عمومی

چگونه از شر افکار ناخواسته خلاص شویم؟

آیا می توان افکار ناخواسته را از بین برد؟ پاسخ کوتاه: شاید. اما اینکه آیا این در درازمدت ارزش دارد یا خیر، موضوع پیچیده تری است.

به گزارش ایران تودی و به نقل از اخبار آنلاینبعد از جدایی، ممکن است فکر کنید خوب هستید تا زمانی که از گوشه خیابان به یاد ماندنی رد شوید، به یک دوست مشترک برخورد کنید یا آهنگ عاشقانه خاصی را از رادیو بشنوید. مهم نیست که چقدر دوست دارید به همسر سابق خود فکر نکنید. هر چیزی شما را به یاد رابطه تان می اندازد. آیا می توان افکار ناخواسته را همانطور که در فیلم «آفتاب ابدی ذهن بی لک» دیدیم، علاوه بر پاک کردن تکه هایی از حافظه پاک کرد؟ پاسخ کوتاه: شاید. اما اینکه آیا این در درازمدت ارزش دارد یا خیر، موضوع پیچیده تری است.

جاشوا مگی، روانشناس بالینی و بنیانگذار Pathway to Health Therapy که به مطالعه افکار، تصاویر و تکانه های ناخواسته در اختلالات روانی می پردازد، معتقد است که افکار افراد کمتر از آنچه اکثر مردم فکر می کنند متمرکز و کنترل می شوند. . در یک مطالعه معروف که در سال 1996 توسط اریک کلینگر، استاد بازنشسته روانشناسی در دانشگاه مینه‌سوتا در ژورنال Cognitive Interaction منتشر شد، شرکت کنندگان در تحقیق تمام افکار خود را برای یک روز پیگیری کردند. و به طور متوسط، مردم بیش از 4000 نظر فردی در روز ارسال می کردند. این افکار زودگذر بودند و به طور متوسط ​​هر کدام بیش از پنج ثانیه طول نکشیدند.

مگی گفت: “افکار دائماً در حال فروپاشی و جریان هستند و بیشتر ما متوجه آن نیستیم.” در مطالعه‌ای در سال 1996، به نظر می‌رسد که یک سوم ایده‌ها کاملاً از بیرون آمده‌اند. به گفته مگی، تجربه افکار مزاحم طبیعی است. در مطالعه دیگری که در سال 1987 توسط کلینگر و همکاران انجام شد، مردم دریافتند که 22 درصد از افکارشان عجیب، غیرقابل قبول یا اشتباه است. به عنوان مثال، خود را در حال پختن و بریدن انگشت خود تصور کنید. یا زمانی که نوزاد خود را به تخت می برید، ناگهان نوزاد از دست شما می افتد.

در برخی موارد، سرکوب این افکار ناخواسته منطقی است. به عنوان مثال، شما نمی خواهید با این فکر که در امتحان یا مصاحبه شکست می خورید، حواس شما پرت شود. در طول پرواز، احتمالاً نمی خواهید به سقوط هواپیما فکر کنید، و به گفته Magee، شواهدی وجود دارد که این افکار را می توان از بین برد.

در یک مطالعه در سال 2022 که در ژورنال PLOS Computational Biology منتشر شد، گروهی از محققان مجموعه ای از اسلایدها را با کلمات مختلف به 80 داوطلب نشان دادند که برای شرکت در یک آزمایش پول دریافت کردند. هر نام در پنج اسلاید مختلف تکرار شد. شرکت کنندگان در این مطالعه هنگام مشاهده این اسلایدها، کلمه مرتبط با هر اسم را یادداشت کردند. مثلا کلمه جاده در ارتباط با کلمه ماشین نوشته می شود. محققان به یک گروه گفتند که برای تکرار کلمات پولی دریافت نمی کنند. گروه دیگر می توانستند هر تعداد اسم را که می خواهند تکرار کنند. به این ترتیب، محققان سعی کردند آنچه را که وقتی شخصی به آهنگی عاشقانه از رادیو گوش می دهد و ناامیدانه سعی می کند به هر چیزی جز گذشته خود فکر کند، اتفاق می افتد، تقلید کنند.

نتایج نشان داد که وقتی شرکت کنندگان هر نام را برای بار دوم دیدند، نسبت به گروه کنترل به زمان بیشتری برای ترکیب جدید نیاز داشتند. برای مثال استفاده از کلمه تایر به جای جاده. این بدان معناست که آنها ابتدا به همان کلمه شروع فکر می کنند و سپس کلمه جدیدی را جایگزین آن می کنند. پاسخ‌های آزمودنی‌ها بیشتر طول کشید، به‌ویژه برای کلماتی که در ابتدا به‌عنوان «بسیار مرتبط» برچسب‌گذاری کردند. مطمئناً، شرکت‌کنندگان هر بار که همان اسلاید تکراری را می‌دیدند، سریع‌تر پاسخ می‌دادند، به این معنی که ارتباط بین کلمه نشانه آنها و پاسخ اولیه آنها (فکری که می‌خواستند از آن اجتناب کنند) ضعیف می‌شد.

در این رابطه، روانشناس و نویسنده اصلی این مطالعه، آیزاک فرادکین، گفت: ما شواهدی پیدا نکردیم که افراد بتوانند به طور کامل از افکار ناخواسته اجتناب کنند. او اکنون یکی از اعضای مرکز تحقیقات روان‌پزشکی محاسباتی و پیری در کالج دانشگاه ماکس پلانک لندن است و ادامه داد: نتایج نشان می‌دهد که تمرین می‌تواند به افراد کمک کند از یک فکر خاص دوری کنند.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، همه موافق نیستند که نمایش اسلاید از کلمات تصادفی راه خوبی برای نشان دادن اینکه چگونه مردم افکار دارای بار احساسی را سرکوب می کنند، نیست. مطالعه دیگری نشان می دهد که اجتناب از افکار می تواند نتیجه معکوس داشته باشد. مگی گفت: وقتی فکری را سرکوب می کنیم، پیامی به مغزمان می فرستیم. این تلاش فکر را چیزی ترسناک می‌داند. مگی می گوید: اساساً با تلاش برای کنترل این افکار، آنها را قوی تر می کنیم.

تجزیه و تحلیل 2020 از 31 مطالعه مختلف در مورد سرکوب افکار در مجله Perspective on Psychological Science نشان می دهد که سرکوب فکر در کوتاه مدت کار می کند. اگرچه شرکت‌کنندگان در سرکوب افکار خود موفق بودند، فکری که از آن اجتناب می‌کردند بیشتر پس از پایان کار به ذهنشان خطور می‌کرد.

فرادکین می‌گوید: «در نهایت، ممکن است منطقی‌تر باشد که آگاهانه به افکار ناخواسته نزدیک شویم و منتظر بمانیم تا از بین بروند تا از آنها اجتناب کنیم. مثل هزاران فکر دیگر که هر روز در ذهن شما می گذرد. ما فقط می توانیم اجازه دهیم این افکار در سرمان باشند، نه اینکه آنها را خیلی محکم بگیریم و سعی کنیم با آنها مبارزه کنیم.”

انتهای پیام