اقتصادیکسب و کار ایرانیان

کدام ورق موج دار برای پوشش سقف بهتر است

برخورداری از پوشش مناسب برای سقف های انواع ساختمان های مسکونی و صنعتی از آپارتمان تا ویلا، شیب دار، سوله، انبار، سالن ورزشی، پارکینگ، آپارتمان و… یک ضرورت است. در این میان، از قدیمی ترین پوشش های مورد استفاده برای سقف ساختمان است که اغلب به صورت موج دار ساخته می شود. انتخاب ایرانیت مناسب اعم از سیمانی، فایبرگلاس و ورق فلزی برای سقف ساختمان، با توجه به نوع فضا و کاربری اعم از مسکونی، صنعتی و… متفاوت است با این حال، ملاحظاتی مانند عدم امکان تغییر برخی متریال ها، هزینه مناسب برای عدم تعویض در کوتاه مدت، سازگاری با آب و هوا، شیوه نصب، جذابیت و نمای ظاهری زیبا، نیز برای خرید و نصب ایرانیت باید مد نظر قرار گیرد. جهت اطلاعات بیشتر از پلی کربنات موج دار کلیک کنید.

ویژگی انواع پوشش سقف ساختمان

برای پوشش سقف ساختمان به وسیله ایرانیت، باید معیارها و شاخص های مختلفی را لحاظ کرد. برخی از مهمترین معیارها عبارتند از:

  • سبک بودن
  • نصب آسان
  • سازگار با انواع مختلف آب و هوا
  • دارای استحکام در برابر زلزله
  • قیمت مناسب با توجه به کیفیت
  • برخورداری از زیبایی و جلوه بخشیدن به ساختمان
  • توجه به ملاحظات زیست محیطی
  • دارا بودن تنوع طرح ها و رنگ ها و عدم تغییر رنگ در دراز مدت
  • مقاومت بالا در برابر آتش سوزی
  • داشتن ضمانت لازم

ایرانیت چیست؟

ایرانیت ها، صفحاتی موج دار هستند که برای پوشش سقف یا ایجاد پوشش و دیوار در ساختمان های مسکونی و صنعتی به کار می ‌رود. به تعبیر دیگر، ایرانیت، ورق راه راه است که به عنوان روکش سطوح مختلف در صنعت ساختمان استفاده می شود. ایرانیت به دلیل مقاومت در برابر گرما و رطوبت، موجب جمع شدن آب در یک نقطه و حرکت آنها به سمت پایین می شود؛ از این رو، این پوشش، به عنوان حفاظ جدی در برابر باران، جایگزین ایزوگام و قیرگونی سقف ساختمان در خطه شمال کشور و مناطق باران خیز شده است. علاوه بر این، ایرانیت ها، به عنوان سقف کاذب سرویس بهداشتی، انباری و فضاهای دیگر با متراژ پایین کاربرد دارند.

مزایای ایرانیت

یکی از مزیت های مهم ایرانیت، نصب آن نسبت به سایر پوشش هاست. ایرانیت بر روی هر سطح قابل نصب است و موجب هیچ واکنش شیمیایی میان مواد سازنده آن و سطح مورد نظر نمی شود. از این رو، برخی افراد، برای پوشش سطوح آهکی و پایه آهکی نیز از ایرانیت به جای قیرگونی و به عنوان محافظ سطح استفاده می کنند. ضمن اینکه نصب صفحات ایرانیتی در مقایسه با ایزوگام یا قیرگونی ساختمان، آسان تر، سریع تر و قیمت آن نیز ارزان تر است. در مجموع، قیمت ارزان، نصب آسان، مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی مختلف، وزن سبک و جلوگیری از رطوبت هوا از مزایای ایرانیت به شمار می رود.

