فرهنگ و هنر

چرا هنوز برخی با موسیقی پاپ مشکل دارند؟

یکی از آهنگسازان گفت: “موسیقی یکی از مقدس ترین مواهب خداوند است.” ما در جنگ موسیقی ، اذان و قرآن داریم ، اما هنوز نمی دانم چرا موسیقی پاپ مشکل ساز است.

به گزارش ایران تودی و به نقل از سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر ، محمدرضا چراغعلی و پدرام کشتکار در دومین نشست سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر “آسیب شناسی موسیقی پاپ در دو دهه گذشته” و “آسیب شناسی موسیقی پاپ در قرن بیستم گذشته” سخنرانی کردند. ”

در ابتدای این نشست ، محمدرضا چراغعلی آهنگساز در سخنانی اظهار داشت: اتفاقاتی که طی 100 سال گذشته در موسیقی ایران رخ داده و گذشت زمان این احساس را ایجاد کرده است که همه موسیقی های همراه با ریتم جاز هستند. آنها می گویند موسیقی جاز شاخه ای از موسیقی است که ریشه اصلی آن در غرب است و ارتباطی به موسیقی ایرانی ندارد. بیشتر افرادی که امروز تصنیف های ایرانی را می خوانند ، باید آثارشان را تصنیف های پاپ بنامند. هر چیزی که باعث می شود قطعه ای برای مردم بیشتر از مردم عادی صدا کند نام این سبک است ، نوعی موسیقی پاپ. بسیاری از بهترین خوانندگان ما پاپ می خوانند ، اما اگر واقعیت چیز دیگری باشد ، آنها دوست ندارند که خواننده پاپ خوانده شوند. اگر می خواهید میلیون ها نفر را با یک قطعه موسیقی جذب کنید ، قطعاً راه شما موسیقی پاپ است.

پدرام کشتکار آهنگساز ادامه داد: من سبکی به نام جاز را نمی شناسم. ما موسیقی داریم اما هیچ ارتباطی با آنچه اکنون می شنویم ندارد. موسیقی پاپ یک اشتباه برای موسیقی شفاهی است که سالها مورد استفاده قرار گرفته است. ای کاش چنین موسیقی در روز اول طبقه بندی و سازماندهی می شد. در موسیقی ما یک نوازنده سنتی بارها و بارها اثری را ترسیم کرده است تا ایرانی شود ، اما این اشتباه است.

چراغعلی گفت: وقتی یک هنرمند می خواهد ایده خودش را خلق کند باید هزینه شود تا دیده شود و دیده نشود. شاید من ایده ساخت موسیقی و انتشار مجموعه داشته باشم و پنج هزار نفر آن را گوش دهند اما می توانیم به فکر ساخت اثری بیفتیم که در آن واحد افراد زیادی را به خود جذب کند. برای ساخت این محصول باید آن را آنقدر جذاب کنیم که خانواده ای آماده پرداخت 800000 تومن بابت بلیط و آمدن به کنسرت باشد. وقتی می خواهید جذاب باشید ، دیگر نمی توانید افکار شخصی خود را درگیر کنید. شما باید افراد با لبه های شجاع را جمع کنید و آنها را به سالن بیاورید تا بتوانید از آن درآمد کسب کنید. چندین آسیب در وسط وجود دارد. در دهه 50 موسیقی متفاوتی داشتیم که هرکدام مخاطبان خاص خود را داشتند. ما قبلاً یک مکان موسیقی داشتیم و مردم می توانستند با هم بروند و موسیقی گوش دهند ، اما اکنون مکان های مختلفی نداریم و مردم فقط در ماشین به موسیقی گوش می دهند. در هیچ کجای دنیا سیستم های صوتی اتومبیل مانند ایران نصب نشده است. ما نباید با خوشبختی مردم مخالفت کنیم. باید همه نوع موسیقی وجود داشته باشد ، اما مکان و مبدا باید مشخص شود. من فکر می کنم این بزرگترین مشکل ماست.

کشتکار با بیان اینکه موسیقی یک هنر جذاب است و باید به درستی از آن استفاده شود ، گفت: کنسرت ها باید در محل خود باشند و سیستم های صوتی اتومبیل باید به صدا درآیند اما آنچه در این سیستم ها پخش می شود مهم است. کاش کار کمی دشوارتر می شد. در اوایل دهه 80 ، نوازندگان بزرگی وجود داشتند و آثاری با موسیقی دانان نوشته می شد ، اما اکنون زمینه خطرناکی وجود دارد که در آن یک محصول معمولی به عنوان یک محصول موفق ارائه می شود و شنوندگان بی گناه در همه جا با این محصول روبرو می شوند. مردم گناهی ندارند و فقط مصرف کننده هستند. برای استفاده آنها باید محصول خوبی در بازار وجود داشته باشد.

کشتکار گفت: “کاش برخی از همرزمان ما این رشته را ترک نکنند و عقب نشینی نکنند.” آنها هنوز در موقعیتی هستند که می توانند کار کنند ، اما بی ادب و ساده لوح بودند ، آنها رفتند و اکنون برخی در آشپزی اشتباه می کنند و مردم به این نوع موسیقی عادت می کنند.

