عمومی

ایجاد زیرساخت برای صادرات میگو گلستان از مرز اینچه برون – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل شیلات گلستان، اسماعیل جباری در نشست بررسی توانمندی های مراکز آبزی پروری استان اظهار داشت: بحران بیماری لکه سفید در حال حاضر به پایان رسیده است و امسال مجتمع پرورش میگو گمیشان یک مجتمع پاک می باشد که مراحل نگهداری بچه میگو با تراکم طبیعی را تکمیل کرده است.

رئیس اداره شیلات گلستان ادامه داد: طبق پیش بینی ها امسال چهار هزار تن میگو در استان تولید می شود که مراکز فرآوری استان باید ظرفیت و آمادگی فرآوری این میزان محصول را داشته باشند.

وی با بیان اینکه تمام تلاش خود را برای جلوگیری از سرایت این بیماری به مجتمع پرورش میگوی گمیشان انجام خواهیم داد، افزود: متأسفانه برخی از مزارع در برخی استان ها به این بیماری مبتلا شده اند، اما قوانینی در مجتمع پرورش میگوی گمیشان وضع شده است. دامپزشک استان برای ورود و خروج.برای جلوگیری از ورود هر گونه بیماری به مجتمع.

جباری همچنین تصریح کرد: پرورش دهندگان باید سریعا قراردادهای لازم را با مراکز فرآوری استان برای فرآوری محصولات خود منعقد کنند زیرا ممکن است مجبور به صید فوری شویم. بنابراین مراکز فرآوری نیز باید از آمادگی مناسب برخوردار باشند.

رئیس اداره کل شیلات گلستان با اشاره به اهمیت صادرات میگوی استان از مرز اینچه برون گفت: خوشبختانه پیگیری های لازم انجام شده و در یخچال قرار داده شده تا محصولات میگوی استان از مرز اینچه برون صادر شود. برون مرز. واگن ها هم از طریق راه آهن و به زودی تحویل داده می شود.» با خرید کد صادراتی، محصولات میگوی استان از مرز اینچه برون به کشورهای آسیای میانه و اوراسیا صادر می شود.

وی در ادامه با توجه به تکثیر بچه میگو در استان به عنوان یکی از مهمترین دغدغه های شیلات تصریح کرد: تمام تلاش خود را صرف تکثیر بچه میگو در استان می کنیم و با کمک آنها به خودکفایی می رسیم. بخش خصوصی، جامعه دانشگاهی و مرکز تحقیقاتی، مرکز پرورش بچه میگو به زودی در این استان ایجاد می شود.

جباری در پایان یادآور شد: از پنجم اردیبهشت تا پنجم تیرماه سال جاری بیش از 261 میلیون قطعه بچه میگو و 95 هزار یک استخر با سطح مفید هزار 542 یک هکتار زمین در مجتمع پرورش میگو گامیشان رزرو شده است که قرار است برداشت میگوی استان از 24 شهریورماه آغاز شود.

لازم به ذکر است در حال حاضر هفت مرکز فعال در استان در زمینه فرآوری، فرآوری و بسته بندی محصولات ماهی فعالیت دارند.