علمی و پزشکی

نخستین کهکشانها مشت شان را برای جیمز وب باز می کنند

این هفته، گروه عملیات جیمز وب چراغ سبز را برای پرتاب ابزارهای NIRCam، NIRISS و NIRSpec نشان داد و هفت حالت از 17 حالت طراحی شده برای تلسکوپ فضایی جیمز وب را به طور کامل عملیاتی کرد.

NIRCam ابزاری با دو عملکرد اصلی در تلسکوپ فضایی جیمز وب است. این دستگاه به عنوان یک دستگاه تصویربرداری با طول موج 0.6 تا 5 میکرون و همچنین یک سنسور جبهه موج برای نظارت بر عملکرد آینه های 18 بخش به عنوان یک آینه عمل می کند. به عبارت دیگر، این ابزار یک دوربین است و همچنین برای ارائه اطلاعات برای تراز کردن 18 بخش از آینه اصلی و در عین حال آرایه ای از 10 عدد جیوه-کادمیم-تلوراید (HgCdTe) و یک دوربین مادون قرمز با هر یک استفاده می شود. این آرایه دارای اندازه تصویر 2048 پیکسل است.

FGS-NIRISS همچنین ابزاری در تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) است که یک حسگر راهنمای دقیق و یک ابزار علمی، یک دستگاه تصویربرداری نزدیک به فروسرخ و یک طیف‌نگار را ترکیب می‌کند. این ابزار توسط آژانس فضایی کانادا (CSA) و Honeywell به عنوان بخشی از پروژه بین المللی با ناسا و آژانس فضایی اروپا برای ساخت یک تلسکوپ فضایی بزرگ مادون قرمز ساخته شده است. FGS-NIRISS دارای حالت مشاهده است.

ابزار NIRSpec یکی از چهار وسیله علمی است که با تلسکوپ فضایی جیمز وب پرواز می کند. NIRSpec یک طیف‌سنج چند جرمی است که می‌تواند به طور همزمان طیف فروسرخ تا ۱۰۰ جرم مانند ستاره‌ها و کهکشان‌ها را در وضوح طیفی کم، متوسط ​​و بالا اندازه‌گیری کند. مشاهدات نیز در محدوده طول موج از 0.6 میکرومتر تا 5.0 میکرومتر انجام می شود. همچنین دارای یک مجموعه دیافراگم برای طیف‌سنجی با وضوح بالا از منابع جداگانه، و همچنین یک واحد میدان یکپارچه (IFU) برای طیف‌سنجی سه‌بعدی است. این ابزار توسط آژانس فضایی اروپا و توسط شرکتی به نام آستریوم ساخته شده است.

تلسکوپ فضایی جیمز وب بر روی اولین کهکشان ها تمرکز خواهد کرد

آخرین اطلاعیه ناسا چشم انداز MIRI را در حال توسعه MRS و به اشتراک گذاری اطلاعات مهندسی با آن است.

اصطلاح “MIRI” به معنای “ابزار مادون قرمز متوسط” همراه با “MIRI MRS” و “Medium Spectroscopy Mode” است.

محققین تلسکوپ فضایی آلوارا لابیانو و دیوید لا گفتند: “حالت MRS یکی از پیچیده ترین حالت های ابزار تلسکوپ جیمز وب است که از یک طیف سنجی میدانی یکپارچه تشکیل شده است که داده های طیفی و مکانی را نمایش می دهد.” همزمان.

آنها افزودند که این طیف‌نگار «مکعب‌های داده» سه‌بعدی را ارائه می‌کند که در آن هر پیکسل در تصویر دارای یک طیف منحصر به فرد است. این طیف‌نگارها ابزار بسیار قدرتمندی برای مطالعه ترکیب و سینماتیک اجرام نجومی هستند، زیرا مزایای تصویربرداری سنتی و طیف‌سنجی را با هم ترکیب می‌کنند.

ابزار MRS برای حفظ محلول تقسیم طول موج مشاهده شده بر کوچکترین اختلاف طول موج قابل تشخیص طراحی شده است. لاو و لابیانو در پستی گفته‌اند: «این ابزار به اندازه‌ای قدرتمند است که بتواند ویژگی‌های اتمی و مولکولی پایه را در محیط‌های مختلف مشاهده کند و می‌تواند آزاد شدن هیدروژن از اولین کهکشان‌ها را با بالاترین قدرتش بررسی کند.»

کیفیت تصویر و تراز را برای MRS MIRI تنظیم کنید

لا و ​​می گوید: “در طول انتقال به طول موج های طولانی تر، این دستگاه خواص هیدروکربن های مولکولی را در کهکشان های غبارآلود نزدیک بررسی می کند و طیف های درخشان عناصری مانند اکسیژن، آرگون و نئون را که می توانند گازی باشند، ردیابی می کند تا ما را در مورد آنها آگاه کند.” لابیانو. محیط بین ستاره ای را تشخیص می دهد.

آنها می‌گویند: «در فواصل نزدیک‌تر به زمین، MRS ویژگی‌های طیفی یخ و مولکول‌های آلی ساده را در سیارات غول‌پیکر منظومه شمسی و روی دیسک‌هایی که سیاره اطراف ستاره‌های دیگر را تشکیل می‌دهند، نقشه‌برداری می‌کند.

هنگامی که کیفیت تصویر و تراز فضایی چندین باند داده به خوبی مشخص شد، تیم ابزار MIRI روی کالیبره کردن پاسخ طیف‌سنجی دستگاه کار خواهد کرد، که لا و لابیانو می‌گویند شامل چندین مرحله است، مانند محدود کردن طول موج و وضوح. مناطق مشاهده برای “جیمز وب” است.

این دو دانشمند گفتند: «ما وضوح طیفی استثنایی MRS را با کسر کوچکی از طیف به‌دست‌آمده از مشاهدات مهندسی اخیر هسته کهکشانی فعال در هسته NGC 6552 کهکشان سیگرت نشان می‌دهیم. هنگامی که MRS آماده شود، جیمز وب نقش مهمی در برنامه های علمی، یکی از اولین وظایف تلسکوپ فضایی در خدمات نجومی، تنها چند هفته قبل، ایفا خواهد کرد.

46