عمومی

سرزمین باشکوه و صاعقه ناصر الدین شاه – ایران تودی

یک کره جغرافیایی وجود دارد که از نظر شکل با تمام سیاراتی که قبلاً دیدیم متفاوت است و اطلاعات مربوط به آن با سایر سیارات روی زمین متفاوت است. معروف به “حوزه جواهرات” ، سالها پیش به دستور ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده و پر از جواهرات طلایی و رنگارنگ است.

به گزارش ایران تودی ، این روزنامه اخبار وی نوشت: “همه ما از زمان کودکی مدل های مختلفی از کره زمین را مشاهده کرده ایم ، کوچک و بزرگ ، که مسئول نشان دادن کشورهای جهان روی کره زمین هستند.” برخی از آنها کاغذ ، بعضی دیگر شیشه و برخی دیگر از فلز هستند ، اما همه اطلاعات یکسانی دارند و محل قرارگیری دریاها ، کوه ها ، زیستگاه ها و غیره در مورد همه آنها یکسان است. در این میان ، یک کره جغرافیایی وجود دارد که از نظر شکل با تمام سیاراتی که قبلاً دیدیم متفاوت است و اطلاعات مربوط به آن با سایر سیارات روی کره زمین متفاوت است. این کره که به عنوان “حوزه جواهرات” معروف است ، سالها پیش به دستور ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده و پر از طلا و جواهرات رنگارنگ است! در این سیاره متفاوت ، کوه دماوند و شهر تهران با یاقوت و الماس نمایانگر ایران مشخص شده اند. جالب اینجاست که علاوه بر موقعیت قاره ها ، می توانید عناوین ناصرالدین شاه را نیز در این سیاره مشاهده کنید! اگر می خواهید درباره یکی از معروف ترین و باشکوه ترین جواهرات دنیا اطلاعات بیشتری کسب کنید ، این گزارش را از دست ندهید.

38 کیلوگرم کره

منحصر به فرد ترین ، عجیب ترین و گرانترین سیاره جغرافیایی جهان تقریباً وزن دارد. 38 کیلوگرم و قطر 66 سانتی متر است. کره جواهرات از مجموع 34 کیلوگرم طلای خالص ساخته شده است و 51 هزار و 366 قطعه جواهرات مختلف از جمله زمرد ، یاقوت ، یاقوت و الماس نصب شده است. هنوز هیچ کس در دنیا نتوانسته هزینه این جواهر پر از جواهرات را محاسبه کند و این اثر تاریخی یکی از خاص ترین و منحصر به فرد ترین اشیاء در موزه جواهرات ملی کشورمان در دوره قاجار به حساب می آید.

ابتکار عمل جواهرات پیاده ناصرالدین شاه

سنگهای قیمتی که بر روی هیچ جسم سوار نشده اند “جواهرات راه رفتن” نامیده می شوند. یعنی این زمردها ، زمردها ، یاقوت ها ، فیروزه ها و الماس ها نه گردنبند هستند و نه گوشواره یا دستبند و همچنین شانس پوشیدن در تاج پادشاهان و سایر اشیا مهم مهم زمان خود را ندارند. در حال حاضر ، اگر به موزه جواهرات ملی می روید ، مجموعه ای کامل از این جواهرات را که در ظروف کوچک و بزرگ تعبیه شده در پشت پنجره های فروشگاه تعبیه شده است ، می بینید. همانطور که می گویند این جواهرات ، به اصطلاح پیاده نظام ، اعصاب چهارمین شاه قاجار در زمان سلطنت ناصرالدین شاه بود! بنابراین ، او به جواهرات ایرانی سفارش داد تا یک کالای ساخته شده و از هر آنچه در توان دارند برای ساخت جواهرات در خزانه داری استفاده کنند. به همین دلیل در سال 1291 هجری شمسی ، جمعی از جواهرسازان ایرانی به سرپرستی زرونی مسیحیان معروف به ابراهیم ضرغرباشی ، ساخت حوزه جواهرات خود را آغاز کردند و در ساخت آن بیش از 51000 قطعه جواهرات استفاده کردند.

Smaragdhav؛ قاره یاقوت و یاقوت

این دنیای جغرافیایی که سالهاست مانند هر دنیای جغرافیایی دیگری در موزه جواهرات ملی ذخیره می شود ، دارای قاره ها ، اقیانوس ها ، دریاها و غیره است. تنها تفاوت این است که نقاط مختلف جهان با جواهرات رنگارنگ در جهان به تصویر کشیده شده است! به عنوان مثال ، تمام آبهای این سیاره از جمله دریاهای جهان ، دریاها و اقیانوس ها از زمردها ساخته شده اند که به گفته مورخین تعداد زمردها در گنج جواهرات سلطنتی ایران نشان داده شده است. علاوه بر این ، قاره های جهان از جمله آسیا ، اروپا ، آمریکا ، آفریقا و اقیانوسیه و همچنین قطب جنوب با روباه و یاقوت ساخته شده اند. در عین حال مرزهای این قاره ها با الماس مشخص می شوند! همچنین استوا و دایره زودیاک (دایره الماس آنها روی کره) با الماس نشان داده شده است. گفته می شود 244 الماس برای ساخت این دایره الماس به تنهایی استفاده شده است ، وزن آن بیش از 58 قیراط است! همچنین می خواهیم اضافه کنیم که در جغرافیای باشکوه ناصر الدین شاه ، نقشه ایران ، انگلیس ، فرانسه ، بخش هایی از جنوب شرقی آسیا و جزیره ماداگاسکار نیز با الماس مشخص شده است. قسمتهای مرکزی و جنوبی قاره آفریقا نیز از یاقوت کبود ساخته شده است.

