علمی و پزشکیکسب و کار ایرانیان

اسباب بازی‌ها چه نقشی در خلاقیت کودک ایفا می‌کنند؟

روانشناسی اسباب بازی های کودکان

باید بدانید که یک اسباب بازی پلیسی برای کودک در کنار جنبه سرگرمی، نوعی نیاز روحی و روانی برای او به شمار می‌رود. منظورمان این است که اگر سعی کنیم تا اسباب بازی را از زندگی کودکان دور کنیم، مانند این است که عامل اصلی حیات را از آن‌ها گرفته‌ایم و باعث می‌شویم که اختلال بزرگی در زندگی کودک به وجود آید. کودکان در کنار بازی و سرگرمی، برای سلامت روح و روان خود به اسباب بازی‌های مختلف از جمله انواع ست لوازم پلیس اسباب بازی نیاز دارند. به همین دلیل است که از نظر روانشناسی بازی کردن کودک با اسباب بازی، بسیار مهم است و نقش مهمی در شکل‌گیری آینده او دارد. روانشناسان مختلفی در این باره نظریات مختلفی را ارائه کرده‌اند که نشان می‌دهد نباید از اهمیت اسباب بازی در رشد و توسعه شخصیتی کودکان غافل شویم.

به عنوان یک پدر و مادر لازم است که در خصوص روانشناسی اسباب بازی‌هایی پلیسی که برای کودکان خود تهیه می‌کنید، اطلاعات کافی داشته باشید. این اطلاعات به شما کمک می‌کنند تا بر اساس سن، جنس و ویژگی‌های شخصیتی فرزند خود، اسباب بازی‌های مناسب و اصولی را خریداری کنید تا این اسباب بازی‌ها به ارتقای هوش و شخصیت فرزند شما کمک کنند.

روانشناسی اسباب بازی های کودکان و توجه به ویژگی‌های اسباب بازی

در خرید اسباب بازی باید نکات مهمی را در نظر داشته باشید. اسباب بازی‌ها ارتباط مستقیمی با روح و روان کودکان دارند. از این رو روانشناسان توصیه می‌کنند که باید برای خرید اسباب بازی‌ها و ست جلیقه پلیس نهایت دقت و وسواس از سوی والدین در نظر گرفته شود. برای همین روانشناسان تأکید می‌کنند که اسباب بازی‌ها باید ویژگی‌های زیر را داشته باشند:

اسباب بازی‌ها باید با سن و توانایی‌های ذهنی کودک مرتبط باشند

در روانشناسی اسباب بازی های کودکان روانشناسان تأکید دارند که باید اسباب بازی‌هایی را برای کودکان خود خریداری کنید که با سن توانایی‌های ذهن کودک ارتباط مستقیمی داشته باشد. به عنوان مثال کودکان ۶ تا ۱۸ ماهه، معمولا به اسباب بازی‌هایی نیاز دارند که نرم باشند، چون معمولا آن‌ها را در دهان خود قرار می‌دهند.

از طرفی دیگر کودکانی که در ۱۴ ماهگی تا ۳ ساله هستند، حس دیداری‌شان رشد می‌کند. از این رو به اسباب بازی‌هایی نیاز دارند که بتوانند با کمک آن محیط اطراف خود را به خوبی بشناسند. روانشناسان تأکید دارند که رنگ لباس ارتشی بچه گانه برای کودکانی که در این سن قرار دارند، مهم است. هر چقدر اسباب بازی رنگی‌تر باشد، به خصوص رنگ‌های هیجان‌انگیز و زیبا مانند قرمز، زرد و آبی می‌تواند برای کودکانی که در این بازه سنی قرار دارند، بسیار مفید و هیجان‌انگیز باشد. وقتی که کودکان ۴ یا ۵ ساله شدند، روانشناسان تأکید می‌کنند که باید در این سن برای کودکان کتاب‌های رنگی و قابل شستشو را خریداری کنید. در این کتاب‌ها داستان‌های تصویری وجود دارد که کودک می‌تواند آن‌ها را ببیند و با شخصیت‌های نقاشی شده در کتاب‌ها ارتباط برقرار کند.

اسباب بازی‌ها باید به حرکت و تفکر کودک کمک کنند

از نظر روانشناسان اسباب بازی‌ها باید بتوانند به حرکت و تفکر کودک کمک کنند. این مهم است که کودک بتواند با اسباب بازی‌هایی که بازی می‌کند ارتباط خوبی برقرار کند. فاکتور حرکت و تفکر باید در یک اسباب بازی وجود داشته باشد. به عنوان مثال وقتی که کودک می‌خواهد تازه راه رفتن را بیاموزد، از روروئک کمک می‌گیرد، می‌تواند بایستد و بعد متوجه می‌شود که دیگر زمین نمی‌خورد. آن وقت به این مهم پی می‌برد که می‌تواند این وسیله را در کنترل خود درآورد و به هر سمتی که خواست ببرد اما باز هم زمین نخورد.

