بین الملل

لحظه به لحظه با اوکراین؛ شهر «خِرسون» به تسلط روس‌ها درآمد

“بخش بیست و یکم در مورد رویدادهای اوکراین”

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري فارس، در حالي كه كاخ سفيد بامداد پنجشنبه اعلام كرد كه 22 سازمان روسي در بخش دفاعي روسيه را تحريم مي كند، درگيري در اوکراین به هشتمین روز خود نزدیک می شود.

پیش از این یک مقام آمریکایی به الجزیره گفته بود: «هنوز نشانه‌ای مبنی بر اینکه روس‌ها ممکن است کیف را در نتیجه مقاومت نیروهای اوکراینی اشغال کنند، وجود ندارد. روس ها ممکن است نخواهند کیف را نابود کنند، زیرا اگر آن را کنترل کنند، به زیرساخت های آن نیاز خواهند داشت.

قسمت بیست و دوم رویدادهای اوکراین را در زیر مشاهده کنید:

01:20 – اسپانیا تجهیزات نظامی به اوکراین می فرستد

مارگاریتا روبلز وزیر دفاع اسپانیا گفت: روز جمعه دو هواپیمای حامل اولین تجهیزات نظامی تهاجمی را به اوکراین می فرستیم.

روبلز گفت: محموله ها به اوکراین شامل 1370 نارنجک ضد تانک و مسلسل سبک است. محموله های اسلحه به اوکراین ابتدا به لهستان می رسد و در آنجا توسط مقامات اوکراینی پذیرفته می شود.

وی افزود: ارسال این سلاح ها به اوکراین از مقاومت مشروع مردم اوکراین در برابر تجاوز روسیه حمایت می کند.

01:10 – دو موشک کروز به سمت نیروهای اوکراینی در خارکف شلیک شد

وزارت کشور اوکراین گفت: “انفجار در نزدیکی ایستگاه کیف به دلیل بمباران مستقیم نبود، بلکه بقایای موشکی بود که توسط روسیه رهگیری شد.”

ارتش اوکراین گفت: «دو موشک کروز به مقر نیروهای دفاعی منطقه در خارکف اصابت کرد.

01:00 – نیویورک تایمز: خرسون، شهر بزرگ اوکراین تحت کنترل روسیه

نیویورک تایمز به نقل از مقامات اوکراینی نوشت: «خرسون اولین شهر بزرگ تحت کنترل روسیه از زمان آغاز جنگ شد. نیروهای روسی به شهرداری خرسون رسیده اند.

منابعی به نیویورک تایمز گفتند: «ارتش اوکراین شهر را ترک کرد و به سمت میکولیف در شمال این کشور پیشروی کرد. فرمانده نیروهای روسی به ما گفت که در خرسون دولت جدیدی مانند دونتسک و لوهانسک تشکیل خواهد داد.

دقایقی بعد وزارت دفاع روسیه رسما اعلام کرد که شهر خرسون به کنترل نیروهای روسی درآمد.

00:50 – مسکو: تندروهای اوکراینی از خروج غیرنظامیان جلوگیری می کنند

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: روسیه پیشنهاد داده است که از فرودگاه‌های خود برای تخلیه شهروندان سایر کشورها از اوکراین استفاده کند.

در این بیانیه آمده است: «اگر اوکراین با ایجاد کریدورهای بشردوستانه موافقت کند، نیروهای مسلح روسیه آماده هستند تا امنیت این کریدورها را تضمین کنند». بیش از 140000 نفر از جمله 39000 کودک از اوکراین به روسیه تخلیه شده اند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: سازمان‌های بین‌المللی و اوکراین باید کریدورهای بشردوستانه را برای خروج فوری همه شهروندان علاقه‌مند از کشور فراهم کنند.

این وزارتخانه افزود: «افراطی‌ها در اوکراین خروج غیرنظامیان از کیف، خارکف، ماریوپل و دیگر شهرها را مسدود می‌کنند».

00:40 واشنگتن: تحریم ها علیه پوتین را تشدید می کنیم

جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا گفت: ما به اعمال تحریم های سخت علیه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و کسانی که از ثروتمندان و قدرتمندان از او حمایت می کنند، ادامه خواهیم داد.

وی گفت: واشنگتن و متحدان غربی آن نیمی از دارایی های بانک مرکزی روسیه را مسدود کرده اند.

یلن گفت: ما در حال رصد فعالیت شبکه‌های ارز دیجیتال پس از تحریم‌ها علیه روسیه هستیم.

00:30 – حکومت روسیه بر شهر خرسون. ساختمان وزارت دفاع اوکراین بمباران شد

نیویورک تایمز به نقل از شهردار خرسون نوشت: نیروهای اوکراینی از این شهر عقب نشینی کردند و نیروهای روسی کنترل خرسون را به دست گرفتند.

برخی رسانه ها نیز گزارش دادند که ساختمان وزارت دفاع و فرماندهی نیروهای مسلح اوکراین در کیف مورد حمله موشکی و بمباران روسیه قرار گرفته است.

منابع محلی در اوکراین نیز مدعی شدند: ساختمان کارخانه شوچنکو در خارکف هدف حمله نیروی هوایی روسیه قرار گرفت.

00:20 – آمریکا آزمایش موشک بالستیک قاره‌پیما را به تعویق انداخت

سخنگوی پنتاگون گفت که وزیر دفاع تصمیم گرفته است آزمایش موشک بالستیک Minotoman 3 قاره جدید را که برای این هفته برنامه ریزی شده بود به تعویق بیندازد.

جان کربی سخنگوی پنتاگون در توضیح این اقدام گفت که ایالات متحده هیچ برنامه ای برای انجام کاری که منجر به سوء تفاهم بیشتر با روسیه شود، ندارد.

00:10 – کاخ سفید اعلام کرد که ایالات متحده آماده تحریم نفت و گاز روسیه نیست.

کاخ سفید می گوید ایالات متحده هنوز آماده اعمال تحریم ها علیه نفت و گاز روسیه نیست. واشنگتن گفت که این گزینه نیز روی میز است.

00:01 – وزارت خارجه روسیه از اخراج سفیر آمریکا از این کشور خودداری کرد

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گزارش ها در مسکو مبنی بر تصمیم مسکو برای اخراج سفیر آمریکا را تکذیب کرد و گفت که مسکو در حال بررسی تدابیری برای پاسخ به واکنش آمریکا به اخراج 12 عضو هیئت دیپلماتیک روسیه در سازمان ملل است.

به روز شد…