حوادث

ساخت و ساز روی لوله‌های نفت و گاز/چرا برای گسترش شهرها تا نزدیکی اماکن پرخطر مجوز دادند؟

آتش سوزی در پالایشگاه تهران و همجواری آن با مناطق مسکونی بار دیگر ضرورت دور نگه داشتن مناطق پر خطر از مناطق مسکونی را برجسته کرده است. این موضوع توسط رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و یکی از اعضای شورای عالی شهرسازی و معماری حل و فصل شد.

اسماعیل نجار در مصاحبه با ایران تودی ، وی با اشاره به آتش سوزی در پالایشگاه تهران گفت: مقامات مربوطه در حال پیگیری این موضوع هستند و سازمان مدیریت بحران با توجه به مأموریت خود از همان دقایق اولیه وارد این موضوع شده و شرایط و نیروهای لازم را فراهم کرده است برای مقابله با این حادثه. ” البته جزئیات بیشتری از این حادثه توسط وزارت نفت و مسئولان پالایشگاه نفت بسته به سطح و نوع حادثه اعلام خواهد شد.

یکی از اعضای شورای عالی شهرسازی و معماری با بیان اینکه برخی شهرک ها به پالایشگاه تهران نزدیک هستند گفت: این پالایشگاه بیش از 50 سال پیش در فضای باز و در چند کیلومتری تهران ساخته شده است. به عنوان مثال ، مخازن سوخت شهران در حین ساخت در خارج از تهران بودند.

نجار ادامه داد: با گذشت زمان ، با رشد جمعیت و توسعه شهرنشینی ، قلمرو شهرها گسترش یافت ، ساخت و سازها در مناطقی مانند شهرهای نزدیک به مخازن ادامه یافت و در پالایشگاه های نفت ، اگرچه حفظ شد ، اما در نزدیکی ساخت و ساز پیشرفت کرد.

شهرهای ما طبق استاندارد طراحی نشده اند

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تصریح کرد: چرا این اتفاق افتاد؟ چرا شهرها آنقدر به مناطق پر خطر نزدیک هستند که اکنون می گوییم نیاز به جابجایی دارند؟ جابجایی پالایشگاه یا حتی مخازن سوخت کار آسانی نیست و بسیار گران است. متأسفانه ، شهرهای ما از نظر استاندارد طراحی نشده اند و ممکن است هنگام طراحی شهرهای جامع ، چنین موضوعاتی مورد توجه قرار نگیرند ، که همین امر باعث نگرانی شده است.

وی افزود: در خوش بینانه ترین شرایط می توان گفت که این انتقال ها در آینده نزدیک امکان پذیر نیست. اما آیا صدور مجوز ساخت و ساز در اطراف این مکان ها برای مقامات مربوطه امکان پذیر نبود؟

شهرهای ما مطابق با استانداردها و مقررات برنامه ریزی شهری ساخته نشده اند

نجار گفت: متأسفانه شهرهای ما مطابق با استانداردها و ضوابط برنامه ریزی شهری ساخته نشده اند و این موضوع نگران کننده است. “امروز ، قبل از اینکه موضوع آتش سوزی کارخانه مطرح شود یا مسئله شهرها مطرح شود ، رسانه ها نسبت به این موضوع حساس شدند.” اما خطری وجود دارد که رسانه ها به آن توجه نکنند و آن ساخت نفت است. و خطوط لوله گاز. این محله ها مطابق با قوانین و مقررات مصوب دارای محرمانه هستند ، اما در ساخت و ساز محرمانه نیستند و مشمول گاز ، نفت و غیره نمی شوند. کارهای ساختمانی در همان منطقه جاده حمل و نقل انجام شد.

وی تاکید کرد: اکنون نمی توان اقدامی انجام داد و اجازه ساخت و توسعه شهر در مناطق پرخطر مانند این پالایشگاه را نداد. وی توجه بیشتری به روند ساخت و ساز در زمینه خطوط لوله انتقال نفت و گاز داشت و از بروز بلایای بعدی جلوگیری کرد.

انتهای پیام