اقتصادی

این مرکز تحقیقاتی بر لزوم داشتن ظرفیت برای ساختن موارد مورد نیاز برای مقابله با تاج تأکید کرد

مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گزارشی تأکید کرد که ظرفیت مناسبی برای ساخت انواع کالاهای مورد نیاز برای مقابله با تاج از جمله مواد ضد عفونی کننده ، مواد شوینده ، مواد شوینده و مواد اولیه برای تولید ماسک مانند ماسک زدن وجود دارد اما با افزایش تنوع تقاضا و ایجاد بازار ضروری است. دستگاههای اجرایی مسئول باید با هماهنگی و تعامل مناسب با بهره برداران اقتصادی نیازهای بازار را برطرف کنند.

به گزارش ایران تودی ، مرکز تحقیقات مجلس در ادامه سلسله گزارشات خود مبنی بر مقابله با تاج ، ظرفیت تولید کشور و تأثیر ویروس در بخش های صنعتی ، معدن و پتروشیمی ادامه داده است. طبق این گزارش ، ظرفیت تولید برای انواع مختلف مناسب است. کالاهایی در کشور از جمله مواد ضد عفونی کننده و مواد شوینده لازم است ، اما به دلایل مختلف از جمله تقاضای داخلی ، محدودیت دسترسی به بازارهای صادراتی و کمبود مواد اولیه ، تولید واقعی بنگاههای فعال کمتر از ظرفیت ایجاد شده بوده است. به عنوان مثال. ظرفیت اسمی تولید اتانول در کشور 210 میلیون لیتر در سال است ، اما تولید واقعی برابر با یک سوم این مقدار است ، در حالی که در شرایط عادی میزان مصرف عادی مواد ضد عفونی کننده اتانول کمتر از تولید آن در کشور است ، بنابراین 6.8 میلیون لیتر در سال 1397 صادر شده است. ظرفیت تولید اسمی پودرهای مختلف شوینده در کشور حدود 1700 هزار تن است که این بیش از 98٪ نیاز داخلی پودرهای مختلف مواد شوینده توسط تولید کنندگان داخلی است. این در حالی است که کلیه واحدهای تولیدی کشور در این بخش با ظرفیت 50 تا 60 درصد کار کرده اند. حجم سالانه مصرف صابون در ایران نزدیک به 60،000 تن است که تقریباً است. 85٪ نیازهای داخلی در این بخش از تولید کنندگان داخلی است.

براساس این گزارش ، از ابتدای مارس 2009 تا 6 آوریل 2008 ، 27.2 میلیون ماسک و 10.9 میلیون لیتر الکل توسط دستگاه ها تولید و به وزارت بهداشت تحویل داده شده است. با استفاده از ذخایر الکل میزان الکل تحویل شده به شبکه در این مدت بیش از 18 میلیون لیتر بوده است. با توجه به افزایش تقاضا برای ماسک در شرایط کنونی ، در کشور با توجه به عرضه مواد اولیه برای تولید ماسک هایی از قبیل پارچه مش (ملون بلون و اسپان باند) در کشور مشکلی ایجاد نمی شود. مشکلاتی در زمینه تهیه دستبند به کار رفته در ماسک سه لایه وجود دارد که تصمیم گرفته شد با تمرکز بیشتر روی وزارت سکوت و همکاری با تولیدکنندگان ، بلافاصله برطرف شود.

به طور کلی با در نظر گرفتن حجم صادرات و واردات در کالاهای مذکور می توان نتیجه گرفت که می توان انواع کالاهای لازم را برای مقابله با coronavirus در کشور تولید کرد اما با افزایش ضرب تقاضا و ایجاد یک بازار سوداگرانه لازم است. تعامل مناسب با اپراتورهای اقتصادی در مناطقی که با افزایش تولید و رفع تنگناهای احتمالی همراه است ، نیازهای بازار را راهنمایی و برآورده می کند. گفتنی است ، قابلیت های فعلی کشور ، به عنوان مثال از لحاظ پارچه ای که برای تولید ماسک های بهداشتی مورد نیاز است ، به گونه‌ای است که علاوه بر توانایی تأمین نیازهای خانه ، امکان صادرات آنها نیز وجود دارد.

علاوه بر این ، گزارشات و مطالعات میدانی نشان می دهد که در حال حاضر کمبود قابل توجهی از مواد شوینده و ضد عفونی کننده وجود ندارد ، اما به دلیل افزایش تقاضا در این مناطق ، قیمت این محصولات به طور قابل توجهی در حال رشد است و بعضی اوقات به دلیل عدم کنترل کافی ، محصولات غیر استاندارد ترکیبات شیمیایی و گاهی اوقات سلامت مردم در کشور به صورت خطرناکی توزیع می شود که نیاز به نظارت جدی در این زمینه دارد. علاوه بر این ، تقاضا برای محصولات بهداشتی مصرف کننده مانند ماسک و دستکش هنوز زیاد است و خطوط تولید برای افزایش ظرفیت تولید برقرار شده است ، اما در کل اولویت اول رفع نیازهای بهداشتی کشور است.

