علمی و پزشکیکسب و کار ایرانیان

پایین بودن mchc در آزمایش خون به چه معناست؟

چه زمانی باید آزمایش MCHC خون داد؟

از سؤالات مهمی که ممکن است ذهن شما را درگیر کند، این است که هدف از انجام آزمایش MCHC چیست و چه زمانی پزشک این آزمایش را تقاضا می‌کند؟ بهتر است بدانید که این آزمایش بخشی از آزمایش CBC است و برای بررسی موارد زیر انجام می‌شود: چکاپ کامل بدن تشخیص یک بیماری مانند اختلالات خونی درمان بیماری پیگیری‌های بعد از درمان و بررسی اثربخشی روش درمانی به کار برده‌شده. دلایلی که ممکن است پزشک را مایل به بررسی هدفمند MCHC در آزمایش خون کند، می‌تواند هر یک از موارد زیر باشد: هنگامی‌که هر یک از علائم آنمی مثل خستگی، پوست رنگ‌پریده و سرگیجه در فرد دیده‌ شود . هنگامی‌که پزشک به دنبال دلایل مختلف آنمی باشد.

بنابراین در این حالت پزشک به بیمار توصیه می‌کند که از مکمل‌هایویتامین ب استفاده شود. به فکر تغییر سبک زندگی باشید همان‌طور که گفتیم نوشیدن الکل می‌تواند عامل مهمی در افزایش MCH باشد. در این‌صورت بیمار می‌تواند با ترک الکل و افزایش سطح فعالیت بدن سطح MCH را به حالت نرمال برگرداند. این مقاله توضیح مختصری برای درک پایین بودن mchc در آزمایش خون به شما می‌دهد. اهمیت MCHC زمانی مشخص می‌شود که اهمیت کم و زیادبودن هموگلوبین را درک کنید.

دوست دارید درباره فاکتور MCH بیشتر بدانید؟

شرایط انجام آزمایش MCH چیست؟ آزمایش MCH به‌طور معمول در کنار آزمایش‌های دیگر انجام می‌شود. توصیه می‌شود برای این آزمایش به مدت ۸ تا ۱۲ ساعت ناشتا باشید. برای انجام این آزمایش به نمونه خون نیاز است. اگر پزشک برای شما آزمایش MCH و یا هر آزمایش دیگری را تجویز کرده است و زمان کافی برای رفتن به آزمایشگاه را ندارید، ! درصورتی‌که دارویی مصرف می‌کنید حتما راجع به آن با پزشک مشورت داشته باشید. ممکن است مصرف برخی داروها قبل از انجام آزمایشمحدود یا قطع شوند. تفسیر آزمایش MCH چگونه است؟ مقدار نرمال MCH در آزمایش خون بین ۲۷.۵ تا ۳۳.۲ پیکوگرم است.

اگر علائمی مانند احساس ضعف بدنی، درد در قفسه سینه و تنگی نفس شما را نگران کرده است، بهتر است تا انجام آزمایش MCH را جدی بگیرید. این آزمایش در واقع، مقدار متوسط هموگلوبین خون را اندازه‌گیری می‌کند. بروز انواع کم خونی و بیماری تالاسمی، می‌تواند از نشانه‌های کاهش یا افزایش هموگلوبین باشد. همچنین اگر قصد دارید تا در ارتباط با آزمایش MCH بیشتر بدانید و به سوال” MCH در آزمایش خون چیست؟”

پاسخ دهید، ادامه مطالب را از دست ندهید. همچنین اگر قصد انجام آزمایش دارید و وقت کافی برای رفتن به آزمایشگاه را ندارید، ! آنچه که درآزمایش MCHمورد بررسی قرار می گیرد، مقدار متوسط هموگلوبین در خون یا ارزیابی غلظت میانگین هموگلوبین در خون است. هموگلوبین پروتئینی است که به سلول‌های قرمز کمک می‌کند تا اکسیژن را به دیگر سلول‌ها و بافت‌های بدن برسانند. بالا یا پایین بودن سطح MCH در آزمایش خون نشان می‌دهد که فرد مشکوک به بیماری‌های و است. معمولا اختلال در فاکتور آزمایشی MCH ناشی از کمبود آهن، فولات و ویتامین ب است.

