علمی و پزشکیکسب و کار ایرانیان

چگونه شارژر قلیان شارژی درست کنیم

 

امروزه دستگاه‌های و پاد سیستم همواره در حال افزایش کاربران خود هستند و هرروز به محبوبیت آنها برای جایگزینی سیگار و قلیان اضافه میشود. در این مطلب قرار است تا به طور کامل یاد بگیریم چگونه باید باتری دستگاه خود را شارژ کرده و در ایده آل ترین حالت که کمترین ضرر به دستگاه وارد شود از آن استفاده کنیم.

ساختار باتری دستگاه های ویپ چگونه است؟

همانطور که در دنیای امروز همواره در حال پیشرفت و ارتقا در حوزه تکنولوژی هستیم در دنیای ویپینگ نیز این موضوع صادق است و کمپانی و برندهای بزرگ دنیا همواره تلاش میکنند تا کاربری آسان و راحتی را برای استفاده از دستگاه های خود ایجاد کنند. اگر دستگاه ویپ شما از مدل های اخیر تولید شده توسط کمپانی ها باشد، قطعاً با کابل‌های MICRO-USB یا USB-C شارژ میشود.

نکته‌ای که در شارژ و استفاده از باتری دستگاه های ویپ وجود دارد و خیلی از افراد از آن آگاه نیستند این است که ساختار باتری این دستگاه ها دقیقاً مانند ساختار باتری های گوشی هوشمند است.

این نوع باتری ها لیتیوم یونی نامیده میشوند و نسل جدید باتری هایی هستند که روی انواع گجت های هوشمند از جمله گوشی موبایل و موارد دیگری که در زندگی روزمره با آنها سروکار داریم وجود دارند. پس میتوان نتیجه گرفت برای استفاده از دستگاه خود باید دقیقاً مثل یک گوشی هوشمند عمل کنید که در ادامه به طور کامل به نکات و موارد اساسی آن میپردازیم.

باتری داخلی یا خارجی؟!

در ابتدا این نکته را بدانید که دستگاه های ویپ، ویپ پاد و پاد سیستم به طور کلی از دو نوع باتری استفاده میکنند

  1. یک نوع باتری که اغلب در دستگاه هایی با وات پایین و متوسط استفاده میشود، باتری های داخلی هستند که توسط کمپانی داخل دستگاه قرار گرفته است.
  2. نوع دیگری از این باتری ها وجود دارد که باتری های خارجی نامیده میشوند و اغلب برای دستگاه های پرچم دار مثل ویپ پادها که وات بالایی دارند، کاربرد دارند. در این نوع دستگاه ها شما در کنار خرید دستگاه اصلی خود نیاز دارید تا یک باتری هم برای آن تهیه کنید. باتری های خارجی مقدار میلی آمپر بالاتری دارند تا بتوانند دستگاه هایی با وات بالا را پشتیبانی کنند.

باتری-سامسونگ-2500-میلی-آمپر-های-پاور

البته باید توجه داشته باشید که باتری های اورجینال و اصلی را خرید کنید چون استفاده از یک باتری بی کیفیت قطعاً هم هزینه تراشی زیادی برای شما خواهد داشت و هم به دستگاه شما آسیب خواهد زد. از طریق لینک زیر میتوانید به بررسی و خرید باتری های اورجینال ویپ بپردازید.

آیا ویپ به شارژ اولیه نیاز دارد؟

جواب این سوال خیر است و همانطور که امروزه وقتی شما گوشی هوشمند خرید میکنید، مقداری درصد شارژ در باتری آن وجود دارد، دقیقاً در دستگاه های ویپ نیز همین موضوع صادق است و به هیچ وجه نیاز نیست بعد از خرید دستگاه نو آن را شارژ اولیه کنید و برای چندین ساعت داخل شارژ نگه دارید. این موضوع تنها به شما کمک نمیکند بلکه باعث ضربه های بدی به دستگاه میشود.

ویپ چقدر باید در شارژ باشد؟

مقدار میلی آمپر باتری های ویپ با همدیگر متفاوت است. برای مثال ممکن است یک باتری پاد سیستم ۷۵۰ میلی آمپر ظرفیت داشته باشد و یک باتری با توان ۲۰۰۰ میلی آمپر داشته باشد. پس نمیتوان مدت زمان شارژ شدن این دو دستگاه را با هم مقایسه کرد. به طور معمول

  • دستگاه‌های پاد سیستم برای فول شارژ شدن بین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه زمان نیاز دارند.
  • دستگاه های ویپ پاد یا ویپ بین ۴۵ دقیقه تا 1 ساعت زمان نیاز دارند.

نکات کاربردی دیگر

  • سعی کنید تا به دستگاه ضربه شدید وارد نشود و از آن محافظت کنید.
  • دستگاه را برای مدت طولانی در معرض نور آفتاب و گرما قرار ندهید، این موضوع میتواند به باتری آسیب برساند.
  • استفاده مداوم و کام گیری پشت سرهم میتواند به باتری شما ضربه بزند. بین هر 4 تا 5 فایر، به دستگاه استراحت دهید.

نکاتی اساسی برای شارژ ویپ

باتری را بیش از حد شارژ نکنید!

