عمومیکسب و کار ایرانیان

آیا سایبان کولر باید در فصل سرما تخلیه شود؟

سایبان‌ها وسایل کاربردی و بسیار ساده‌ای هستند که از آن‌ها به منظور ایجاد سایه استفاده می‌کنند. این وسایل می‌توانند از تابش مستقیم نور خورشید جلوگیری نمایند و در زمینه‌های بسیاری به کار ‌می‌روند و همچنین در فصل سرما نیز برای بارش باران و تکرگر و برف نیاز به جمع کردن سایبان کولر نمیباشد؛ از همین رو تولید‌کنندگان بسیاری مانند در زمینه تولید آن‌ها فعالیت دارند.

یکی از کاربرد‌هایی که امروزه از سایبان‌ها مورد توجه افراد زیادی قرار دارد، سایبان کولر است. در حال حاضر به منظور محافظت از کولر‌ها از این سایبان‌ها استفاده می‌کنند، با این حال مسأله‌ای که ممکن است فکر شما را هم به خود مشغول کرده باشد، نحوه تخلیه سایبان‌ها در فصل سرما است! ما در این مطلب تصمیم داریم این موضوع را برای شما شفاف‌سازی کنیم. همراه ما باشید!

آشنایی با سایبان کولر

قبل از آنکه درمورد نحوه تخلیه سایبان‌های کولر اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم، بهتر است در مورد با شما صحبت کنیم. همانطور که در بالا اشاره کردیم، سایبان‌ها وسایلی کاربردی هستند که برای ایجاد سایه و جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید روی کولر مورد استفاده قرار می‌گیرند. سایبان‌های کولر هم مانند تمامی سایبان‌ها از اسکلت و پوشش‌های مختلفی ساخته شده‌اند. با توجه به این مسئله، باید گفت که سایبان‌های کولر انواع مختلفی داشته و شما می‌توانید با توجه به نیاز خود مناسب‌ترین را انتخاب نمایید.

نکته‌ای که در مورد سایبان‌های کولر وجود دارد، نحوه ساخت آن‌ها به دو صورت دستی و برقی است. سایبان‌های دستی را معمولاً سایبان بازویی هم می‌نامند، در ادامه می‌خواهیم برای آشنایی بیشتر شما با سایبان‌های کولر تفاوت این دو نوع سایبان را با یک دیگر مورد بررسی قرار دهیم!

Should the cooler canopy be emptied in the cold season?

مقایسه سایبان بازویی و برقی کولر

همانطور که گفتیم سایبان‌های بازویی همان سایبان‌های دستی هستند که جزء مدل‌های قدیمی سایبان به شمار ‌می‌روند، برعکس سایبان‌های برقی که با پیشرفت تکنولوژی به بازار وارد شدند.سایبان‌های بازویی بسیار ساده بوده و در ساخت آن‌ها از هیچ تکنولوژی یا فناوری خاصی بهره نگرفته‌اند. این درحالی است که ساخت سایبان‌های برقی وابسته به تکنولوژی، برق و فناوری‌های خاصی است.سایبان‌های بازویی برای باز و بسته شدن به نیروی مکانیکی و دست نیاز دارند، اما برای باز و بسته کردن سایبان‌های برقی از نیروی الکتریکی کمک گرفته می‌شود و این مسأله خود فاحش‌ترین تفاوت بین سایبان بازویی و برقی به شمار می‌رود.

با توجه به این توضیحات می‌توانیم بگوییم کولر نسبت به سایبان برقی مناسب‌تر و مقرون به صرفه‌تر است؛ چرا که به هر حال سایبان‌های بازویی ساده‌تر هستند و تکنولوژی خاصی در ساخت آن‌ها به کار نرفته و ضمنا قابلیت‌های خاصی هم ندارند. اما سایبان‌های برقی به دلیل قابلیت‌هایی همچون کنترل تنظیم نور خورشید و تنظیم میزان شیب سایبان قیمت بالاتری داشته و گران‌تر هستند.

