عمومی

دخل و خرج «مایه حیات» نمی‌خواند/۷ هزار لیتر آب برای یک کیلو برنج! – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین – گروه استان ها: موضوع کاشت گیاهان آبدوست در مناطق مختلف استان در شرایط خشکسالی مورد استناد مسئولان و متولیان امر در بخش‌های مختلف از نشست‌های مختلف مسئولان تا سرفصل رسانه‌ها است. صحبت از تخلیه آب های زیرزمینی، کاهش آب رودخانه ها، کاهش آب پشت سدهای لرستان و کاشت محصولاتی است که اقتصاد آبی استان را با مشکل جدی مواجه می کند.

وقتی کشاورزان برای کشت محصولاتی مانند شالیزار به لرستان می روند، دلیل آن درآمد حاصل از فروش این محصولات است، اما سوال اینجاست که سفره های آب زیرزمینی و مواد حیاتی هدر رفته در این مزارع چه ارزشی دارد؟

نه تنها روستاهای لرستان، که حتی شهرها نیز از کم آبی نجات نمی یابند، بلکه آب موجود به راحتی برای محصولاتی که نه استراتژیک و نه ضروری برای کشت در منطقه هستند، استفاده می شود.

سو”آیوشان»مسئول تولید محصولات زراعی آب دوست نه

سیدعماد شاهرخی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به تنش آبی در لرستان، «آب سد» را گفت.آیوشان»گیاهان آبدوست مسئول کشت نیستند.

اگر آب را رها کنیم حتی اگر کشت شود دیر خشک می شود و تنش آبی بیشتر می شود به کشاورزان اطلاع داده ایم و تا حدودی موافق هستند.

وقتی دخل و خرج

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه متاسفانه عده ای هستند که به گفته کارشناسان آب 25 میلیون مترمکعب آب پشت سد دارند، کشاورزان را تحریک می کند.آیوشانگفته می شود که هیچ مبلغی برای کشت گیاهان وجود ندارد آب دوست نه

شاهروحی همچنین با اشاره به مسائل زیست محیطی گفت: تمام تلاش ما این بوده است که با شوراها، دهیاری ها و ما جلساتی داشته باشیم و کشاورزان را برای کشت محصول توجیه کنیم. آب دوست ممنوع، شورای حفاظت آب استان هم ممنوع کرد.

او گفت: با این منبع آب پشت سد.آیوشانفرصتی برای رهاسازی آن برای کشت وجود دارد آب دوست وجود ندارد.

آب فرو رفت!

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در خصوص لزوم آموزش و همچنین توسعه فرهنگی تصریح کرد: مردم بخشی از آن هستند. بیرانشهر به من گفتند که می دانیم اگر برنج بکاریم هیچ کدام دو سال نمی توانیم اینجا زندگی کنیم، اما حالا کارمان خوب پیش نمی رود، باید اینجا برنج بکاریم!

شاهروحی گفت: خود کشاورزان می دانند که آب برداشته شده و آب چاه ها دیگر جوابگو نیست.

وی با اشاره به موضوع کشت ادامه داد: این موضوع را در قالب چندین نامه رسمی و همچنین جلساتی با دهیاری ها و دهیاری ها به کشاورزان توصیه کرده ایم.

وقتی دخل و خرج

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه 10 سال است که کشت برنج در لرستان آغاز شده است، گفت: 10 سال پیش چه محصولاتی در استان کشت کردیم؟ ما از لوبیا، ذرت، علوفه و غیره استفاده می کنیم.

شاهروحی گفت: در این زمینه مشکلی نداریم، اطلاع رسانی در سطح کشاورزان به طور کامل و به موقع انجام می شود.

محصولات اصلی بهاره، محصولات زراعی آب دوست است

وی گفت: بیشتر محصولات در فصل بهار کشت می شود و در تابستان برداشت می شود آب دوست «تنها میزان آب مصرفی در محصولات بهاره با میزان آب مصرفی در محصولات پاییزه متفاوت است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان ادامه داد: حتی گامی رو به جلو برداشته ایم و به کشاورزان اطلاع داده ایم که محصول چغندر قند اما آب دوست باید کشت شود اما باید به صورت قراردادی کشت شود، چون دلال نقشی ندارد، کشاورز مستقیما با کارخانه قرارداد می بندد و شکر کالای استراتژیک برای کشور است.

وقتی دخل و خرج

تلاش ما بر این است که به تدریج فرهنگ شالی را در استان از بین ببریم زیرا آب نداریم، نماینده ولی فقیه در استان نیز در نماز جمعه توصیه کردند که امسال که بارندگی کم است مانند سال های گذشته نتواند کشت کند. شاهروحی گفت. این واقعیتی است که وجود دارد.

برای پرورش یک کیلو برنج به 7000 لیتر آب نیاز دارید!

مدرسه میر در همین راستا معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان بر همکاری و اطلاع رسانی لازم از سوی رسانه ها برای جلوگیری از کشت محصولات تاکید دارد. آب دوست وی در لرستان گفت: در هر هکتار برنج حدود 20 تا 24 هزار مترمکعب آب مصرف می شود.

وی با بیان اینکه برای هر کیلوگرم برنج حدود 7 هزار لیتر آب مصرف می شود، گفت: منطق این است که چون آب نداریم، شالیزار مزیت کشاورزی ما در استان نیست.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه از سال گذشته همکاران ما اطلاعات و آموزش های لازم را در خصوص رعایت طرح کشت در بین کشاورزان دارند، اضافه کرد: تاکید می شود کشاورزان اقدام به کشت محصولات کنند. آب دوست خیر

وقتی دخل و خرج

نه آب!

میر وی گفت: این کار از ابتدای سال جاری انجام شده است، ما سعی کردیم شفاف سازی کنیم. گری فرض کنید واقعاً آب نیست، وقتی دو سال پشت سر هم تجربه خشکسالی داریم باید جایی را مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه کشت برنج در سراسر کشور ممنوع است، ادامه داد: سایر محصولات زراعی آب دوست با آب محدود و آب کمتر کشت می شوند، در این راستا «روش ها»، سابقه کشت مناسب، استفاده از ارقام و گونه هایی که نیاز ما را برآورده می کند و.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با تاکید بر اینکه اجرای همه این روش ها نیازمند حمایت کشاورزان است، تاکید کرد: رسانه ها باید در این زمینه ما را یاری کنند.

میر وی با تاکید بر اینکه به کشاورزان محدود و کشاورزان بومی که آب تخصیص داده اند و قبلا از تسهیلات آبیاری تحت فشار استفاده نکرده اند کمک بلاعوض می پردازیم گفت: برای سال آینده برنامه تهیه کنید. ریزی ما هزینه این تسهیلات را خواهیم داد.

وی افزود: همچنین برای اولین بار در استان کشت علوفه متعارف را به عنوان جایگزین برنج آغاز کرده ایم که در این راستا بسته های حمایتی را نیز در نظر گرفته ایم.

بر اساس این گزارش، در نظر است کشاورزان با آسیب های جبران ناپذیر محصولات آبدوست به دلیل کم شدن آب های زیرزمینی آشنا شوند و در مواقع لزوم از مواد محرک و بازدارنده برای جلوگیری از هدررفت آب های زیرزمینی استفاده شود و همچنین آموزش هایی برای افزایش آگاهی و فرهنگ سازی انجام شود. با توجه به این سرمایه گذاری ارزشمند و شرایط خشکسالی، کشاورزان باید در این زمینه با مسئولان همکاری کنند.