محمدرضا چراغعلی همچنین با اشاره به اهمیت ایجاد سیاست در موسیقی گفت: ما انواع موسیقی را داریم که در حال حاضر به طور کامل دنبال نمی شود. مردم به هر آنچه موعظه می شود گوش می دهند. وقتی جایی برای پخش نداریم ، نقاط روشن که مردم گوش می دهند وقتی می شوند و در آن منطقه کار می کنند ، نیرویی برای شرکت ها می شود. نام این اثر مافیا نیست ، بلکه یک اختراع ساده است.

کشگر گفت: موسیقی یکی از مقدس ترین مواهب خداوند است. ما در جنگ موسیقی ، اذان و قرآن داریم ، اما نمی دانم چرا موسیقی پاپ هنوز مسئله ساز است!

چراغعلی کشتکار ادامه داد: در دهه های 50 و 70 ، در جهان یک رنسانس هنری ایجاد شد که تحت تأثیر ایران نیز بود. شما نمی توانید موسیقی جهانی آن دهه ها را با موسیقی دهه های دیگر مقایسه کنید ، اما این داستان در ایران از اهمیت بیشتری برخوردار بود زیرا تعداد کمی آهنگساز داشتیم ، شکلی ارزشمند از موسیقی ایرانی. یکی از کمبودهای موسیقی این روزهای ما این است که خود خوانندگان آهنگ را ارائه می دهند.

وی گفت: “تاکنون 15000 خواننده داریم که حداقل یکی را آزاد کرده اند.” من اعتقاد ندارم که می خواهم به کسی بگویم آواز نمی خواند یا آواز نمی خواند. شخصی با صدای بد آواز می خواند و مردم او را رد می کنند زیرا صدای او بد است. من معتقدم که هرکسی می تواند کار کند ، اما برای اینکه بدانیم کدام آهنگ روی آنتن خواهد رفت و کدام آهنگ به گوش مردم می رسد ، باید کنترل درستی داشته باشیم که این اختیار را نداریم. ما در مورد شنیده های مردم بررسی درستی نداریم. مشکل اصلی این است که عملکرد آلبوم های موسیقی ما از کجا شنیده می شود؟ اگر مکانی را برای گوش دادن به آلبوم های موسیقی آماده کنیم ، نیمی از مشکلات ما حل می شود.

چراگعلی ، عضو کمیته انتخاب جشنواره موسیقی فجر ، درباره اینکه چرا شانس حضور هنرمندان در قسمت رقابتی جشنواره کم است ، توضیح داد: قضاوت جشنواره موسیقی فجر بر اساس آثار منتشر شده بود. در دو سال گذشته ، وی از طریق دفتر موسیقی مجوز دریافت کرد. هم از یک شرکت منتشر شده و هم از آهنگساز و خواننده دعوت شد تا آثار خود را به جشنواره ارسال کنند. نکته نهایی این است که در دو سال گذشته ، بیشتر آثار قابل توجه یکی دو اثر به صورت تک آهنگ منتشر شده است و ما حتی یک قطعه را ندیده ایم که تک آهنگ در جشنواره دیده شود. ما پیشنهاد دادیم که سال آینده بخشی را برای تک آهنگ ها منتشر کنیم. برخی از آثاری بودند که در سالهای گذشته بسیار محبوب بودند ، اما مربوط به موسیقی فیلم نیز بودند. برای این موسیقی هم برنامه ای نداشتیم.

پدرام کشتکار گفت: “موسیقی طی 20 سال گذشته کاهش یافته است.” فضای ترانه ها در زمینه شعر و ترانه عادی و ضروری شده است. ملودی ها یکسان است. با این حال ، برخی از خوانندگان بزرگ هستند که هنوز هم فعال هستند.

چراغعلی با اشاره به اینکه در حال حاضر موسیقی پاپ ایرانی وجود ندارد ، گفت: اکنون وقتی موسیقی پاپ هند پخش می شود ، همه جغرافیای آن را می دانند. موسیقی ترکی و افغانی نیز جغرافیایی دارند اما ما جغرافیایی نداریم. ما موسیقی پاپ ایرانی نداریم. دهه 1950 می تواند آغاز موسیقی با هویت ایرانی باشد ، اما اکنون با اطمینان می توانم بگویم که ما موسیقی پاپ ایرانی نداریم.
در قسمت آخر مصاحبه ، کشتکار به مخاطبان موسیقی پیشنهاد کرد: به سلیقه خود در موسیقی احترام بگذارید. می توانید انتخاب های بهتری داشته باشید. به موسیقی واقعی و چگونگی تبدیل آن به موسیقی نگاه کنید.

چراغعلی در پایان گفت: مردم چنان درگیر مشکلات بسیاری هستند که فکر نمی کنم این روزها انگیزه ای برای مطالبه موسیقی خوب داشته باشند.

به دنبال این جلسات ، روز پنجشنبه ، 19 فوریه ، رادیو گفتگو درباره گفتگوی فرهنگی ، “سیستم های جدید آموزش موسیقی در جهان” با شرکت نادر مشایخی و مونا طاهریان گفتگو خواهد کرد.
قسمت تحقیقاتی این جشنواره به میزبانی رادیو گفتگو و پژوهشگر موسیقی رضا رضوی برگزار می شود و هر جلسه از ساعت 20 از برنامه گفتگوی فرهنگی رادیو گفتگو پخش می شود. عصر 9

انتهای پیام