش به داخل خودروی شما صدمه بزند. ترکیب اشعه‌ی فرابنفش و حرارت فوق العاده‌ای که ایجاد می‌شود برای لوازم داخل خودرو ضرر زیادی دارد و گاهی تعمیر این لوازم می‌تواند هزینه‌ی سنگینی داشته باشد.در قسمت داخل، یکی از نقاطی که بیشترین تماس مستقیم را با آفتاب دارد، داشبورد خودرو است. شدت نور آفتاب و اشعه فرابنفش هنگام برخورد به شیشه جلو تشدید می‌شود و همین امر می‌تواند باعث رنگ پریدگی داشبورد شود.

مضرات آفتاب برای بیرون خودرو

نور مستقیم و مداوم آفتاب می‌تواند باعث خرابی رنگ خودرو شما شود. رنگ‌های تیره‌تر مانند سیاه، آبی یا قرمز حساسیت بیشتری به این نور دارند، اما در هر حال رنگ هر خودرویی ممکن است در اثر نور بی وقفه و مداوم آفتاب خراب شود.قطعاتی پلاستیکی بیرون خودرو هم در معرض خطر هستند. معمولا به قطعاتی نظیر سپر، گلگیر، پوشش آینه‌ها و باربند بی توجهی می‌شود، اما رنگ آن‌ها هم ممکن است در اثر نور آفتاب از بین برود.

روش‌های جلوگیری از آسیب خودرو در آفتاب

1- مرتباً سطح مایعات خودرو را بررسی کنید!

زمانی که دمای هوای بیرون بالاست، مایعات خودروی شما می‌تواند بسیار سریع‌تر از معمول استفاده شوند. اگر هر یک از مایعات خودرو مانند مایع خنک‌کننده، روغن جعبه‌دنده یا هر نوع روغن دیگری کم شده باشد، به دلیل گرم بودن هوا، شانس آسیب رسیدن به خودرو بسیار بیشتر می‌شود.

2- در فصل تابستان، یک یا دو بار را تست کنید!

زمانی که دمای هوا بیشتر می‌شود، به دلیل استفاده از سیستم‌های مختلف مانند کولر معمولاً بار بیشتری روی باتری خودرو قرار می‌گیرد. آزمایش دوره‌ای باتری و سیستم شارژ آن، به‌طورکلی می‌تواند شما را از دردسرهایی مانند روشن نشدن خودرو در روزهای داغ تابستان برهاند.

3- فیلترهای هوا را چک کنید!

4- به صورت ماهانه فشار باد تایرها را چک کنید!

گرمای شدید، هوای محبوس و تایر می‌تواند یک ترکیب فرار و بی‌ثبات باشد، آن هم ترکیبی که یکی از حیاتی‌ترین بخش‌های خودرو در ماه‌های تابستانی است.در دمای هوای بالا، تایرهایی که فشار باد کم‌تری دارند، احتمال ترکیدگی بیشتری خواهند داشت. ازاین‌رو، برای جلوگیری از تصادفات احتمالی و همچنین افزایش مصرف سوخت خودرو، بهتر است در طول تابستان ماهانه حداقل یک بار فشار باد تایرها را چک کنید. این کار را بهتر است صبح زود و قبل از گرم شدن هوا انجام دهید تا بتوانید میزان فشار باد تایر را به دقیق‌ترین شکل ممکن اندازه‌گیری کنید.

5- جای مناسب و زیر سایه پارک کنید!

اگر می‌توانید بین پارک کردن خودرو در وسط یک پارکینگ روباز یا زیر یک درخت بزرگ یکی را انتخاب کنید، همیشه و حتماً پارک کردن زیر سایه را باید در اولویت قرار دهید. پیدا کردن محلی که سایه دارد برای پارک کردن خودرو کار خیلی سختی نیست هچنین میتوان از آفتابگیر شیشه عقب نیز استفاده کرد.

6- به‌صورت منظم کابین خودرو را تمیز کنید!

ترکیب گرد و خاک و خورشید داغ می‌تواند کابین خودروی شما را نابود کند. اگر دقت کرده باشید، علت وجود لایه‌ای چرک روی داشبورد بعضی خودروها همین موضوع است. این مشکل با تمیز کردن منظم کابین خودرو به‌راحتی قابل حل شدن است.

7- دفعات بیشتری خودرو را شستشو دهید!

درست همان‌طور که گرد و خاک و کثیفی می‌تواند با گرم‌تر شدن هوا به سطوح کابین آسیب بزند، رنگ بدنه خودرو هم در ماه‌های گرم سال در معرض آسیب نور آفتاب قرار دارد. سعی کنید در فصل تابستان دفعات شستن خودرو را بیشتر کرده و بعد از هر بار شستن، حتماً با یک پارچه نرم آن را خشک کنید.