درصورتی که اختلال در سطح MCH کنترل نشود، بیماری‌های خونی مانند تالاسمی شدید، فقرآهن و مشکلات کلیوی و تیروئیدی بروز خواهند کرد. بهتر است بدانید که این تست جزو فاکتورهای محسوب می‌شود. با انجام یا و زنان، تمامی فاکتورهای مهم در آزمایش خون شما بررسی می‌شود درصورتی‌که سطح MCH پایین‌تر از ۲۷.۵ یابیشتر‌ از ۳۳.۲باشد، به این معنا است که مقدار MCH غیرطبیعیاست و هموگلوبین خون به ترتیبکاهش و افزایش پیدا کرده است. آیا جواب آزمایش خود را دریافت کرده‌اید و سطح MCH در بازه نرمال قرار ندارد؟

برای تفسیر آزمیش خود ! سایت معتبر نیز در رابطه با سطح آزمایش MCH، بیماری‌های مرتبط و راه‌های درمان آن اینطور می‌گوید: > درمان با توجه به اینکه چه عاملی منجر به کاهش یا افزایش سطح آزمایش MCH شده است، انجام خواهد شد: اگر مبتلا به کم‌خونی باشید، مصرف مکمل‌ها می‌تواند برای شما مفید باشد. برای برخی بیماری‌ها ممکن است مصرف دارو نیاز باشد. به‌عنوان مثال، اگر علت از دست دادن خون، سیکل قاعدگی شدید باشد، مصرف قرص‌های ضد‌بارداری می‌تواند خون‌ریزی‌های شدید در دوران قاعدگی را کاهش دهند. چنانچه علت خون‌ریزی یا تومور باشد، ممکن است جراحی پیشنهاد شود. اگر از کمبود ویتامین B12 یا فولات رنج می‌برید، مصرف ویتامین‌ها می‌تواند راه مناسبی برای درمان باشد. با مصرف غذاهایی مانند ماهی، جگر، سبزیجات برگ سبز و غلات غنی شده می‌توان این کمبود را جبران کرد.

پایین بودن MCH در آزمایش خون نشانه چیست؟

در صورتی که MCH پایین باشد، فرد از کم‌خونی و رنج می‌برد. افرادی که از کمبود آهن خون رنج می‌برند، تولید هموگلوبین در خونشان با مشکل مواجه می‌شود. فقرآهن به دلایل گوناگونی مانند ضربه، جراحی،از دست رفتن خون و یا عدم دریافت آهن کافی از طریق مواد غذایی بروز می‌کند. افرادی که مبتلا به تالاسمی هستند به این معنا است که سطح تولید هموگلوبین در خونشان کاهش پیدا کرده و حجم گلبول‌های قرمز در جریان خون آن‌ها بسیار کم است. این دو اختلال نیز سبب کاهش سطح MCH می‌شوند . علائم کاهش سطح MCH در خون چیست؟ اگر سطح MCH در خون کم باشد علائم زیر را تجربه خواهید کرد .

رنگ‌پریدگی پوست افزایش ضربان قلب و تپش قلب احساس درد در قفسه سینه احساس خستگی حتی پس از استراحت کافی احساس ضعف و ناتوانی بدن سردردهای بدون دلیل با پاسخ محدود به داروی مسکن تنگی نفس بدون فعالیت آیا این علائم را دارید و می‌خواهید از سلامتی خود بدون مراجعه به آزمایشگاه مطمئن شوید؟ برای انجام آزمایش MCH یا هر آزمایش و چکاپ دیگری در منزل، ! بالا بودن MCH در آزمایش خون نشانه چیست؟ علت بالا بودن MCH در آزمایش خون موارد زیر است: کم‌خونی ناشی از فقر ویتامین گروه B اگر میزان MCHدر آزمایش خون بالا باشد به این معنا است که هموگلوبین در هر گلبول قرمز خون بیش از حد نرمال است. افزایش MCH نشان‌دهنده ابتلای فرد به کم خونی ناشی از فقر ویتامین B، فقر ویتامین B12 و فقر فولات است.

از علائم افزایش سطح MCH در خون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: احساس تنگی نفس تپش قلب احساس ضعف یا خستگی مداوم سر درد رنگ پریدگی درد در قفسه سینه وبسایت معتبر در ارتباط با علائم بالا بودن MCH در آزمایش خون و تشخیص کمبود ویتامین B۱۲ یا کمبود فولات یا ویتامین B۹ اینگونه بیان می‌کند: > علائم کمبود ویتامین B۱۲ و MCH بالا در آزمایش حالت تهوع شدید و استفراغ احساس افسردگی سوزن سوزن شدن دست و پا علائم کمبود ویتامین B۹ و MCH بالا در آزمایش حساسیت در زبان کاهش شدید اشتها اسهال تحریک‌پذیری توصیه‌هایی برای داشتن MCH نرمال در آزمایش خون برخی افراد نمی‌توانند از طریق مصرف غذا و مواد مغذی،کمبود ویتامین B12 و B9 را برطرف کنند.

