عمومی

مرگ جنگل با یغمای «خاک برگ»/ بستر طبیعت کیسه کیسه تاراج می شود – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین ، گروه استان ها – اعظم محبی: شاید در انظار عموم، جنگل‌ها صرفاً فضای سبز با چشم‌اندازهای منحصربه‌فرد برای گردشگری و تفریح ​​باشند، اما ارزش‌های علمی، اقتصادی و گردشگری تنها بخشی از مزایای جنگل‌ها هستند.

تولید اکسیژن، تنظیم آب و هوا، کنترل آب های سطحی و البته تولید خاک، همگی بخشی از مزایای جنگل ها برای زندگی انسان هستند و برای دستیابی به حداکثر منافع باید پارامترهای اکوسیستم های جنگلی حفظ شود.

انواع جانوران، درختان و درختچه ها، رودخانه ها و چشمه ها، سنگ ها و البته خاک جنگل عناصر اصلی تشکیل دهنده این اکوسیستم هستند و حفاظت از این عناصر باید در دستور کار سازمان ها و البته مردم قرار گیرد.

برخی از محیط‌های جنگلی توسط سازمان‌های تخصصی حفاظت و نگهداری می‌شوند، مانند حیوانات سازمان محیط‌زیست، شرکت آب منطقه‌ای حفاظت از رودخانه‌ها و به طور کلی سازمان جنگل‌ها و مراتع به عنوان متولی قانونی جنگل مسئولیت دارد. این امر در بخش چوب و جلوگیری از قطع درختان و قاچاق چوب مشهودتر است.

در دهه‌های اخیر، تعرض به جنگل‌ها برای ساختن خانه‌ها یا جمع‌آوری هیزم برای محصولات دیگر و معیشت ساکنان حاشیه‌نشین ممکن است برجسته‌تر بوده باشد، اما تجاوزات اخیر به جنگل‌ها به دلیل تغییر سبک زندگی تغییر کرده است. و ماشینی شدن زندگی

مرگ جنگل طعمه را از «خاک برگ»/ بستر طبیعی می رباید

شهرهای پر از دود و انواع آلودگی ها نیازهای شهروندان و ساکنان آن را تغییر داده است، چالش های جدیدی در حوزه حفاظت از منابع طبیعی با توجه به تغییر نیازها شکل گرفته است.

تلاش جدی شهروندان برای کاشت و نگهداری انواع گیاهان گلدانی و چند طبقه، افزایش تعداد گلخانه ها باعث تحریک بازار گل و گیاه در کشور شد و منجر به جمع آوری خاک و خاک برگی از جنگل برای تامین خاک شد. برای این گلدان ها یکی از مشکلاتی بوده است که به مرور زمان افزایش یافته است.

تداخل با محصولات جنگلی

مشکلات ناشی از قطع و قطع درختان جنگلی و تبعات قانونی این اقدام مجرمانه باعث شده تا برخی قانون شکنان ساکن در مناطق مرزی جنگل اقدام به سرقت سایر محصولات جنگلی از جمله خاک برگ کنند.

گرمایش زمین و افزایش گازهای گلخانه ای ناشی از مدیریت نادرست زمین است نیازهای خاک واحدهای تولید گل و گیاهان زینتی، گل فروشی ها و برخی از گلکاران خانگی برگ، برخی افراد سودجو را به سمت حمله به یکی از مهم ترین عناصر اکوسیستم خاک سوق داده است و با استفاده از تمامی وسایل حمل و نقل اقدام به برداشت و فروش غیرقانونی زمین های سرسبز می کنند، رویه ای که در صورت ادامه در درازمدت صدمات جبران ناپذیری به طبیعت وارد می کند.

برداشت خاک برگی از کف جنگل در مناطق مختلف کشور موضوعیت دارد، اما بسته به نوع بازار منطقه، شدت حمله به خاک جنگل در مناطق مختلف متفاوت است.

به گفته مسئولان، استان گلستان از نظر برداشت و دستکاری خاک شرایط سختی ندارد، اما ویژگی های اقلیمی گلستان و تغییر الگوی و حجم بارش ها در سال های اخیر و وقوع باران های سیل آسا در قسمت بالا و بالا . مناطق جنگلی شرایط گلستان را بیش از سایر مناطق کشور حساس کرده است.

انباشت زمین های جنگلی سیل را تسهیل می کند

انباشتگی خاک جنگلی و خاک برگ می تواند جذب آب را مختل کند و از رواناب جنگل جلوگیری کند، فرسایش آب خاک را افزایش دهد، گل و لای را به پایین دست حمل کند و باعث سیل های ویرانگر شود. یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان خاطرنشان کرد: گرمایش زمین و افزایش گازهای گلخانه ای ناشی از مدیریت نادرست زمین است.

مرگ جنگل طعمه را از «خاک برگ»/ بستر طبیعی می رباید

علی نجفی نژاد استفاده نامناسب از خاک و پوشش گیاهی را نیز در تغییر اقلیم موثر دانست و افزود: تقریباً هیچ رویدادی در زمین وجود ندارد که به موضوع خاک مربوط نباشد و گردش بسیاری از عناصر در زمین انجام می شود. داخل خاک

وی تاکید کرد: باید در خصوص اهمیت حفاظت و نگهداری خاک از سوی مسئولان و کشاورزان فرهنگ سازی کنیم.

