علمی و پزشکی

آیا اهدای خون پس از تزریق واکسن کرونا، محدودیت دارد؟

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به دوره ممنوعیت اهدای خون پس از انجام برخی واکسن‌ها، گفت: افرادی که واکسن اسپوتنیک و آسترازنکا را تزریق کرده‌اند به مدت ۱۴ روز برای اهدای خون آزاد هستند و افرادی که انواع دیگر را دریافت کرده‌اند، می‌توانند خون اهدا کنند. رایگان برای اهدای خون واکسن هایی مانند سینوفارم و برکات از اهدای خون مستثنی نیستند و می توانند با خیال راحت خون اهدا کنند.

به گزارش ایران تودی، دکتر مصطفی جمالی گفت: هیچ مدرکی مبنی بر انتقال ویروس کرونا از طریق خون وجود ندارد، زیرا ویروس کرونا یک ویروس تنفسی است و عمدتاً به دستگاه تنفسی یا گوارشی افراد حمله می کند.

وی افزود: در ماه‌های ابتدایی شیوع کرونا به دلیل نگرانی‌هایی که اغلب به دلیل ناآگاهی و پرسش‌ها در ذهن مردم ایجاد می‌شود، شاهد کاهش تعداد اهداکنندگان خون در ایران و سایر کشورها بودیم.

جمالی تاکید کرد: با رفع بلاتکلیفی ها و اطلاع رسانی صحیح، کمک مستمر اهداکنندگان خون و استفاده از شبکه سراسری خون رسانی، پس از گذشت مدت زمان مشخص، تمامی بیمارستان ها و مراکز درمانی و نیاز بیماران به خون و فرآورده های آن تامین شد. .

مدیرعامل سازمان انتقال خون اعلام کرد: با شروع موج هفتم کرونا و تسریع مجدد واکسیناسیون علیه این بیماری و از آنجایی که کرونا تا حدی تحت کنترل است، به دلیل افزایش عملیات و نیاز به خون و فرآورده های آن، مردم شریف طبق معمول اقبال بیشتری به اهدای خون داشته باشند و همه صاحبان گروه خونی در این کار حیاتی مشارکت داشته باشند.

وی با اشاره به ابتلای تعدادی از اهداکنندگان خون به ویروس کرونا، یک ماه پس از بهبودی را بهترین زمان برای اهدای خون پس از ابتلا دانست تا به اهداکننده و گیرنده خون آسیبی نرسد.

به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، جمالی با اشاره به ممنوعیت اهدای خون پس از انجام برخی واکسیناسیون‌ها، گفت: دریافت‌کنندگان واکسن اسپوتنیک و آسترازنکا به مدت ۱۴ روز برای اهدای خون آزاد هستند. کسانی که انواع دیگر واکسن ها مانند سینوفارم و برکات را دریافت کرده اند از اهدای خون معاف نیستند و می توانند با خیال راحت خون اهدا کنند.

وی به شهروندان پیشنهاد کرد: با ورود به آدرس سازمان انتقال خون https://www.ibto.ir و ثبت نام اینترنتی در هر پایگاه انتقال خون از ازدحام و اتلاف وقت در مراکز اهدای خون خودداری کنند. و در هر زمان خون اهدا کنید

انتهای پیام