در بخش دیگری از گزارش ، کار Corona با صنعت از منظر بین المللی و داخلی بررسی شده است. در صنایع مختلف تولیدی ، به ویژه صنایعی مانند صنعت خودرو ، که قسمتهای پیشرفته این صنایع عمدتا از کشور چین وارد می شوند ، تهیه قطعات می تواند به ویژه در ماه های اول سال 1399 یکی از چالش های اساسی باشد. گرچه شیوع Coronavirus باعث کاهش تقاضا برای خودروها شده است ، پیش بینی ها که با پایان یافتن ویروس در پایان بهار ، بازار دوباره رشد خواهد کرد و تقاضا برای اتومبیل برای سفر در اوایل تابستان و تابستان را افزایش می دهد.

علاوه بر این ، بیشترین آسیب پذیری واحدهای تولیدی صنعتی به دلیل شیوع ویروس کرونا را می توان در سه بخش خلاصه کرد: بدهی معوق از واحدهای تولیدی از جمله بانکداری ، تأمین اجتماعی و بیمه مالیاتی ، عدم اطمینان در واحدهای تولیدی به دلیل عدم اطمینان در تصمیمات دولت و مشکلات قراردادی شرکتهای مبتنی بر پروژه. یک

در نتیجه ، عمده ترین اقدامات که دولت باید در این شرایط انجام دهد را می توان به چهار بخش شامل اعلان مداوم و مداوم و نظارت بر تخفیف ها و تأخیرها در قالب استنشاق سه ماهه بدهی واحدهای تولیدی در هر سه حوزه بانکی ، تأمین اجتماعی و بیمه مالیاتی با استفاده از اتاقها و سازمان های تخصصی در هر زمینه ای که صنایع و واحدهای تولیدی را طبقه بندی می کنند و تأثیر آنها را در Corona بررسی می کنند و بسته های وام بانکی کم بهره در دراز مدت را برای جلوگیری از تعطیل شدن یا اخراج کارگران فراهم می کنند و زمان لازم برای مقابله با اپیدمی کرونا را در طول پروژه. زمان شکست شرایط اخیر بحران توسط وزارت صنعت ، معدن و تجارت یا PBO مطابق با مفاد قرارداد بین اجرای صحیح فاصله اجتماعی و طراحی کلمات اشتراک گذاری هوشمند و ارائه پروتکل های خاص در مورد بیماری همه گیر در قالب آموزش نیروی کار ، طبقه بندی شده است.

یک مطالعه انجام شده توسط تحقیقات کرونا در مورد معادن و صنایع معدنی نشان داد که کاهش بازار جهانی و کاهش تقاضا ، افزایش موجودی فلزات گرانبها ، کاهش قیمت جهانی معدن و استخراج معادن و محدود کردن صادرات به کشورهای همسایه از جمله کشورهای همسایه. اثرات اصلی ویروس از دیگر اثرات این ویروس است: متوقف کردن یا کند کردن روند صادرات زمین به برخی از کشورهای همسایه مانند عراق ، ترکیه ، پاکستان ، افغانستان ، از بین رفتن بازارهای صادراتی همسایه و جایگزینی محصولات صادراتی ایران با محصولات سایر کشورها که تحت تأثیر صادرات دریایی قرار دارند. محصولات معدن و بخش های معدن ، کاهش درآمد ارزی کشور از صادرات محصولات معدنی و بخش های معدن ، رکود در بازار داخلی ، کاهش مصرف داخلی محصولات معدنی و صنایع معدنی و کاهش فروش تولیدکننده ، تعدیل صنایع معدن و معدن در کوتاه مدت تأثیر میان مدت را ذکر کرد خصوصاً در معادن کوچک و متوسط ​​و معادن در بخش خصوصی و تأثیر آن بر بورس سهام و کاهش ارزش سهام شرکتها.

از جمله مأموریتهای مهم دولت همچنین کاهش تأثیر ویروس کرونا در بخش معدن و معدن است که علاوه بر اقدامات بانکی ، بیمه ای و حراست مالیاتی ، مشورت با مقامات وزارت امور خارجه ایران و کشورهای همسایه و تعریف پروتکل برای باز کردن مرزهای تجاری بین ایران و کشورهای دیگر این یک همسایه است از طرف دیگر برای جلوگیری از بسته شدن معادن کوچک و متوسط ​​بویژه معادن صادر کننده محصولات خود به کشورهای مختلف از جمله چین ، عراق ، افغانستان ، توصیه می شود که با تصویب شورای عالی معدن ، حقوق دولت طبق حقایق موجود محاسبه شود. و نوسانات بازارهای داخلی و بین المللی.

در صنعت پتروشیمی ، سقوط فروش و درآمد ارزی حاصل از صادرات ، کاهش ارزش سهام در شرکت های پتروشیمی ، از دست دادن بازارهای صادراتی ، تشدید مشکلات حمل و نقل و لجستیک از جمله چالش های صنعت پتروشیمی کشور است. در این زمینه راهکارهایی از جمله ارسال نمایندگی برای جلوگیری از عبور مرزها با کشورهای همسایه ، مشاوره در مورد رفع محدودیت در بخش حمل و نقل دریایی و بارگیری کالا به کشورهای مقصد و تهیه حداکثر مواد اولیه مورد نیاز صنعت کم در بورس کالا ارائه شده است. است.

متن کامل گزارش اینجا می توانید بخوانید.

انتهای پیام