اجزای سایبان‌های کولر

به طور کلی تمامی سایبان‌ها از اجزای خاصی ساخته شده‌اند. برخی از این اجزا هم در سایبان‌های برقی و هم در سایبان‌های بازویی وجود دارند، با این حال برخی دیگر فقط به سایبان‌های برقی مرتبط هستند. به طورکلی این اجزا شامل موارد زیر می‌شوند:

قاب یا چارچوب

اسکلت اصلی سایبان یا همان چارچوب سایبان یکی از بخش‌های اصلی سایبان به شمار می‌رود. چارچوب روی استحکام سازه نقش مؤثری دارد و معمولاً چارچوب‌ها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که وزن پایینی داشته باشند. برای ساخت چارچوب در اغلب مواقع از آلومینیوم یا گالوانیزه کمک می‌گیرند. چارچوب در اشکال مختلف مربعی، مستطیلی و لوله‌ای طراحی می‌شوند و انتخاب هر کدام از این اشکال تنها به سلیقه شما وابسته است. البته معمولاً قاب‌های لوله‌ای در مدل‌های تاشو استفاده می‌شوند.

پوشش اصلی

از دیگر اجزای سایبان می‌توان به پوشش اصلی آن اشاره کرد. این بخش باید از استحکام بالایی برخوردار باشد تا بتواند در برابر عوامل طبیعی و مخرب دوام بیاورد. پوشش اصلی در واقع اصلی‌ترین جز یک سایبان است.برای ساخت این جز از سایبان معمولاً متریال‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد، که هر کدام از متریال‌ها ویژگی‌های خاص خود را داشته و می‌توان با توجه به نیاز و ناحیه قرار‌گیری سایبان از مناسب‌ترین آن استفاده کرد.

موتور

سایبان‌هایی که به صورت تاشو ساخته می‌شوند دارای یک موتور الکتریکی هستند. این موتور برای باز و بسته کردن سایبان تعبیه شده و تنها در مدل‌های برقی مورد استفاده قرار می‌گیرند.موتوری که برای ساخت سایبان استفاده می‌شود باید به اندازه کافی قوی باشد و بتواند سایبان را باز و بسته کند، در عین حال موتور‌ها نباید صدای زیادی تولید نمایند.

کاست

کاست پوششی برای حفاظت از موتور به شمار می‌رود و همانطور که پیدا است این جز تنها در سایبان‌های برقی مورد استفاده قرار می‌گیرند. کاست‌ها به خوبی موتور را می‌پوشانند و زمانی که سایبان جمع می‌شود، موتور را ثابت نگه می‌دارد و از آن محافظت می‌کند.

متریال‌های به کار رفته در ساخت پوشش سایبان‌های کولر

همانطور که در بالا اشاره کردیم، در ساخت پوشش سایبان از متریال‌های مختلفی استفاده می‌شود. جنس متریال به کار رفته در پوشش سایبان می‌تواند در دوام و طول عمر مفید آن بسیار تأثیر‌گذار باشد و شما باید در انتخاب پوشش مناسب سایبان دقت بسیاری داشته باشید. نکته مهم در رابطه با پوشش سایبان‌ها این است که پوشش سایبان می‌تواند روی تخلیه کردن سایبان یا عدم تخلیه و سرویس آن تأثیر بگذارد.به عبارت دیگر برخی از پوشش‌ها نیازی به سرویس یا تخلیه شدن ندارند، اما برخی دیگر باید هرچند مدت یکبار در فصل سرماه تخلیه شوند. حال با بررسی انواع پوشش سایبان در مورد این موضوع اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهیم.

پوشش وینیل

یکی از پرکاربرد‌ترین متریال‌ها برای ساخت پوشش ساختمان استفاده از وینیل است. وینیل به عنوان لایه محافظ و عایق عمل کرده و تنوع بالایی در جنس رنگ و طرح دارد. وینیل بسیار شفاف بوده و از وزن بالایی برخوردار است؛ از همین رو سازه و اسکلتی که برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد باید بتواند وزن بالای آن را تاب بیاورد.پوشش‌هایی که از وینیل ساخته می‌شوند مقاومت فوق‌العاده‌ای از خود در برابر رطوبت نشان می‌دهند؛ از همین رو نیازی به تخلیه کردن آن‌ها در فصل سرما نیست.

پوشش اکریلیک

برخی از تولید‌کنندگان به طور کلی از این متریال برای ساخت پوشش سایبان استفاده کرده و برخی دیگر از آن‌ها اکریلیک را با پلی استر و کتان ترکیب می‌کنند. با این حال اگر اکریلیک را با پلی استر ترکیب نمایند وزن آن افزایش پیدا می‌کند و این یکی از معایب آن به شمار می‌رود. سایبان‌های ساخته شده به وسیله این متریال‌ها معمولاً به تخلیه نیاز دارند، به خصوص اگر مدل سایبان مسطح و صاف باشد؛ چرا که با تجمع برف روی آن باز هم افزایش وزن خواهیم داشت و احتمال سقوط سایبان وجود دارد.

