عمومی

زمان را برای کنترل آلزایمر از دست ندهید

مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران گفت: روش های مقابله با این بیماری وجود دارد.

به گزارش ایران تودی ، این روزنامه شهروند وی نوشت: “بیش از یک میلیون نفر در سراسر جهان از زوال عقل رنج می برند و هر سال بیش از یک میلیون نفر با این بیماری متولد می شوند.” در حال حاضر بیش از 700000 بیمار مبتلا به آلزایمر در ایران شناسایی شده اند و این تعداد به دلیل رشد جمعیت سالمندان هر روز در حال افزایش است. ایران سومین کشور در جهان است که با تغییر در شکل هرم سن و رشد پیری در آینده نزدیک روبرو می شود. اگر بتوانیم سبک زندگی خود را تغییر دهیم ، می توانیم خطر ابتلا به آلزایمر را 100 درصد کاهش دهیم.

این واقعیت که کشور ما به سمت پیری پیش می رود ، از نظر کسی پنهان نیست و اگر مقدمات و بستر لازم برای رفع مشکلات پیری در دسترس نباشد ، پیامدهای بسیاری خواهد داشت. یکی از رایج ترین عوارضی که امروز در پیری با آن روبرو هستیم آلزایمر است. به گفته کارشناسان ، تجزیه و تحلیل سلول های مغزی عامل اصلی بیماری آلزایمر است و خطر ابتلا به آن را از شش سالگی افزایش می دهد.

شما باید بدانید که “هر فراموشی نشانه آلزایمر نیست” ، مدیر انجمن آلزایمر ایران می گوید: “آلزایمر یک بیماری مترقی و دژنراتیو است که سلولهای حافظه را تحت تأثیر قرار می دهد.” “در بیماری آلزایمر ، بیمار ابتدا حافظه کوتاه مدت را از دست می دهد و سپس با گذشت زمان ، حافظه طولانی مدت خود را از دست می دهد و خاطرات و چیزهایی را که به تدریج از کودکی آموخته است ، فراموش می کند.”

معصومه صالحی به شهروند گفت: “آلزایمر نوعی پیشرونده از زوال عقل است.” دمانس در واقع بیماری زوال عقل است ، اما حدود 100٪ دمانس قابل برگشت است. این گروه از فراموشی ناشی از بیماری های قلبی عروقی ، عوارض جانبی برخی داروها ، کم کاری تیروئید و دیابت نوع 2 و به ویژه افسردگی قابل درمان است. “متأسفانه ، بیش از یک درصد از زوال عقل قابل درمان نیست ، که نوعی پیشروی فراموشی به نام آلزایمر است و در واقع تفاوت بین زوال عقل و آلزایمر است.”

حرکت علیه آلزایمر را می توان در رفتار سالمندان مشاهده کرد

شاید بارها دیده باشید که یک فرد مسن پیرامون شما چیزی را که دو یا سه روز پیش با او به اشتراک گذاشته بود فراموش کرده ، از کجا آمده و فراموش نکرده که نماز خوانده یا نه. او به یاد نمی آورد که روز گذشته چه کرد و وقتی نام یک خویشاوند را ذکر می کنید ، آن را با سختی به یاد می آورد. او می تواند سؤالات یا عبارات تکراری را بپرسد یا لباس نامربوطی بپوشاند ، مانند پر کردن لباس های ضخیم در یک اتاق گرم و مراقبت از خودش نیست به گونه ای که از پاکیزگی و بهداشت خود بی خبر باشد. اینها اولین علائم بیماری آلزایمر است. به گفته صالحی ، اگر سه مورد از این علائم را در افراد مسن مشاهده کردید ، او را برای آزمایش تشخیصی به پزشک ببرید و اگر مشخص شد که دچار زوال عقل و آلزایمر است ، باید درمان شود.

با پیشرفت بیماری ، افراد سالخورده از عملکرد و رفتار کمتری برخوردار می شوند و هنگام صحبت کردن نمی توانند کلمات صحیحی پیدا کنند. این روند صحبت کردن را کند می کند و در عصر شدت می گیرد. در این مرحله برخی خانواده ها می دانند که مشکلی برای بزرگترهایشان وجود دارد. اما در مرحله سوم ، بیمار علائم شدیدتری دارد. صالحی توضیح می دهد: “در این مرحله ، بیمار كاملاً صحبت را فراموش می كند و نمی تواند پنج حواس خود را كنترل كند ، در بعضی موارد از خوردن غذا امتناع می ورزد و از مشكلات جسمی و بی اختیاری ادرار رنج می برد. “ایجاد این وضعیت همچنین خانواده های آنها را دشوارتر می کند زیرا این بیماران نیاز به مراقبت های شدید دارند.”

وقت خود را تلف نکنید

صالحی تأکید می کند که وقتی علائم این بیماری را در افراد مسن مشاهده می کنید ، اقدامات پیشگیرانه فوری را انجام دهید: “یکی از مشکلاتی که باعث رسیدن این بیماری در انسان به مرحله حاد می شود این است که خانواده ها از ابراز پیری می ترسند. آنها از بالا بردن آن تمایلی و شرمندگی ندارند و باعث می شوند این بیماری به سرعت در سالمندان افزایش یابد و منجر به ناتوانی بیمار شود ، اما اگر آلزایمر در مراحل اولیه تشخیص داده شود ، عواقب جدی آن می تواند تا یک سال به تأخیر بیفتد. به همین دلیل است که باید از اولین نشانه هایی که در یک فرد میانسالی مشاهده می کنید آگاهی داشته باشید که آنها فراموش می کنند. “

