حوادث

آیا قرار دادن خودرو در اختیار شخص بدون گواهینامه جرم است؟

رانندگی بدون گواهینامه از نظر قانون مجازات اسلامی جرم است اما آیا گذاشتن خودرو بر روی افراد بدون گواهینامه جرم است؟

به گزارش ایران تودی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری با صدور پیامی به شهروندان گفت: اگر مالک عمدا خودروی خود را به عنوان معاون جرایم رانندگی به فردی فاقد گواهینامه تحویل دهد. اگر مجوز داشته باشد تحت پیگرد قانونی قرار می گیرد. اما قانون در مورد مسئولیت مالک خودرو در دادن خودرو به شخص بدون گواهینامه چه می گوید و معاونت در جرم به چه معناست؟

به طور کلی در ماده ۷۲۳ قانون مجازات اسلامی، راننده مسئول رانندگی بدون گواهینامه می باشد: «در صورت ممنوعیت رانندگی برای بار اول به دو ماه حبس یا یک منات جزای نقدی محکوم می شوند. تا یک میلیون ریال یا هر دو و در صورت تکرار جرم به حبس از دو تا شش ماه.

علاوه بر این، توجه به «معاونت در جرم» حائز اهمیت است. طبق ماده 2 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 «هر فعل اعم از فعل یا ترک فعلی که موجب مجازات قانونی باشد جرم است». بنابراین با توجه به اینکه در قانون برای رانندگی بدون گواهینامه نیز مجازات تعیین شده است، این عمل جرم است. طبق ماده 126 همین قانون الف. تقصیر را به مقصر معرفی کند. ج-کسی که شرایط ارتکاب جرم را ایجاد کند معاون جرم محسوب می شود.

با توجه به مصادیق معاونت در قانون مجازات اسلامی، وقتی مالک خودرو عمداً خودروی خود را در اختیار شخصی بدون گواهینامه رانندگی قرار دهد، رانندگی بدون رانندگی جرم است. جواز.همچنین وسایل ارتکاب جرم را در اختیار مرتکب قرار داده لذا معاون ارتکاب جرم می باشد.

در این مثال، راننده بدون گواهینامه «مدیر» جرم است. خود مباشر جنایتکار است.

انتهای پیام/