علمی و پزشکی

۵ توصیه برای داشتن کبدی سالم

کبد به عنوان یک عضو حیاتی بدن ، حدود 500 کارکرد مهم از جمله از بین بردن همه سموم بدن ، تصفیه داروها از بدن و متابولیسم همه مواد مغذی را دارد و بنابراین سلامتی کبد برای سلامت کلی بسیار مهم است. .

به گزارش ایران تودی ، سایر کارکردهای مهم کبد شامل تنظیم سطح کلسترول ، تولید چربی و صفرا ، ذخیره قند در صورت نیاز و تنظیم سطح هورمون است که همه این موارد روزانه توسط کبد در بدن انجام می شود.

به طور معمول ، سلامت کبد ممکن است مورد توجه انسان نباشد ، اما به محض بروز مشکل جزئی برای این اندام حیاتی ، اهمیت آن درک می شود.

به عنوان مثال ، در سیروز کبد ، کبد قادر به انجام عملکردهای حیاتی در جایگزینی سلولهای کبدی با بافت زخم نیست. بیماری کبد چرب غیر الکلی ، که می تواند باعث سیروز شود و در بین افراد چاق شیوع پیدا کند ، نیز یک بیماری خطرناک کبدی است. هنگامی که کبد از بین می رود ، بدن تجمع سموم و ناکارآمدی در متابولیسم و ​​تصفیه داروها را تجربه می کند.

به گزارش بانک اطلاعات دانشکده پزشکی هاپکینز ، در اینجا چند نکته برای داشتن کبد سالم آورده شده است.

1) از نوشیدن الکل خودداری کنید:

اگر فکر می کنید مصرف منظم و بیش از حد الکل برای کبد مضر است ، بسیار اشتباه می کنید. مصرف روزانه فقط چهار اونس برای مردان و فقط دو اونس برای خانمها می تواند باعث سیروز کبد شود. بنابراین ، بهتر است از هرگونه الکل خودداری شود.

2) هنگام استفاده از مواد شیمیایی و سموم مراقب باشید:

مواد شوینده ، حشره کش ها ، سموم دفع آفات و سموم دیگر می توانند به کبد شما آسیب برساند. برچسب های اخطار را روی مواد شیمیایی مورد استفاده با دقت بخوانید و از روش های صحیح استفاده استفاده کنید.

3) جلوگیری از هپاتیت:

به یاد داشته باشید که واکسیناسیون کنید: هپاتیت A و B بیماریهای ویروسی کبد هستند. اگرچه قبلاً بسیاری از کودکان علیه این دو بیماری واکسینه شده اند ، اما بسیاری از بزرگسالان واکسینه نشده اند. اگر در معرض خطر این بیماری ها هستید ، در مورد واکسیناسیون با پزشک خود مشورت کنید.

توجه داشته باشید که چگونه ویروس هپاتیت B منتقل می شود: هپاتیت B و C در نهایت می توانند به بیماری های مزمن تبدیل شوند که می توانند کبد شما را از بین ببرد. این بیماری ها از طریق خون و مایعات بدن دیگر منتقل می شوند.

دستان خود را بشویید: هپاتیت A از طریق تماس با غذا یا آب آلوده پخش می شود. دستان خود را مرتبا بشویید.

4) از داروهای گیاهی و مکمل های گیاهی مراقب باشید:

یکی از دلایلی که بسیاری از داروها منسوخ می شوند یا پس از آزمایش وارد بازار نمی شوند آسیب کبدی است. به عنوان مثال ، آمارها نشان می دهد که 20 درصد از آسیب های کبدی در ایالات متحده به دلیل استفاده خودسرانه از مکمل ها است. قبل از مصرف هرگونه دارو یا مکمل شیمیایی یا داروها حتما با پزشک خود مشورت کنید.

5) به یاد داشته باشید که یک رژیم غذایی مناسب روزانه و ورزش کنید:

چاقی یکی از دلایل اصلی کبد چرب است که می تواند منجر به سیروز کبد شود. با ورزش روزانه و پیروی از یک رژیم غذایی مناسب و سالم از چاقی و بیماری کبد خودداری کنید.

انتهای پیام