ما به گنجینه های ایران دعوت شده ایم

در حال حاضر موزه ها به دلیل خطر تاج ویروس بسته شده اند ، اما به محض افتتاح موزه ها ، همه ما به گنجینه موزه جواهرات ملی دعوت می شویم. اگر می خواهید جواهرات کره و سایر جواهرات با ارزش را از گنجینه جواهرات ملی ببینید ، از شنبه تا سه شنبه از 2 بعد از ظهر تا 5 عصر امکان پذیر است. هزینه بازدید از اشیاء با ارزش در گنجینه ملی جواهرات ، از جمله توپ طلا و جواهر ، الماس دریای نور ، جواهرات نادر ، تخت طاووس ، تاج پهلوی ، تاج کیانی و غیره فقط 6000 تومان است. همچنین مزیت. اگر قصد دارید بعد از پایان کورونا از موزه ملی جواهرات بازدید کنید ، بد نیست بدانید که این موزه در میدان امام خمینی ، خیابان فردوسی ، نه چندان دور از محل اتصال استانبول ، در گوشه کوچه بانک مرکزی و در واقع است. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران. . شماره های 64463030 و 64463799 نیز به سوالات شما پاسخ می دهند.

قدیمی ترین عکس حوزه جواهرات آنها

عکس و فیلم از دنیای جواهرات آنها به دلخواه شما وجود دارد. عکس ها و فیلم هایی که می توانید برای دیدن کلیه جزئیات کار در این دنیای باشکوه جغرافیایی ، به تفصیل مشاهده کنید. اما یکی از جذاب ترین عکس های حوزه جواهرات آنها عکس سیاه و سفید ناصرالدین شاه است که در کنار توپ جواهرات خود ایستاده و با آن عکس سوغاتی گرفته است. این قدیمی ترین عکس از جهان پر از جواهرات است که مربوط به حدود 140 سال پیش است.

کره طلای جواهرات آنها تبدیل به کتاب شد

شاید شما علاقه مند باشید بدانید که حوزه جواهرات آنها از اهمیت بالایی برخوردار است به گونه ای که در سال 2017 ، یکی از اعضای هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه اصفهان ، کتابی کامل و جامع درباره آن نوشت. دکتر سید مسعود سید بنكدار در مورد نگارش این كتاب كه در ماه مارس 1995 توسط رئیس جمهور حسن روحانی فاش شد و در بهار بعد توسط بانک مرکزی منتشر شد ، می گوید: “من این كتاب را” گلوب طلای جواهرات آنها “نامگذاری كردم زیرا این معمول است. “ناصری با شکوه ترین و باشکوه ترین حوزه جواهرات دنیا ، نتیجه تلاش دانشمندان و نخبگان علمی و فرهنگی دوره ناصری شناخته شده بود.” سال 1397 ، در واقع توضیحی دقیق و دقیق از جواهرات مورد استفاده در حوزه جواهرات آنهاست.

به نام شاه قاجار!

اگرچه این حوزه جغرافیایی از موقعیت کشورهای مختلف آگاهی چندانی ندارد و از این نظر ، پیدا کردن مکان این کشورها به راحتی امکان پذیر نیست ، اما حوزه جواهرات آنها اساساً با هر سیاره دیگر جهان متفاوت است و همین است به نام شاه قاجار نامگذاری شده است! اگر از نزدیک به این سیاره پر از جواهرات نگاه کنید ، می توانید عناوین و عناوین منسوخ شده ناصرالدین شاه را در همه جا مشاهده کنید.

غنیمت جنگ نادر شاه افشار نشانگر شهر تهران است

وقتی این کره بنا به درخواست ناصرالدین شاه قاجار ساخته شد و در آن زمان تهران پایتخت ایران بود ، سازندگان کره جغرافیایی کره سنگ های زیادی برای نشان دادن تهران و نماد آن ، کوه دماوند بنا کردند. تنها نکته ای که در جهان می توانید یاقوت معروف “آرونگ زیبا” را ببینید ، منطقه تهران است که با این گوهر مشهور مشخص شده است. گفته می شود که این یاقوت زیبا و مشهور یکی از نگین های نادر بود و نادر شاه افشار پس از انجام فعالیت های خود در هند ، آن را به همراه خود به ایران آورد. در این دنیای جواهرات ، کوه دماوند نیز با یاقوت بزرگ ظاهر می شود.

