علمی و پزشکی

عکس | این ربات‌ها حس لامسه دارند!

ربات ها به زودی به لطف فناوری جدیدی که به آنها حس لامسه می دهد، می توانند در لباسشویی و سایر کارهای خانه به مردم کمک کنند. این سیستم که ReSkin نام دارد به ربات‌ها اجازه می‌دهد تا اشیاء مختلف مانند لایه‌های نازک پارچه را تنها با استفاده از حس لامسه طبیعی برای انسان جدا کنند. با این حال، به گفته گروهی از محققان دانشگاه کارنگی ملون، کارهایی مانند برداشتن لیوان یا تا کردن یک حوله تاکنون برای روبات‌ها بسیار دشوار بوده است و شبیه‌سازی حس لامسه در رباتیک تا همین اواخر دشوار بوده است.

دیوید هلد، استادیار دانشکده علوم کامپیوتر و رئیس آزمایشگاه R-Pad می‌گوید: «مردم به چیزی نگاه می‌کنند، سپس از حس لامسه خود استفاده می‌کنند تا مطمئن شوند که در موقعیت مناسبی برای گرفتن آن هستند. بسیاری از کارهایی که انسان با حس لامسه انجام می دهد برای همه ما طبیعی است. ما آنقدرها به آن فکر نمی کنیم، بنابراین نمی دانیم چقدر ارزش دارد که این احساس را تجربه کنیم.

برای تا کردن لباس‌ها، روبات‌ها به حسگرهایی نیاز دارند تا انگشتان انسان بتوانند لایه بالایی حوله یا پیراهن را حس کنند و لایه‌های زیر را بگیرند. محققان می توانند به ربات یاد بدهند که لایه بالایی پارچه را حس کند و نگه دارد، اما ربات نمی تواند بدون احساس لایه های دیگر پارچه را بگیرد یا تا کند. اما چگونه این مشکل را حل کنیم؟

برای حل این مشکل، محققان در این مطالعه یک پوست حساس به لمس منبع باز ساخته شده از یک پلیمر نازک و انعطاف پذیر که با ذرات مغناطیسی تعبیه شده است، ایجاد کردند که حس لامسه سه محوره را ایجاد می کند. ReSkin به ربات کمک می کند تا به جای دیدن لایه های پارچه احساس کند.

عکس این ربات ها حس لامسه دارند!

دکتر توماس ونگ گفت: با خواندن تغییرات میدان های مغناطیسی ناشی از فرورفتگی یا حرکت پوست می توان به حس لامسه دست یافت. ما می توانیم از این حسگر لمسی برای تعیین چند لایه پارچه استفاده کنیم.

مطالعات دیگر از حس لامسه برای گرفتن اجسام سخت استفاده کرده اند، اما پارچه تغییر شکل می دهد. این بدان معنی است که با لمس آن تغییر می کند و بنابراین مانور دادن آن دشوارتر است. تنظیم گرفتن ربات روی پارچه، حالت و خواندن سنسور را تغییر می دهد.

محققان می گویند که آنها به ربات یاد نداده اند که چگونه یا کجا پارچه را نگه دارد. در عوض، آنها خود را آموزش دادند که چندین لایه پارچه را با استفاده از حسگرهای ReSkin بگیرند، تعداد لایه‌های پارچه را تخمین بزنند و دسته را برای امتحان مجدد تنظیم کنند. آنها سپس مشاهده کردند که ربات یک و دو لایه پارچه با استفاده از بافت ها و رنگ های مختلف تولید می کند.

محققان این مطالعه یافته های خود را در کنفرانس بین المللی ربات ها و سیستم های هوشمند در سال 2022 ارائه کردند.

227227