گرد و غبار نشسته بر بدنه خودرو تاثیر زیادی بر جذب بیشتر گرما در تابستان دارد. بنابراین یکی از روش‌های مناسب برای محافظت از رنگ خودرو در تابستان شستن بدنه خودرو با آب یا پاک کردن آن با دستمال و اسفنج خیش شده است. دلیل تاکید ما بر استفاده از آب در این روش تمیز کردن خودرو این است که پاک کردن بدنه ماشین با دستمال خشک در تابستان مانند بدلیل عدم جذب گرد و غبار همانند یک سمباده بر روی رنگ بدنه خودرو عمل می‌کند.

8- روی شیشه‌های جلو و عقب از سایبان استفاده کنید

سایبان ها از آسیب داخل خود در آفتاب می کاهد!شاید نصب سایبان و جمع کردن آن بعد و قبل از رانندگی کار بسیار سختی به نظر برسد، ولی نتیجه فوق‌العاده آن را در بلندمدت خواهید دید. این سایبان‌ها به میزان زیادی دمای داخل کابین را کاهش می‌دهند. از سویی دیگر، استفاده از سایبان باعث می‌شود تا سطوح داخلی خودرو مانند داشبورد و روکش صندلی‌ها به دلیل تابش مستقیم نور آفتاب آسیب نبینند.

How to prevent strong sun into the car

روش های محافظت از داخل ماشین از آفتاب

وقتی ماشین شما در یک روز تابستانی زیر نور آفتاب قرار می گیرد، پوسته فلزی آن گرما را جذب می کند و داخل ماشین مثل یک اجاق گاز داغ می شود. این هوای داغ داخل ماشین میتواند تا 140 درجه یا بیشتر افزایش یابد. علاوه بر این مواد تشکیل دهنده داخل ماشین مثل چرم و پلاستیک به نور مستقیم خورشید حساس هستند و ممکن است ذوب شوند. برای محافظت از فضای داخلی ماشین موارد زیر را رعایت کنید.

  • در سایه پارک کنید. با پارک کردن اتومبیل به دور از نور مستقیم خورشید، باعث می شوید داشبورد و دیگر قسمت های داخلی داغ نشوند. ایده خوبی ست اگر کمی پنجره ماشین را باز بگذارید تا هوای داغ به بیرون برود.
  • نصب کنید. پنجره های ماشین مثل یک ذره بین عمل می کند و نور آفتاب را تقویت می کند. این پنل ها را روی قسمت داخلی پنجره جلو، عقب و جانبی نصب میشوند که باعث می شوند فضای داخلی خنک تر بماند و صندلی ها، داشپور و بقیه قسمت ها از اشعه های مستقیم آفتاب در امان بمانند.
  • از محافظ ها و تهویه ها استفاده کنید. محصولات تحاری متعددی در دسترس هستند که برای تمیز نکه داشتن و محافظت فضای داخلی از نور خورشید استفاده می شوند. در صورتی که صندلی شما چرمی می باشد، از کاندیشنر خاصی استفاده کنید که از ترک خوردگی جلوگیری کند.

روش های نگهداری بیرون ماشین در آفتاب

اشعه uv خورشید هم میتواند رنگ براق ماشین را از بین ببرد، در صورتی که به درستی از آن محافظت نشود. برای اینکه ماشین شما مثل روز اول نو به نظر برسد، باید یک سری موارد امنیتی را رعایت کنید تا از فضای بیرونی وسیله نقلیه خود در برابر نور خورشید محافظت کنید:

  • ماشین را گاهی بشویید. سعی کنید هر چند وقت ماشین خود را با مواد شوینده ملایم و آب بشویید و معمولا این کار را پس از بارش باران انجام دهید. این باعث می شود هر گونه گردو غبار و مواد آسیب رسان پاک شود. به محض شستن ماشین، همه جای آن را با پارچه میکروفایبر خشک کنید تا جای لکه های آب نماند.
  • برای ماشین خود از وکس استفاده کنید. یک یا دو بار در سال بعد از شستشوی کامل ماشین، از وکس با محصولات کیفیت بالا استفاده کنید. این کار مثل سدی در مقابل اشعه یو وی خورشید عمل می کند. حواستان باشد زیر نور خورشید از وکس استفاده نکنید. محصولا محافظ رنگ برای اتومبیل هم وجود دارد که مثل وکس عمل می کند.