بناهای تاریخی پادشاه ، از صفویه تا قاجار

یکی از ویژگی های منحصر به فرد جواهرات کره ای این است که می توانید از بسیاری از پادشاهان ایران یادگاری بگیرید! تمام جواهرات بکار رفته در حوزه جواهرات سنگهای قیمتی هستند که از دوره صفویه جمع آوری شده اند. هدایایی که از پادشاهان خارجی و حاکمان محلی به پادشاهان داده می شود ، خرید و فروش کالا توسط اعزامی مانند حمله نادر شاه افشار به هند و هند انجام شده است. گردشگران اروپایی و بازارهای هند ، امپراتوری عثمانی ، ایتالیا و فرانسه همه را می توان در این نمایش جواهرات مشاهده کرد.

گنجینه ای از 5 سنگهای قیمتی

با شکوه ترین آیتم در موزه جواهرات ملی شامل 51366 جواهرات است که با هم وزن تقریبی دارند. 3 کیلو و 656 گرم. اما نکته جالب درباره حوزه جواهرات آنها این است که این کشور گرانترین جغرافیایی جهان است ، مجموعه ای از 5 نوع سنگهای قیمتی. الماس ، زمرد ، یاقوت ، یاقوت کبود و یاقوت سنگهای بسیار ارزشمندی هستند که در ساخت جواهرات به کار می روند.

به گنجینه های معروف دیگر جواهرات ملی نگاه کنید

طلا ، یاقوت ، زمرد ، فیروزه ، یاقوت و الماس را می توان در گنجینه ملی گنج پیدا کرد که بسیاری از آنها به اشیاء مختلف تزئین شده و بخشی از تاریخ و فرهنگ منطقه را حمل می کنند. گذشته از زیبایی خیره کننده آنها ، این جواهرات از پول ملی ما نیز پشتیبانی می کنند و به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

در ادامه با برخی از اقلام باشکوه دیگر موزه جواهرات ملی بیشتر آشنا می شویم.

الماس دریایی سبک

الماس دریایی سبک

بزرگترین الماس صورتی جهان وزن 182 قیراط دارد و داستانهای زیادی درباره آن گفته شده است. یکی از جواهرات تاج بزرگ کوروش روزی بر شمشیر افراسیاب گذاشته شد ، نادر شاه افشار آن را روی تاج خود قرار داد و سرانجام در زمان سلطنت ناصرالدین شاه ، در میان یکی از دستبندهای سلطنتی و بعداً به عنوان سرپیچ قرار گرفت. واقع شده است

تاج کیانی

تاج کیانی

تاج کیانی تاجی بود که پادشاهان قاجار در مراسم تاجگذاری از آن استفاده می کردند. فتحعلی شاه قاجار دستور داد كه این تاج با الماس ، یاقوت ، زمرد و مروارید ساخته شود و تزئین شود. جالب اینجاست که تاج کیانی اولین تاج ساخته شده پس از امپراتوری ساسانی است. زیرا پس از دوره ساسانیان و قبل از دوره قاجار ، پادشاهان به جای تاج از کت یا کلاه استفاده می کردند.

نادر جیک

نادر جیک

یکی دیگر از جواهرات سلطنتی از موزه جواهرات ملی جواهرات نادر است. این جلیقه ، ساخته شده در قرن دوازدهم هجری ، با الماس و زمرد تزئین شده است. وزن آن در وزن پهلوی اول ، 33 پوند و 19 نخود فرنگی است و از یک بذر درشت زمرد ، پنج آویز زمرد و صدها الماس کوچک و بزرگ شعله ور ساخته شده است.

تخت طاووس

تخت طاووس

این تاج و تخت در سال 1216 هجری قمری به دستور فتحعلی شاه قاجار و به کمک جواهرات موجود در خزانه سلطنتی ساخته شد. در ابتدا به دلیل نقش خورشید در عرش ، خورشید یا تخت جمشید نامیده می شد ، اما وقتی فتحعلی شاه با تاج التاج الدوله ازدواج کرد و تاج و تخت را به او داد ، نام او به تخت طاووس تغییر یافت.

تاج پهلوی

تاج پهلوی

این تاج که هر دو رضاخان و محمدرضا پهلوی پوشیده شده اند ، در سال 1304 هجری قمری با 3،380 الماس ، 5 زمرد ، 2 یاقوت کبود و 368 مروارید ساخته شده است. این تاج از 4 کنگره ، که به سبک و سبک ساخته شده با تاجهای ایثارگران ساسانی با وزن 2 کیلو و 80 گرم ، در موزه ملی جواهرات ذخیره می شود.

کمربند طلایی

کمربند طلایی

مورد دیگری که در موزه جواهرات ملی به نمایش گذاشته می شود یک کمربند طلایی است که توسط ناصرالدین شاه قاجار سفارش داده شده و از طلا و نقره ساخته شده است. این کمربند طلایی دارای یک قطعه زمرد بزرگ به وزن 176 قیراط است که با 60 الماس و 145 الماس فلامنکو تزئین شده است. “طول کمربند طلای 119 سانتی متر است.”

انتهای پیام