همان‌طور که گفته‌شد این پروتئین انتقال‌دهنده‌ی گازهای تنفسی است. تنفس لازمه‌ی ادامه‌ی حیات است. اگر به اندام‌هایی همچون مغز و قلب، اکسیژن کافی نرسد و یا کربن‌دی‌اکسید از آنها به‌خوبی دور نشود، مشکلات اساسی در بدن رقم خواهد خورد. اهمیت نقش هموگلوبین با این تفاسیر مشخص می‌شود؛ بنابراین وجود مقیاس‌ها و مارکرهای مختلف برای سنجش این پروتئین در گلبول‌های قرمز بسیار حایز اهمیت است. همگلوبین اکسیژن را از شش‌ها به قلب می‌برد تا آن را به تمام بخش‌های بدن پمپ کند و همه‌ی بدن بتواند تنفس کند. هنگامی‌که مقدار هموگلوبین در بدن زیاد می‌شود، می‌توان حدس زد که قلب و یا ریه‌ها نتوانند به‌خوبی کار کنند؛

ازاین‌رو بدن برای جبران این کم‌کاری تلاش بیشتری خواهد کرد. از MCHC برای بررسی سلامت فرد استفاده می‌شود. از این فاکتور برای تشخیص آنمی (کم خونی) می‌توان بهره‌برد. زیاد و کمبودن مقدار MCHC می‌تواند نشان‌دهنده‌ی کم‌خونی در انواع مختلف باشد. البته این فاکتور به‌تنهایی کاربرد دقیقی ندارد و معمولا از آن در کنار دیگر فاکتورهای خونی مانند MCV و RDW استفاده می‌شود. بالا یا پایین‌بودن MCHC نشان‌دهنده‌ی مشکلی است که در سلامت فرد به وجود‌آمده‌است و یا در حال به ‌وجود‌آمدن است. با استفاده از این آزمایش می‌‌توان از ایجاد برخی مشکلات پیشگیری کرد و یا مسائل به‌وجود‌آمده را تشخیص داد و درمان کرد. MCHC با ضرب‌کردن مقدار هموگلوبین در صد و تقسیم‌کردن آن بر مقدار هماتوکریت به دست می‌آید.

حواست به سلامتیت هست؟ با یه چکاپ و آزمایش خون، سلامتیت رو بررسی کن پس همین حالا مشاوره بگیر نحوه‌ی انجام آزمایش MCHC خون شاید شنیدن نام آزمایش به ما استرس بدهد. یکی از راه حل‌های مقابله با این استرس، افزایش آگاهی و شناخت روند انجام آزمایش است. اقدامات پیش از انجام آزمایش پیش از انجام آزمایش MCHC که بخشی از آزمایش شمارش گلبول‌های قرمز خون است، نیازی به رعایت رژیم خاص و یا محدودیت در انجام فعالیت نیست. همه‌ی بیمه‌ها این آزمایش را پوشش می‌دهند و همه‌ی پزشک‌ها می‌توانند آن را درخواست بدهند. به یاد داشته‌باشید که تمامی آزمایش‌های خون قبلی خود را هنگام مراجعه به پزشک، به همراه داشته باشید.

برای انجام این آزمایش نیازی به ناشتا بودن نیست و در هر ساعتی از روز می‌توان آن را انجام داد. فرایند انجام آزمایش آزمایش MCHC را می‌توان در همه‌ی آزمایشگاه‌ها انجام داد. پیش از خون‌گیری از بیمار، ابتدا محل ورود سوزن سرنگ از آلودگی‌ها پاک می‌شود. سپس تورنیکت در بالای یک سیاهرگ بسته می‌شود و سرنگ خون‌گیری وارد رگ می‌شود. بعد از گرفتن مقدار مورد نیاز خون سرنگ خارج می‌شود و از شما خواسته می‌شود که محل خروج سوزن را با یک پد الکلی فشار دهید.

خون گرفته‌شده وارد لوله‌ی آزمایش می‌شود تا بدون لخته‌شدن به آزمایشگاه‌ فرستاده شود و بررسی‌های لازم بر روی آن انجام شود. در آزمایشگاه نمونه با استفاده از دستگاه خاصی بررسی می‌شود و نتیجه برای بررسی و تفسیر برای پزشک ارسال می‌شود. برخی از افراد ممکن است با دیدن خون و یا احساس سوزن در رگ، از حال بروند و یا احساس سرگیجگی کنند. در صورتی که سرگیجه داشتید، به اپراتور اطلاع دهید. مراقبت‌های بعد از انجام آزمایش بعد از انجام آزمایش، نیازی به اقدام خاصی ندارید.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.