عمومی

چه کسانی نباید واکسن کووید-۱۹ تزریق کنند؟

رئیس انستیتوی علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: “فقط افرادی که دچار آنافیلاکسی شدید (واکنش آلرژیک و تهدید کننده زندگی) نسبت به واکسن های قبلی هستند ، نمی توانند از این واکسن اجتناب کنند.”

به گزارش ایران تودی و خبرگزاری رادیو ، دکتر محمد عبدالهی ، متخصص سم شناسی و داروسازی ، در یک میزگرد ویدئویی در مورد اپیدمی جهانی عروق کرونا و سیستم عصبی ، ملاحظات دارویی و اصول مهم واکسن کرونا را تشریح کرد: دارویی که بر کرونا تأثیر می گذارد شریان یک رویداد است.

وی گفت: “طبق سازمان بهداشت جهانی ، تقریباً همه واكسن های تولید شده (Sputnik ، Pfizer ، Moderna ، Strazanka ، Johnson Johnson ، Sinofarm ، Sinovark ، Huaxin) 100٪ موثر و بسیار م effectiveثر در جلوگیری از مرگ ناشی از Covid-19 هستند.” اثر متوسط ​​در برابر Govid شدید علامت دار است و در بیماران مبتلا به Govid اثرات ضعیف بدون علامت است.

این استاد دانشگاه با اشاره به تولید واکسن های استنشاقی توسط برخی کشورها گفت: این نوع واکسن ها به دلیل تجمع ویروس در گلو و بینی می توانند زنجیره انتقال را سریعتر بشکنند و سریعتر و موثرتر باشند.

دکتر. عبداللهی با اشاره به توصیه های سازمان بهداشت جهانی گفت: واکسیناسیون در افراد مبتلا به بیماری عروق کرونا قبلی باید بعد از 6 هفته انجام شود ، بیماران پس از 4 هفته درمان با پلاسما ، بیماران با فرم شدید Covid-19 ، بهبودی بعد از 4-10 هفته ، دیابت بعد از غذا

وی گفت: برای کاهش اثر بخشی واکسن ، باید دوز کورتیکواستروئیدها قبل از واکسیناسیون کاهش یابد ، اما استفاده از استروئیدهای استنشاقی مانع واکسیناسیون نمی شود و افراد مبتلا به آلرژی بینی و آلرژی پوستی و آسم می توانند واکسینه شوند. بی خطر. همچنین نیازی به قطع مصرف آسپرین و داروهای ضد انعقاد خون نیست.

این استاد سم شناسی و داروسازی تأکید کرد: داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی باید دو هفته قبل یا بعد از واکسیناسیون قطع شوند و بیماران مبتلا به لنفوم و آرتریت روماتوئید چهار هفته پس از قطع دارو باید واکسینه شوند. همچنین افراد باید دو هفته قبل از جراحی واکسن بزنند. بیماران مبتلا به سرطان خون یا پیوند مغز استخوان سه ماه منتظر واکسیناسیون هستند و افرادی که سلول درمانی می کنند نیز صبر می کنند تا نوتروفیل ها به حالت طبیعی برگردند.

وی گفت: افراد مبتلا به بیماری های خود ایمنی ، افراد مسن ، افراد مبتلا به زوال عقل و هر بیماری عصبی باید سریعتر واکسینه شوند.

“بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیه ، نارسایی کبدی و بیماری قلبی نیز می توانند واکسینه شوند ، اما ممکن است ایمنی آنها ضعیف تر باشد و باید تحت کنترل قرار گیرد.”

انتهای پیام