بیایید به فکر اقتصاد حاشیه نشینان باشیم

علی دیلم یکی از اهالی روستای جعفر آباد گرگان در گفتگو با خبرنگار آنلاین اظهار داشت: موضوع قطع اراضی برگی از جنگل موضوع جدیدی نیست و سال هاست که این اقدام در چند روستای گلستان انجام می شود. “

وی افزود: در حالی که شاید در سال های گذشته جمع آوری و فروش محصولات جنگلی به هیزم یا زغال محدود می شد، در سال های اخیر به مجموعه انواع گیاهان جنگلی و البته خاک برگ اضافه شده است. “

دیلم اعلام کرد: اگر برای حفاظت بهینه و پایدار از جنگل به سمت افزایش افسران و محیط بانان و افزایش جریمه ها بروند به جایی نمی رسند زیرا برای حفاظت از جنگل باید به فکر صرفه جویی و صیانت باشیم. معیشت مردمی که در حاشیه جنگل زندگی می کنند.

وی بیان کرد: تعداد زیادی از گل فروشی ها در گرگان و شهرستان ها برای تهیه خاک برگ به سراغ مردم ساکن روستاهای جنگلی می روند که این امر باعث افزایش موضوع جمع آوری خاک برگ از جنگل شده است.

در گلستان کارخانه تولید خاک برگی وجود ندارد

این کارشناس منابع طبیعی نیز به خبرنگار آنلاین گفت: خاک های جنگلی علاوه بر اینکه محیطی برای زندگی موجودات خشکی است، عامل اصلی رشد و نمو فلور جنگلی است.

مرگ جنگل طعمه را از «خاک برگ»/ بستر طبیعی می رباید

قیصر احمدی افزود: بقا و حیات همه گونه های درختی و درختچه ای و حتی گونه های علفی و درختچه ای به اراضی جنگلی بستگی دارد و هرگونه تداخل با آنها خسارات غیرقابل تصوری را به همراه خواهد داشت.

احمدی ادامه داد: خاک های نرم و مرطوب مناطق جنگلی زمینه را برای تکثیر طبیعی انواع نهال ها و رشد بذر فراهم می کند اما در زمینه حفظ آب و مدیریت بارندگی در جنگل نیز کارکرد مادی دارد.

وی گفت: اگر امروز بر اثر بارندگی کم شاهد وقوع سیل در مناطق بالای استان هستیم به دلیل قطع بی رویه درختان اراضی و جنگلی است.

احمدی گفت: در بسیاری از کشورهای جهان و البته در چند استان کشور کارخانه تولید خاک برگ وجود دارد. یعنی با تهیه کمپوست خاک، با استفاده از چند شاخه باغ و بقایای گیاهی مانند کاه و کلش، خاک با کیفیت مورد نیاز تأسیسات گلخانه ای غیریکنواخت گلستان را تولید می کنند.

برداشت زمین در گلستان هیچ مشکلی ندارد

برای اطلاع از شرایط قطع غیرمجاز اراضی جنگل های گلستان با مدیر کل منابع طبیعی و مدیریت حوضه آب گلستان گفت و گو کردیم که عبدالرحیم لطفی در گفتگو با خبرنگار آنلاین اظهار داشت: چیزی به نام قطع اراضی جنگلی در جنگل ها وجود ندارد. استان است، اما در سال های اخیر موارد مختلفی از قطع اراضی از جنگل ها رخ داده است که با اقدام قاطع ماموران از این امر جلوگیری شد.

وی ادامه داد: به طور معمول در صورت مشاهده خودروهای حامل خاک جنگلی در داخل یا خارج از جنگل، بار این ادوات در محل مناسبی در داخل جنگل تخلیه می شود و در صورت مشاهده در جاده ها و شهرها، وسیله نقلیه توقیف و تحویل داده می شود. تحویل مراجع قضایی

لطفی افزود: بر اساس قانون جمع آوری هرگونه فرآورده های جنگلی مانند خزه، علف، بذر و خاک برگی از جنگل ممنوع است و قانونگذار برای این امر مجازات تعیین کرده است.

وی تصریح کرد: جمع آوری محصولات جنگلی کاملا غیرقانونی است و جمع آوری بذرهای جنگلی به مقدار کم برای استفاده در نهالستان های سازمان جنگل ها و مراتع تنها در صورت ارائه طرح و برنامه مجاز است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: جنگل یک اکوسیستم پویا و زنده متشکل از اجزای مختلف است و همه مردم باید برای حفاظت از آن در کنار دستگاه های دولتی باشند. با همکاری مردم می‌توانیم حفاظت از جنگل را بهبود بخشیم و از تجاوز و تداخل با محصولات جنگلی مانند بستر برگ جلوگیری کنیم.

به گزارش آنلاین، اگرچه در گلستان بحران برداشت از اراضی جنگلی وجود ندارد، اما با توجه به افزایش ارزش ارز و افزایش قیمت زمین های وارداتی، لازم است مسوولان محصول بیشتری داشته باشند. برنامه ریزی جدی برای حفاظت از عرصه های ملی، چرا که تعرض و تعرض عده ای سودجو به اکوسیستم جنگلی به دلیل افزایش قیمت زمین دور از انتظار نیست.