آموزش برای کودکان

ما باید از سنین کودکی به فرزندان خود آموزش دهیم تا از بروز آلزایمر جلوگیری کنند. یکی از این آموزش ها محافظت از کودکان است زیرا این یک عامل خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در سن است ، بنابراین به کودکان یاد دهید که در هنگام بازی کلاه ایمنی بپوشند تا هنگام ضربه ، مشکلی نداشته باشند. . صالحی ادامه می دهد: “تغذیه در این مورد بسیار مهم است. خانواده ها به ویژه کودکان باید در رژیم غذایی خود سبزیجات قرار دهند. پروتئین سفید را در اولویت قرار دهید و به جای چربی ترانس از روغنهای غیر اشباع مانند روغن زیتون استفاده کنید. قند زیاد و غذاهای سریع و غذاهای قندی باید در انتهای آن باشد. این مسئله باید در کشور نهادینه شود و وضعیت تغذیه ای درست از کودکی تا پیری انجام شود. ورزش اهمیتی بیش از تغذیه ندارد و متأسفانه این مشکل در کشور ما کمتر مورد بررسی قرار می گیرد و آمار چاقی این موضوع را تأیید می کند. ” با قرار دادن ورزش در دستور کار کودک ، او به ادامه آن در سنین بالاتر عادت می کند. “

به گفته مدیرعامل انجمن آلزایمر در ایران ، این بیماری غیرقابل درمان است ، اما می توان از آن پیشگیری کرد و روند پیشروی آن کاهش یافت. مهمترین چیز برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری ، تغییر شیوه زندگی خود به گونه ای است که هرچه بیشتر مغز ذخیره کنید ، احتمال ابتلا به این بیماری کمتر است. بنابراین ، می توانید نکات و ترفندهای جدیدی را برای مقابله با این بیماری به شما عزیزان آموزش دهید؛ به یاد آوردن شعر ، یادگیری یک زبان جدید و شرکت در فعالیت های اجتماعی همه چیزهایی است که به بهبود وضعیت شما و مبارزه با بیماری آلزایمر کمک می کند. ورزش و فعالیت بدنی نیز می تواند مؤثر باشد. فشار خون و میزان چربی آنها را تحت کنترل نگه دارید و سعی کنید رژیم آنها را بهبود بخشید.

صالحی اضافه می کند: “به طور خودسرانه دارو مصرف نکنید و هرگونه دارویی را که پزشک تجویز کرده است مصرف نکنید. درست است که مصرف داروهای مسکن مانند آسپرین خطر ابتلا به آلزایمر را در برخی افراد کاهش می دهد ، اما نباید آنها را به صورت خودسرانه مصرف کنید زیرا این امر می تواند عوارض جانبی خطرناکی ایجاد کند. مانند مشکلات کلیوی و کبدی و همچنین زخم معده. اگر سیگاری هستید ، باید ترک کنید زیرا سیگار کشیدن می تواند خطر ابتلا به عفونت را تا 70 درصد افزایش دهد.

تحقیقات جدید ، به ویژه در سالهای اخیر ، چشم اندازهای جدیدی را به امید درمان بیماری آلزایمر ایجاد کرده است ، اما اکنون روند درمانی به معنای جلوگیری از پیشرفت بیشتر بیماری و کنترل علائم و اختلالات روانی و رفتاری ناشی از آن است. یک متخصص مغز و اعصاب همچنین برای رفتار درمانی و روانپزشکی برای کنترل رفتاری توصیه می شود. علاوه بر پزشکی ، می توان از روشهای درمانی اضافی و درمانهای غیر دارویی مانند روان درمانی ، گفتاردرمانی ، کاردرمانی و هنر درمانی به ویژه موسیقی و نقاشی نیز استفاده کرد.

از دست دادن حافظه:

در مراحل اولیه بیماری آلزایمر ، جبران مقداری از از بین رفتن حافظه می تواند مفید باشد.

زمان یادآوری:

بیمار را تشویق کنید که روزها خطوط موجود در تقویم را ترسیم کند. از او بخواهید که برنامه های تلویزیونی مورد علاقه خود را در روز و هفته تقویم بنویسد.

آنچه را که از روند کار آموخته اید ، یادداشت کنید.

شماره ها و شماره های مورد نیاز را به صورت پررنگ بر روی تلفن بیمار بنویسید و به خاطر داشته باشید که نگهداری از وی را حفظ کنید ، آدرس و شماره محل زندگی خود را وارد کنید و آن را در جیب یا کیف پول خود قرار دهید.

داروی خود را بررسی کنید:

برای او یک جعبه دارو درست کنید ، قرص ها را در آن قرار دهید و به یاد داشته باشید چه موقع آن را مصرف کنید.

یافتن لوازم جانبی:

با اتصال لیبل یا نقاشی به کمد و زیر شلواری (مانند جوراب ، حوله یا ابزار) به او کمک کنید تا آنچه را که نیاز دارد پیدا کند.

یادآوری وقایع مهم:

از دوستان یا خانواده خود بخواهید که به شما یادآوری کنند که غذا بخورند ، به یک قرار ملاقات شخصی یا دارو بخورید.

آیا مردم به خاطر دارند:

از افرادی که همیشه به وی مراجعه می کنند عکس بگیرید و در پشت عکس ها اسامی افراد و رابطه آنها با بیمار را بنویسید. با دیدن مکرر آلبوم ، او را در مورد نقش افراد در زندگی گذشته خود به خاطر بسپارید ، اما در مورد بیماری یا ناتوانی او صحبت نکنید.

انتهای پیام