علمی و پزشکی

نمونه مایع نخاعی بیماری آلزایمر را پیش بینی می‌کند

به گزارش شفاف، این آزمایش اولین ابزار تشخیصی آلزایمر آزمایشگاهی است که در ایالات متحده برای اندازه گیری سطح پروتئین آمیلوئید در مایع نخاعی تایید شده است.

پزشکان و بیماران اکنون ابزار بسیار محدودی برای تشخیص بیماری آلزایمر دارند. علاوه بر تست‌های شناختی و روان‌شناختی، تنها راه تشخیص آلزایمر، اسکن توموگرافی گسیل پوزیترون (PET) است. این اسکن ها می توانند سطح آمیلوئید و پروتئین های مضر در مغز را اندازه گیری کنند، اما گران هستند و برای بسیاری از بیماران در دسترس نیستند.

این ابزار جدید که تست lumipulse نام دارد، می تواند به طور موثر سطح تجمع پروتئین آمیلوئید در مغز را با جستجوی دو پروتئین آمیلوئید خاص در مایع مغزی نخاعی تشخیص دهد.

یک کارآزمایی بالینی لومی پالس در برابر نتایج اسکن PET نشان داد که در انتخاب بیماران مبتلا به تجمع آمیلوئید در مغز 97 درصد دقیق بود.

ویلیام هو، محققی که روی این بیماری کار می کند، می گوید: «توسعه آزمایش های دقیق برای AD (بیماری آلزایمر) با استفاده از نشانگرهای زیستی در BOS یا سایر مایعات بدن، پیش نیازی برای پیشرفت واقعی در برابر این بیماری مخوف است. اهمیت تشخیص زودهنگام در بیماری آلزایمر به طور گسترده پذیرفته شده است. با این حال، تا به امروز، هیچ آزمایش نشانگر زیستی تایید شده ای برای پزشکان و بیماران وجود ندارد.

تست لومی پالس مطمئنا یک تست ساده نیست. جمع آوری نمونه مایع نخاعی آسان نیست. با این حال، آزمایش جدید اندازه گیری آمیلوئید را برای بیماران بیشتری در سراسر کشور قابل دسترسی تر می کند.

بیانیه FDA بیان می کند که این آزمایش فقط برای بزرگسالان بالای 55 سال است که توسط پزشک از نظر بیماری آلزایمر ارزیابی شده اند. این آزمایش به عنوان یک ابزار غربالگری یا تشخیص عمومی استفاده نمی شود، اما می تواند به پزشکان در تشخیص زودهنگام آلزایمر در بیماران مبتلا به مشکلات عصبی کمک کند.

مدیرکل غذا و تغذیه گفت: در دسترس بودن تست‌های آزمایشگاهی زمان‌بر و پرهزینه که می‌تواند نیاز به اسکن PET گران قیمت را برطرف کند، خبر خوبی برای افراد و خانواده‌هایی است که نگران احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر هستند. اداره دارو

گزینه جدیدی وجود دارد که می تواند در همان روز آزمایش لومی پالس تکمیل شود که اطلاعات مشابهی را در مورد وضعیت آمیلوئید مغز بدون خطر تشعشع در اختیار پزشکان قرار می دهد و مشخص می کند که آیا اختلال شناختی بیمار ناشی از آلزایمر است یا خیر. بیماری شماره

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان