فرهنگ و هنر

ترکمنستان «مختومقلی» را به نام خود به تاراج بُرد/ گنبدکاووس به‌عنوان شهر خلاق معرفی شود

ایران تودی/گلستان نماینده مردم گلستان شرقی در شورای اسلامی با بیان اینکه گنجینه های عظیم و ارزشمند گنبدکاووس در حال فراموشی است، گفت: متأسفانه در ترکمنستان مختومقلی به نام وی مصادره می شود و ماهتوقلی متعلق به گنبدکاووس است.

عصر امروز (7 مرداد، جمعه) در دانشگاه گنبدکاووس با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار گفت: گنبدکاووس مهد تمدن و فرهنگ و به عبارتی این شهر است. شهر جهانی ایران زمین و آسیای مرکزی کوچک در مرکز استان گلو واقع شده است.

وی با بیان اینکه اقوام مختلف با اتحاد و همبستگی مثال زدنی در گنبدکاووس زندگی می کنند، افزود: مختوقلی فراقی، ابوسیدابل خیرها، نیشابوری و… چنین شخصیت ها و مشاهیر بزرگی متعلق به این منطقه هستند.

نماینده مردم گلستان شرقی در شورای اسلامی با بیان اینکه گنبدکاووس دارای ثروت بسیار خوبی بود اظهار داشت: متأسفانه مختوقلی به نام خود به ترکمنستان برده شد و مختومقلی در گنبدکاووس به دنیا آمد و در اینجا به خاک سپرده شد. فراموش شده است.

شادمهر خواستار ثبت جهانی محتم اوغلو فراگی شاعر پرآوازه ترکمن شد و گفت: متأسفانه به این شاعر پرآوازه ترکمن توجه کافی نداشته ایم و در ترکمنستان بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، لذا باید به آن توجه کرد. باید توجه مسئولان را افزایش دهد و در ثبت جهانی ثبت شود.

وی با بیان اینکه گنجینه های عظیم و ارزشمند گنبدکاووس در حال فراموشی است، گفت: گنجینه ها و آثار علمی جورجان معروف به میراث ماندگار جهان تا قابوس بن وشمگیر امروز در حال فراموشی است.

نماینده مردم گلستان شرق در شورای اسلامی با اشاره به اینکه گنبدکاووس در غبار محرومیت و مظلومیت قدم می زند، خاطرنشان کرد: امروز برگزاری مراسمی به مناسبت روز خبرنگار در این شهرستان با حضور ایشان نشانه است. از افتخار وزیر ارشاد اما این شهر کاستی هایی دارد از علی آبادکتول تا گنبدکاووس در شرق گلستان سالنی برای برگزاری همایش و کنگره وجود ندارد.

شادمهر با بیان اینکه گنبدکاووس از مجموعه فرهنگی و هنری مناسبی برخوردار نیست، تاکید کرد: گنبدکاووس به دلیل خدمات ارزنده ای که در طول تاریخ انقلاب داشته سالن مناسبی برای برگزاری همایش ها ندارد و به نظر می رسد باید به آن توجه بیشتری شود. به این شهر پرداخت می شود.

وی ابراز امیدواری کرد؛ گنبدکاووس را شهری خلاق با این همه فرصت و پتانسیل علمی و فرهنگی معرفی کرد و گفت: محتم اوغلو و ترکمن ها دلبستگی زیادی به اهل بیت (علیهم السلام) دارند و از آن زمان به عنوان دوستداران اهل بیت (علیهم السلام) شناخته می شوند. ). تولد آنها..

انتهای پیام