علمی و پزشکی

واکسیناسیون ترکیبی کرونا بی‌خطر اما با عوارض مقطعیِ بیشتر/ تزریق ۲ واکسن مختلف موثرتر است

تحقیقات جدید نشان داده است که واکسیناسیون بیماری کرونا با دو واکسن متفاوت در دو مرحله نسبت به تزریق دو دوز یک واکسن ، عوارض جانبی کوتاه تری را به همراه دارد.

به گزارش ایران تودی ، مطالعه Com-Cov که توسط متخصصان دانشگاه آکسفورد در فوریه گذشته آغاز شد ، بررسی میزان ایمنی تزریق مخلوط واکسن آکسفورد-آسترازنکا و واکسن Bivanthenac Pfizer است.

این روش درمانی که به عنوان تقویت اولیه هترولوگ نیز شناخته می شود ، فقط با واکسن های مجاز قابل استفاده است و شامل استفاده از یک دوز واحد از دو واکسن مختلف است.

به دلیل عدم دسترسی به برخی واکسن ها و تغییر در توصیه های پزشکی برای واکسن Astraznka ، پزشکان و کارکنان بهداشتی در سراسر جهان بر این باورند که هر روز تعداد بیشتری از افراد برای واکسیناسیون نیاز به استفاده از روش تقویت کننده اولیه ناهمگن دارند. .

با توجه به این موضوع ، مطالعه Com-Cave ، به سرپرستی متیو اسنیپ ، استاد دانشگاه آکسفورد ، به دنبال یافتن پاسخی در مورد ایمنی و کارایی “مخلوط مکمل” واکسن های مختلف بود.

داده های اولیه یک مطالعه منتشر شده در مجله پزشکی لانست نشان می دهد که تزریق Pfizer در دوز دوم و به دنبال آن واکسن Astrazenka در دوز اول و بالعکس ، “واکنش سیستماتیک” بیشتری نسبت به تزریق دو دوز ایجاد می کند. واکسن منفرد

در این آزمایش ، تب و لرز ، خستگی ، سردرد ، درد مفصل و درد عضلانی پس از مصرف دوز دوم از جمله افرادی بودند که دو دوز متفاوت دریافت کردند در مقایسه با کسانی که فقط دو دوز Astrazenka یا Pfizer یکسان به مدت 28 روز دریافت کردند. اطلاعات بیشتر داده شد

این علائم “خفیف” بودند ، اما عوارض جانبی “متوسط” و “شدید” نیز در میان محرک های اولیه ناهمگن رخ داده است.

پس از این علائم کوتاه مدت احتیاجی به بستری شدن در هیچ کس نبود. در نتیجه ، واکسیناسیون مخلوط بی خطر شناخته شد.

در مجموع 830 نفر از افراد 50 سال به بالا در این مطالعه شرکت کردند. این گروه به دو گروه تقسیم شدند: 463 شرکت کننده با واکسن مخلوط یا مخلوط به مدت 28 روز واکسیناسیون شدند و 367 داوطلب با همان ترکیبات بیش از 12 هفته واکسینه شدند.

محققان می گویند میزان بروز عوارض جانبی پس از واکسیناسیون در گروه های سنی جوان بالاتر است.

انتظار می رود نتایج مربوط به سطح ایمنی در برابر اختلاط واکسن های مختلف در اوایل ماه آینده اعلام شود.

پروفسور اسنیپ ، متخصص اطفال و ایمونولوژیست در دانشگاه آکسفورد گفت: “در حالی که قسمت دوم آزمایش هنوز ادامه دارد ، آگاهی دادن به مردم در مورد این نتایج مهم است ، به خصوص که واکسن های مخلوط اکنون در دوزهای مختلف در چندین کشور تجویز می شوند.” . در دست بررسی است

وی افزود: نتایج این مطالعه نشان می دهد که واکسیناسیون با دوز مختلط ممکن است باعث قطع مصرف روز بعد از واکسیناسیون شود. بنابراین ، مهم است که هنگام برنامه ریزی برای واکسیناسیون کارکنان مراقبت های بهداشتی از این طریق ، به این موضوع توجه شود.

اسنپ ​​گفت: “آنچه مهم است این است که هیچ نگرانی در مورد ایمنی واکسیناسیون با دوز مختلط وجود ندارد ، اما این بدان معنا نیست که واکسیناسیون بیشتر یا کمتر خواهد بود.” امیدواریم نتایج این روش را طی ماه های آینده گزارش کنیم.

“در همان زمان ، ما توانستیم طراحی این مطالعه را تغییر دهیم تا ببینیم که استفاده فوری و منظم از پاراستامول (استامینوفن) عوارض جانبی را کاهش می دهد.”

به گزارش ایندیپندنت ، پروفسور اسنیپ افزود که فراوانی عوارض بستگی به نوع واکسنی که در ابتدا تجویز می شود ، تفاوت زیادی ندارد.

وی گفت: “نتایج بسیار مشابه است.” نتایج برای سرماخوردگی یا خستگی اندکی متفاوت است ، اما عوارض جانبی آن خیلی متفاوت نیست.

تحقیقات اتریشی: دو واکسن ناهمگن م areثرتر هستند

از سوی دیگر ، یک مطالعه جدید در اتریش نشان می دهد که واکسیناسیون مخلوط نه تنها بی ضرر است ، بلکه حتی ممکن است باعث افزایش محافظت در برابر سویه های جدید ویروس کوید شود.

به گفته دویچه وله ، مطالعه جدیدی از دانشگاه پزشکی اینسبروک در اتریش نشان می دهد که تزریق دو واکسن ناهمگن در دوز ترکیبی موثرتر و ایمن سازی می کند ، خصوصاً وقتی یکی از دو واکسن مانند آسترازنکا دارای ویروسی باشد.

دوروتی فون لاور ، دبیر پروژه تحقیقاتی دانشگاه ، به شبکه تلویزیونی ملی اتریش گفت: “مصونیت از دو واکسن یکسان کمتر از یک نفر است که دو دوز متفاوت دریافت می کند.”

دوز ترکیبی ممکن است محافظت بهتری ایجاد کند ، به ویژه در برابر ویروس های جهش یافته. به عنوان مثال ، Astraznka از ایمنی بالایی در برابر ویروس های جدیدتر و پرخاشگرانه مانند Africa B.1.351 برخوردار است ، اما طبق گفته Laira ، دوز دوم با واکسن Bivantek Pfizer داده می شود که باعث افزایش اطمینان و اثر بخشی واکسن می شود.

محققان دانشگاه اینسبروک در اتریش هنوز نتایج قطعی میدانی از مخلوط واکسن دریافت نکرده اند و انتظار می رود نتایج در پاییز یا اوایل زمستان اعلام شود. دانشگاه آکسفورد هفته آینده گزارش تحقیقات مقدماتی خود را ارائه می دهد.

انتهای پیام