پوشش فایبرگلاس

این مدل سایبان‌ها محبوبیت بیشتری دارند. مقاومت سایبان‌هایی که از پوشش فایبرگلاس ساخته شده‌اند بسیار بالا است؛ از همین رو نگهداری چندانی نیاز ندارند و لازم نیست در فصول سرد سال آن‌ها را تخلیه کرد.

پوشش فلزی

معمولاً پوشش‌های فلزی برای محیط‌های صنعتی و محافظت از سیستم خنک‌کننده استفاده می‌شوند. با این حال این نوع پوشش‌ها هم نیازی به تخلیه نخواهند داشت و می‌توان با خیالی آسوده از آن‌ها استفاده نمود.

پوشش طبیعی

امروزه برای ساخت سایبان‌های کولر حتی از چوب یا گیاهان مخصوصی هم استفاده می‌شود، این نوع پوشش‌ها بسیار زیبا هستند و می‌توانند دکوراتیو شما را زیبا‌تر از آنچه که هستن نشان دهند. اگر کولر شما جایی به غیر از پشت بام قرار دارد، می‌توانید با استفاده از این مدل سایبان‌ها جلوه‌ای زیبا به آن ببخشید.البته بهتر است بدانید که پوشش‌های طبیعی نسبت به دیگر پوشش‌ها به مراقبت بیشتری نیاز دارند و باید در فصل سرما تخلیه شوند.

انواع سایبان‌های کولر

ما در بالا اطلاعات کاملی در رابطه به پوشش سایبان‌ها در اختیار شما عزیزان قرار دادیم و گفتیم که پوشش سایبان‌ها می‌تواند در نگهداری و تخلیه سایبان‌ها تأثیر‌گذار باشد با این حال علاوه بر پوشش، مدل سایبان هم می‌تواند تأثیرات زیادی روی این موضوع بگذارد. به طور کلی می‌توان انواع مختلف سایبان‌های کولر را به موارد زیر دسته‌بندی کرد:

سایبان‌های ثابت

از متداول‌ترین مدل‌های سایبان می‌توان به مدل ثابت اشاره کرد. این مدل‌ها پایه‌های بلندی دارند و نمی‌توان آن‌ها را جابه جا کرد. هر نوع پوششی را برای این مدل سایبان‌ها می‌توان استفاده کرد و در صورتی که پوشش آن‌ها نیاز به مراقبت داشته باشند، باید در فصل سرما تخلیه شوند.

سایبان‌های تاشو

سایبان‌های تاشو به صورت موتوردار طراحی شده و به کمک یک ریموت کنترل می‌توان آن‌ها را باز و بسته کرد. این مدل سایبان‌ها نیازی به تخلیه ندارد؛ چرا که هنگام باز و بسته شدن هر چیزی که روی آن‌ها جمع شده باشد، تخلیه می‌شود. با این حال سایبان‌های تاشو نسبت به شرایط محیطی استحکام چندانی ندارند. سایبان‌های تاشو از کاربرد‌های دیگری هم برخوردار بوده و می‌توان آن‌ها را مناسب‌ترین هم دانست.

سایبان‌های قابل حمل

سایبان‌های قابل حمل را در انواع مختلفی می‌سازند، که از جمله آن‌ها می‌توان به چتری و خیمه‌ای اشاره کرد. این مدل سایبان‌ها سایه کمتری ایجاد می‌کنند و استحکام چندانی ندارند، با این حال نیازی نیست آن‌ها را تخلیه کنید؛ چرا که مدل پوشش سقف آن‌ها شیب دار بوده و چیزی رویشان انباشته نمی‌شود.

جمع‌بندی

ما در این مطلب سعی کردیم شما را با انواع مختلف سایبان‌های کولر، پوشش‌های مختلفی که برای ساخت آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، آشنا سازیم. همانطور که دریافتید نوع پوششی که برای ساخت سایبان استفاده می‌شود و مدل آن می‌تواند تا حد زیادی روی نحوه نگهداری از سایبان تأثیر‌گذار باشد.