از آنجایی که دستگاه های ویپ و به نوعی جایگزین سیگار و قلیان برای افراد هستند استفاده‌کنندگان علاقه دارند تا همواره در طول روز آنها را همراه خود داشته باشند و گاه ممکن است از اتمام شارژ آنها دچار اضطراب شوند. هر باتری لیتیوم یونی طول عمر محدودی دارد و هر بار که دستگاه را به شارژ میزنید یک عدد از این طول عمر کم میشود.

البته این موضوع نباید برای شما نگران کننده باشد چون به طور معمول یک باتری در صورت استفاده صحیح تا چندین سال برای شما کار خواهد کرد، اما زیاد از حد و پشت سر هم (زمانی که درصد باتری بیش از 50 درصد است) باتری خود را شارژ نکنید.

بین 20 تا 80 ایده‌آل است

بهترین درصد باتری برای متصل کردن به شارژ ۲۰ درصد و بهترین درصد برای بیرون آوردن آن از شارژ ۸۰ درصد است. زمانی که دستگاه به شارژ کمتر از ۳۰ یا ۴۰ درصد رسید میتوانید آن را به شارژ بزنید و در درصد بین ۸۰ تا ۹۰ درصد آن را از شارژ بکشید. این موضوع در استفاده روزمره بسیار به باتری شما کمک میکند.

اما لازم است تا در بازه های زمانی چند هفتگی یا ماهانه نیز صبر کنید تا دستگاه به طور کامل به صفر درصد برسد و سپس آن را تا ۱۰۰ درصد شارژ کنید تا به نوعی باتری خود را تنبل نکرده و به آن شوکی وارد کنید.

چگونه درصد باتری را متوجه شویم

دستگاه صفحه نمایش دار

در دستگاه هایی که دارای صفحه نمایش هستند به راحتی میتوانید با نگاه کردن به صفحه نمایش خود درصد شارژ را متوجه شوید.

دستگاه بدون صفحه نمایش

در دستگاه هایی که صفحه نمایش ندارند، با چراغ LED روی بدنه به راحتی میتوان متوجه درصد باتری شد. به طور معمول با سه رنگ مختلف سبز، آبی و قرمز وضعیت باتری را نشان میدهند. البته ممکن است این رنگها در دستگاه شما متفاوت باشد.

  1. رنگ سبز نشان دهنده درصد ۷۰ الی ۱۰۰ درصد
  2. رنگ قرمز درصد بین ۳۰ تا ۷۰ درصد
  3. رنگ سبز زیر ۳۰ درصد

از شارژر استاندارد استفاده کنید

کلگی های شارژر دستگاه های امروزی از جمله گوشی موبایل، لپ تاپ و یا غیره که اکثراً فست شارژ و یا سوپر فست شارژ هستند به هیچ وجه برای دستگاه های ویپ مناسب نخواهد بود. ایده آل ترین کلگی شارژر برای شارژ یک دستگاه ویپ کلگی ۱۰ وات یا ۵ وات است. یا به نوعی کلگی 5 ولت 2 آمپر یا 5 ولت 1 آمپر.

این نوع کلگی معمولاً در گوشی های نسل قدیمی وجود داشت، البته که میتوانید شارژر کاملا استاندارد و اورجینال مناسب را از تهیه کنید.

به هیچ وجه از پاوربانک، فندکی ماشین، دستگاه هایی مثل لپ تاپ یا کامپیوتر و شارژرهای فست شارژ برای شارژ دستگاه خود استفاده نکنید. تمامی این موارد میتواند در دراز مدت باعث آسیب شدیدی به باتری و خود دستگاه شما شوند.

آیا میتوان از ویپ در حین شارژ استفاده کرد؟

دقیقاً موضوعی که در گوشی‌های تلفن همراه مطرح است و همه ما میدانیم که کار با گوشی هوشمند در حین شارژ برای آن مضر است، برای ویپ نیز صادق است. نباید حین شارژ شدن از آن استفاده کرد چون باعث بالا رفتن دمای دستگاه و در درازمدت پایین آمدن راندمان آن خواهد شد.

دستگاه فول شارژ را در شارژ نگه ندارید

بدترین مورد برای مرگ زودرس باتری یک دستگاه ویپ ماندن طولانی مدت آن در شارژ بعد از فول شدت است. بعد از فول شارژ شدن دستگاه خود آن را از پریز بکشید تا باعث بالا رفتن دما و کاهش طول عمر دستگاه نشوید.

جمع بندی

دستگاه ویپ به عنوان یک عضو همیشه همراه در طول روز با استفاده کنندگان است و رعایت نکات بالا به شما کمک خواهد کرد تا دستگاهی با طول عمر بالا و باتری قدرتمند داشته باشید. همچنین اگر سوال یا ابهامی داشتید از قسمت نظرات همین صفحه بپرسید تا مشاوران شما را راهنمایی کنند.

ویپ اسموک یکی از معروف‌ ترین برندهای خرید ویپ پاد ووپو آرگاس است که تعداد زیادی از محصولات ویپ را تولید می‌کند و گزینه‌ های مختلفی در بر دارد که برای افراد مختلفی مناسب هستند.

فروشگاه ویپ و پاد ثانیه ها به شما تضمین قیمت ویپ می دهد؛ این به این معناست که شما می توانید با مقایسه قیمت ویپ ها با یکدیگر مناسب ترین را برای خود انتخاب کنید