یکی از نکاتی که روانشناسان در بحث خرید اسباب بازی برای کودکان به آن تأکید می‌کنند این است که اسباب بازی‌ها می‌توانند از میزان حقارت دوران کودکی کم کنند. کودکان از اینکه نمی‌توانند مانند بزرگسالان خیلی از کارها انجام دهند، احساس حقارت می‌کنند. به همین دلیل اسباب بازی‌ها همچون عصای دست کودکان هستند و به آن‌ها این قدرت را می‌دهند که کارهایی را که به تنهایی از پس آن برنمی‌آیند را انجام دهند. این مهم نقش مهمی در کاهش و از بین رفتن احساس حقارت در کودکان دارد و والدین باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند. البته وقتی که کودک با استفاده از یک اسباب بازی می‌تواند کاری مثل راه رفتن را انجام دهد، والدین باید او را تشویق کنند. این مهم باعث تقویت روحیه کودک می‌شود و کودک فکر می‌کند که کار بسیار ارزشمندی را انجام داده است.

روانشناسی اسباب بازی های کودکان: اسباب بازی باید به کودک انگیزه بدهد

از نظر روانشناسان اسباب بازی‌هایی مناسب هستند که بتوانند به کودک انگیزه لازم برای ادامه بازی را بدهد. یعنی کودک باید از بازی کردن با یک اسباب بازی احساس خوبی داشته باشد. به عنوان مثال می‌توانید یک پازل خیلی ساده را برای کودک خود بخرید. وقتی کودک اجزای پازل را در کنار هم می‌چیند، متوجه می‌شود که راه را درست رفته و احساس موفقیت می‌کند. از این رو روانشناسان بر این امر تأکید دارند که اسباب بازی‌ها باید کاری کنند که کودک از بازی کردن با یک اسباب بازی احساس موفقیت و پیروزی کند. شما می‌توانید بهترین پازل‌ها را برای کودکان خود خریداری کنید. این اسباب بازی‌ها در دسته “پازل و بازی فکری” قرار دارند و به انتخاب خود می‌توانید برندهای مختلفی چون گلدونه، گیگامیک، فکرانه و سایر برندها را انتخاب کنید.

اسباب بازی‌ها باید به تقویت تخیل کودک کمک کنند

در روانشناسی اسباب بازی های کودکان تقویت تخیل با اسباب بازی جایگاه ویژه‌ای دارد. روانشناسان خیلی بر این موضوع تأکید دارند که تخیل و روند رشد آن از دوران کودکی آغاز می‌شود. به همین دلیل والدین باید اسباب بازی‌هایی را خریداری کنند که بتوانند محرکی برای تخیل کودک باشند. برای تقویت حس کنجکاوی کودک باید برای او اسباب بازی‌هایی را خریداری کنید که بتواند در خود کمی پیچیدگی داشته باشد. یعنی اسباب بازی باید به گونه‌ای باشد که کودک برای بازی کردن با آن مجبور شود که آن را کشف کند. این کند و کاو باعث می‌شود که کودک به فکر فرو برود، آزمون و خطا انجام دهد و در نهایت بتواند به راز بازی کردن با اسباب بازی پی ببرد.

اسباب بازی باید باعث تقویت حواس پنج‌گانه کودک شود

در روانشناسی اسباب بازی های کودکان اینکه یک اسباب بازی بتواند به تقویت حواس پنج‌گانه کودک کمک کند، موضوع خیلی مهمی است که بسیاری از والدین توجه چندانی به آن نمی‌کنند. برخی از والدین برای کودکان خیلی کوچک خود اسباب بازی‌های کودکان ۸ تا ۱۰ ساله را می‌خرند و این موضوع باعث می‌شود که کودک نتواند با اسباب بازی ارتباط برقرار کند. روانشناسان کودک بر این باورند که کودکان باید بتوانند یک اسباب بازی را در دست بگیرند، آن را لمس کنند، رنگ آن را تشخیص دهند و به طور کلی همه حواس پنج‌گانه کودک باید بتواند با استفاده از یک اسباب بازی به خوبی فعال شود.

نباید برای کودکی که هنوز نمی‌تواند چیزی را درست در دست بگیرد، یک ماشین کنترلی بخرید که او بخواهد با فشردن یک دکمه ماشین را به حرکت وادارد. وقتی کودک می‌بیند که ماشین او با فشردن یک دکمه از او دور می‌شود احساس بدی پیدا می‌کند چون نمی‌تواند با آن اسباب بازی ارتباط برقرار کند. اما وقتی برای او یک ماشین پلاستیکی بخرید، کودک آن را در دست می‌گیرد، رنگ آن را می‌بیند و با حرکت دادن آن پی می‌برد که چگونه می‌تواند با آن بازی کند.