عمومی

حاج ناصر ثروت پدر زنش را بالاکشید و به کانادا فرارکرد

ایشان چند سالی بود که برای تعیین سهم الارث خانواده همسرش به دفتر من می آمدند، در این مدت ایشان را فردی متولی حلال و حرام و رسیدگی به اموال امانتی می دیدم. به پدرشوهرش، تا غروب، منشی با عجله وارد دفتر من شد و گفت: ثریا خانم به دیدن شما آمده، حالش خوب نیست و می خواهد بیرون شیفت بیاید، از او پرسیدم. چرا بهت نگفت میگه حاجی آقا با دختر سرایدار کارخانه رفته کانادا!! شاید متوجه نشدید که ناگهان در باز شد و ثریا گفت: «نه آقای وکیل، من و شما به اشتباه فکر می‌کردیم این مرد یک آقا، متواضع، پاک سرشت، خوش اخلاق است. نه مار در دست داری، نه مار رشد می کنی.» من بودم، نمی دانستم.

سی سال پیش، جلوی درب کارخانه پدرم، روی چهارپایه چوبی جغجغه ای، از بانگ خروس تا بوق سگ، نشسته بود و فهرستی از کامیون ها را می نوشت. بعد از خروج از کارخانه، تا روزی که خبر قبولی پدرم نصیر در همان دانشگاه را دریافت کردم، درس خواندن در همان دانشگاه با پادو و کارمند پدرت به دلیل قبولی من بسیار سخت بود و از این هم سخت تر، چون همه در دانشگاه صحبت کرد و گفت سال اول دانشگاه بود که پدرم او را از کارخانه پذیرفت، سر سفره عقدش نشستم، به حرف های دلم گوش دادم، فردا از عشقم به فرزندان و نوه هایم خواهم گفت. و عشق پدرشان و قند در دلم آب می شود از معرفی خودم به عنوان تنها کسی که در این مدت به مجنون رسیده ام اما حالا با چشم و گوش خودم شاهدش هستم. خیانت یک دیوانه که به خاطر محبت و احترام خانواده من بسیار دیوانه بود.

خلاصه پرونده
پس از ازدواج ثریا و ناصر، پدر خانواده بدون پسر، تمام دارایی و ثروت خانواده را به ناصر سپرد و تمام اموال، طلا، جواهرات و… را در این سال ها با او خرید. درآمد کارخانه امروز با حاجی ناصر بود که با دختر 18 ساله اش است، نظافتچی کارخانه در ونکوور کانادا مشغول نوشیدن عسل خرس عسل است و سوتاریا خانم در تلاش برای پس گرفتن آن است. . طی سی سال گذشته از طریق کارخانه و با توجه به اوراق و اسنادی که در اختیار حاجی نصیر است، اما در واقع چیزی جز حق و حق ماهانه حاجی نصیر نیست. مدیریت کارخانه درآمد و سرمایه ندارد. داشتن سهم و حقوق مالکیت در ملکی که نام دارد.

در این گونه موارد، مالک حقیقی مال، شخص یا اشخاص دیگری است که بر خلاف مفاد اسناد، مال خود را به حسب امانت یا به هر دلیل دیگری به نام دیگری انتقال داده و دیگری تصرف کرده است. آن ملک کل ملک، به اصطلاح، مهمترین اقدام پس از ثبت ملک، تأیید و تعیین اسناد رسمی و عرفی مالکیت، زمان خرید و معامله ملک، شناسایی و تعیین نحوه وجوه سرمایه گذاری خواهد شد و قیمت (پول) معاملات را ارائه می کند.

در قانون مدنی احکامی تحت عنوان علل مالکیت و دعاوی مستحق بدون عقد (ضمان قهری)* وجود دارد که مخصوص این گونه موارد است و وقتی شخصی بدون حق مالکیت مالکیت داشته باشد و به عبارت دیگر مکلف باشد. بدون حق تملك مالك باشد براي استرداد آن به مالك اصلي، همان طور كه ​​مالك نباشد، موظف است آن مال يا قيمت و ارزش (ارزش اقتصادي) آن مال را مسترد كند. ) به مالک (در قانون مدنی مال به متشابه و ارزش تقسیم می شود که در کامنت توضیح داده خواهد شد)*

پس از توصیه به صلح و مشورت با اعضای خانواده، به خانم ثریا اطمینان دادم که پس از جمع‌آوری اطلاعات لازم، مستندسازی گردش حساب‌های بانکی و مستندسازی وسایل تأمین وجوه لازم برای خرید ملک، کلیه اموال و املاک وی درج شده است. نام با طرح دعوای حاجی ناصر قابل مصادره است که متعلق به خانواده وی است پس گرفته شده است اما ماجرای ازدواج وی با دختر دروازه بان کارخانه و مسائل اخلاقی ناشی از این موضوع متاسفانه وجود ندارد. . حاجی ناصر علاوه بر اینکه با مطالبه حق ازدواج و مهریه به حاجی ناصر فشار آورد، اخم کرد، آهی سوزان از اعماق وجودش کشید و سخنانش را با یک جمله به پایان برد:خلاقیت های شایستهببخشید میخوام به این موضوع اعتراض کنم!!

نکات حقوقی

اگر به هر دلیلی چاره ای جز انتقال بخشی از دارایی خود به نام شخص دیگری یا مطابق با الزامات فعالیت در مشارکت ها و مشارکت های مالی نداشته باشید، یکی از شرکا شریک مجاز سازمان می شود. در کل شرکت، بهتر است گزارش جلسه ای با حضور دو نفر یا سازماندهی چند شاهد تهیه شود و حقوق هر یک از شرکا مشخص شود. مقررات و شرایط شرکت در مواد 606-571 قانون مدنی تعریف شده است.

در قانون مدنی در مورد طرق و طرق ایجاد مال ضوابط خاصی وجود دارد که بر اساس این قواعد (مواد 29-54 و 140 قانون مدنی تحت عنوان وسایل مالکیت) علاوه بر حقوق و اموال است. حقوق/ قواعد موجود اصول نیز در این زمینه کارکرد مؤثری دارند.

ضمانت‌نامه‌های قانونی وظایف و الزاماتی هستند که تعهدات و تعهدات غیرارادی را برای افراد ایجاد می‌کنند که بهترین مثال آن تصادف رانندگی است، ضمانت‌نامه و مسئولیت زمانی به وجود می‌آید که با خودروی خود به دیگری ضربه بزنید و این یک علت غیرارادی و تصادفی است. اگر شخصی برای جبران خسارت وارده به شما یا خارج از حدود اختیارات قانونی (مثلاً حاجی ناصر) به مال دیگری تعرض کرده باشد، موظف به پرداخت خسارت و استرداد مال است.

در حقوق مدنی اموال به اقسام مختلفی تقسیم می شود که اگر مصادیق مال مورد نظر در بازار زیاد باشد به آن اموال متشابه می گویند مثلا برنج طارم، پژو پارس سفید، سکه طلا و … اما مشابه. اگر مال در بازار نباشد به آن مال مثلا عتیقه می گویند اگر مال مشابه باشد طلبکار باید مال مشابه را به طرف مقابل بدهد.

حق زوجه شامل مهریه و نفقه می شود، در صورت ازدواج مجدد زوج بدون اذن زوجه، زوجه حق تقاضای طلاق دارد و البته اثبات ازدواج مجدد زوج مهمترین اقدام در این مورد است.

* وکیل _ شیراز

65