فرهنگ و هنر

جهان در تسخیر اخبار جعلی و مبتذل

کتاب “پس از حقیقت” توسط جیمز بال (روزنامه نگار مشهور انگلیسی و برنده جایزه پولیتزر) نوشته شده است و توسط مسعود میرزایی ترجمه شده است.

به گزارش ایران تودی ، این کتاب در چهار فصل و 11 سخنرانی ، 412 صفحه و قیمت 85000 تومان ، با بررسی چگونگی فتح جهان توسط اخبار جعلی و مبتذل ، با بررسی چندین مورد عینی در اروپا و آمریکا منتشر شده است. توسط انتشارات روزنامه ایران.

در قسمت مقدماتی کتاب “پس از حقیقت” آمده است: “قدرت فحاشی و دروغ” ، “چه کسی دروغ و فحاشی را گسترش می دهد؟” ، “چرا دروغ و مزخرفات تأثیر می گذارد؟” و “چگونه می توانید از دروغگویی و مزخرفات دست بردارید؟” عناوین اصلی چهار قسمت کتاب لحظات پس از حقیقت است (اخبار جعلی و پیش پا افتاده جهان را تسخیر می کند).

در پیش گفتار کتاب ، جیمز بال تأکید کرد که اصطلاح اخبار جعلی برای توصیف حجم بیش از حد و محتوای بی معنی دیگر کافی نیست: دقت در مسائل به قدری زیاد است که تلاش ها به شکست منجر می شود. دلیل آن روشن است؛ فرهنگ و هنجارهای اینگونه رسانه ها که عمیقاً عادت دارند به طور متعادل مباحث مخالفت ها و بحث های اجماعی را پوشش دهند ، نمی توانند در برابر تجاوزات گسترده مزخرفات مقاومت کنند. در واقع ، کار رسانه ها علیه کسانی که مطالب دروغین و بی معنی را پخش می کنند ، مانند این است که با چاقو وارد یک جنگ مسلحانه تمام عیار شوید (ص 27).

مهدی شفیعی ، مدیرمسئول روزنامه ایران ، در مقدمه ترجمه فارسی کتاب ، مقابله با اخبار جعلی را یک نیاز فوری خواند و تأکید کرد که پدیده اخبار جعلی موجه و حتی فریبنده است. این منطقه ، مانند سانسور آنلاین اخبار جعلی که خود را به عنوان اخبار جعلی معرفی می کند ، از بحث و سر و صدا درباره چگونگی تنظیم و اجرای آنها خالی نخواهد بود. اخبار واقعی و اصلی هستند ، که احتمالاً در آغاز عواقب و عواقب منفی زیادی خواهند داشت.

وی افزود: “ایجاد توازن حرفه ای ، فنی و حقوقی در این زمینه – پرداختن به اخبار جعلی و فریبنده بدون به خطر انداختن اخبار واقعی اما ناخوشایند – مهمترین چالش انتقال موفقیت آمیز رسانه های واقعی در سالهای آینده خواهد بود. سازمانها ، به ویژه مراکز آموزشی و دانشگاهی ، یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

الکس گیبنی ، کارگردان مستند برنده اسکار ، گفت: “در زمان ترامپ ، اخبار جعلی و بی ادبانه مانند ویروس پخش می شود.” در این کتاب ، جیمز بال سعی کرد با حضور در آلوده ترین مناطق ، راهی برای جلوگیری از انتشار اخبار جعلی و مبتذل در سراسر جهان پیدا کند.

آلن روزبریج سردبیر سابق گاردین نیز Post-Truth را کتاب مهمی خواند که در یکی از بهترین زمان ها توسط یکی از باهوش ترین و متفکرترین روزنامه نگاران عصر ما نوشته شده است.

انتهای پیام