معایب سقف ایرانیت

با وجود این مزایا، استفاده از ایرانیت، معایب خاص خود را نیز داراست. قدرت مقاومت ایرانیت نسبت به قیر و ایزوگام بسیار کمتر است. از آنجا که ایرانیت با تابش نور مستقیم آفتاب تخریب می شود، صفحات ایرانیتی فضاهای باز معمولا به طور سالانه نیازمند تعویض یا تعمیر هستند. همچنین چون ایرانیت، عایق صوتی مناسبی نیست، استفاده از آن در فضاهای شلوغ و پر سر و صدا، چندان گزینه معقولی محسوب نمی شود. ایرانیت در برابر باد و باران شدید، چندان مقاوم نیست و بررسی پوشش سازه بعد از وقوع حوادث طبیعی توسط کارشناسان ضروری است. علاوه بر این موارد، اغلب ایرانیت ‌ها قابل بازیافت نیستند و در نتیجه دوستدار محیط زیست محسوب نمی شوند و استفاده از این پوشش ‌ها در بیشتر کشورهای توسعه یافته محدود شده است.

نحوه نصب ایرانیت

اولین مرحله برای اجرا و نصب سقف شیبدار، اجرای زیر ساخت است که برای انجام آن، میتوان از زیر ساخت های چوبی یا فلزی استفاده کرد؛ البته به گونه ای که در برابر باد شدید و باران، مقاوم باشند. دومین مرحله اجرای پوشش اولیه سقف است. سومین و آخرین مرحله نیز اجرای پوشش نهایی سقف است. برای اجرای سقف ایرانیت، ورق ها را به صورت اورلپ بر روی یکدیگر قرار داده و با وسایل و تجهیزات بر روی سقف نصب می کنند. یکی از عوامل موثر بر میزان همپوشانی مورد نیاز ورق ها، شکل آنها مانند سینوسی بودن، ذوزنقه ای بودن و… است.

کاربردهای انواع ایرانیت

  1. پنکوسیم (سیمانی) ساخت سقف سوله، ساخت شیروانی، ساخت انباری، ساخت اتاقک
  2. فایبرگلاس (پلاستیکی) سقف پاسیو و نورگیرها، ساخت گلخانه‌ ها، پارکینگ ‌ها و آلاچیق ‌ها، پوشش سقف سرویس‌ های بهداشتی، پوشش دیوارهای مرغداری، ساخت محل آبخوری دام، ساخت ناودانی، انبار و فضاهای کوچک
  3. فلزی (ورق گالوانیزه) ساخت لوله‌ های بخاری، سقف و بدنه سالن‌ ها و سوله‌ ها، سقف‌ های شیروانی منازل، به‌ کارگیری در ساخت کانال کولر، ساخت سینی و نردبان کابل

ورق گالوانیزه موج دار چیست و چه کاربردی دارد؟

برخی از ورق‌های فولادی گالوانیزه در کارخانه‌ها تحت فرآیند فرم‌دهی و شکل‌دهی قرار گرفته و به صورت سینوسی تولید می‌شوند. این ورق‌ها با نام ورق گالوانیزه موج دار یا کرکره‌ای شناخته می‌شوند. این ورق‌ها در کاربردهایی همچون سقف شیروانی خانه‌ها و ویلاها مورد استفاده قرار می‌گیرند و به عنوان یکی از بهترین ورق‌های سقف شیروانی در بازار ایران شناخته می‌شوند.

در ابتدای ورود ورق‌های گالوانیزه موج‌دار به ایران، این ورق‌ها از قیمت بسیار بالایی برخوردار بودند؛ اما امروزه به دلیل وجود دستگاه‌های خم و برش پیشرفته در ایران، این ورق‌ها به راحتی و با بالاترین کیفیت تولید شده و از قیمتی مناسب و مقرون به صرفه برخوردار هستند.

چرا باید از ورق گالوانیزه موج دار استفاده کنیم؟

ورق‌های فولادی در گذشته همواره با مشکل زنگ‌زدگی، و پوسیدگی روبرو بودند و در اثر قرارگیری در محیط‌های مرطوب یا شرایط آب و هوایی نامناسب دچار کاهش طول عمر می‌شدند. به همین دلیل استفاده از این ورق‌ها در سقف خانه‌ها و ویلاها از رواج کمتری برخوردار بود. امروزه این مشکل به وسیله‌ی ورق گالوانیزه موج دار رفع شده است. این ورق‌ها علاوه بر افزایش زیبایی ظاهری خانه، دارای مقاومت بالایی در برابر آسیب‌های فیزیکی و زنگ‌زدگی هستند و نیز طول عمر بالاتری دارند.

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی