اجتماعیکسب و کار ایرانیان

محدوده پابند الکترونیکی چقدر است؟

پابند الکترونیکی زندانیان چیست؟ یکی از مشکلات بزرگی که زندان‌ها با آن مواجه هستند، رشد جمعیت زندانیان در سال‌های اخیر است. این رشد جمعیت می‌تواند مشکلاتی مانند افزایش بیماری‌های واگیردار یا حتی مشکل در تأمین هزینه‌های بهداشت، درمان و غذای آن‌ها باشد. در این شرایط تکنولوژی پشت میله‌های بسته هم راه پیداکرده و برای این مشکل راه‌حلی ارائه داده است. پابند الکترونیکی زندانیان وسیله‌ای است که می‌تواند با همراهی زندانی، مشکلات زندانیان را تا حدی حل کند. در این مقاله با رایان جی پی اسهمراه باشید تا همه ویژگی‌های این پابند جی‌پی‌اس زندانیان را بشناسید.

پابند الکترونیکی چیست؟

پابند الکترونیکی یا پابند زندانی نوعی ردیاب است که به‌صورت یک پابند به فرد متصل می‌شود. در حقیقت پابند الکترونیکی را می‌توان یکی از کاربردهای مهم جی‌پی‌اس دانست. تکنولوژی توانسته با تغییر شکل جی‌پی‌اس خدمت مهمی انجام دهد و امکان تعیین دقیق موقعیت زندانی را فراهم کند.

پابند الکترونیکی چگونه کار میکند ؟

توانایی ردیابی دقیق در زمان کوتاه یکی از مؤثرترین عواملی است که باعث شده پابندهای هوشمند به یکی از جدی‌ترین انتخاب‌های تصمیم‌گیرندگان قضایی تبدیل شوند. عملکرد پابند الکترونیکی شباهت بسیاری به دارد. یعنی می‌تواند با ارسال سیگنال‌هایی به گیرنده، مختصات جغرافیایی را به‌دقت محاسبه کند. به‌این‌ترتیب در کمترین زمان ممکن، پلیس را از جابجایی مجرم آگاه می‌کند.

پابند هوشمند قضایی ، یک افسر آماده‌ به‌ خدمت

پابند الکترونیکی زندانیان دستگاهی شبیه به یک ساعت مچی هوشمند است. این دستگاه به‌صورت کمربندی دور مچ پا بسته می‌شود و پس از قفل شدن، با یک گیرنده در مرکز کنترل هماهنگ می‌شود. بعد از انجام این تنظیمات اولیه، پابند هوشمند قضایی می‌تواند با کمک gps پیام‌هایی به گیرنده ارسال کند. این پیام‌ها شامل موقعیت جغرافیایی مجرم است و به‌این‌ترتیب می‌تواند یک همراه 24 ساعته برای زندانیان تحت نظر، بیرون از میله‌های زندان باشد. اگر مجرم از محدوده تعیین‌شده خارج شود، زنگ خطر گیرنده فعال می‌شود و به‌این‌ترتیب اقدامات لازم برای بازگرداندن متهم به زندان به‌سرعت انجام می‌گیرد.

شرایط استفاده از طرح پابند الکترونیکی زندانیان

پابند الکترونیکی زندانیان چیست؟ باوجود تأثیرات مثبت این پابندها به‌عنوان یک ، این روش برای همه زندانیان مجاز نیست و دریافت آن شرایط خاصی دارد. نوع جرم، سابقه مجرم، رفتار او در زندان و میزان محکومیت نیز بر این شرایط اثرگذار هستند. مطابق قوانین تعریف‌شده، مجرمانی می‌توانند از این طرح استفاده کنند که محکومیت آن‌ها کمتر از پنج سال است.

درخواست پابند الکترونیکی چند روز طول میکشد اگر مجرمی مجازات جرم را پرداخت کرده و تنها در حال سپری کردن مجازات عمومی باشد، می‌تواند درخواست پابند را از مراجع قضایی داشته باشد. که خیلی نمی تواند زمان ببرد.

کاربردهای پابند الکترونیکی، از مرخصی تا آزادی مشروط

این دستگاه قدرت کنترل بالایی دارد. بااین‌حال شاید این سؤال برایتان ایجاد شود که چرا برای ردیابی تعداد زیادی زندانی، مسئولان قضایی به سراغ روش‌هایی مثل یا پابند الکترونیکی می‌روند؟ دلیل این تأکید و استفاده از پابند را باید کاربرهای متنوع و تأثیر مثبت آن بر زندانیان دانست.

بر اساس تحقیقاتی که پس از استفاده از پابند قضایی انجام‌شده، مجرمانی که با دریافت این پابند از زندان آزاد شده‌اند، احساس مسئولیت بیشتری دارند و کمتر قوانین دریافت پابند را نقض می‌کنند. آن‌ها از اینکه در یک بازه زمانی طولانی فعالیت‌هایی خلاف قانون را به‌صورت خودخواسته کنار گذاشته‌اند، احساس اعتمادبه‌نفس و انگیزه می‌کنند. این روش باعث کاهش آسیب روانی آن‌ها شده و تعداد زیادی از آن‌ها بازپروری‌شده‌اند.

از پابند الکترونیکی در چه شرایطی استفاده می‌شود؟

پابند الکترونیکی زندانیان چیست؟ شرایط استفاده از پابند الکترونیکی برای همه زندانیان یکسان نیست. زندانیان و افرادی که تحت تعقیب قضایی قرار دارند، در شرایطی خاص و بنا به نظر قاضی امکان استفاده از پابند الکترونیکی را دارند. در ادامه شرایط استفاده از پابند الکترونیکی را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

  1. پابند جی‌پی‌اس در مرخصی، همه‌چیز در کنترل قانون

مجرمان می‌توانند در طول دوره محکومیت خود بر اساس شرایطی خاص از مرخصی استفاده کنند. اگر در طول دوره مرخصی مجرم از محدوده تعیین‌شده خارج شود، پابند الکترونیکی به‌عنوان یک موقعیت جغرافیایی مجرم را ردیابی می‌کند.

  1. آزادی مشروط به‌شرط پابند الکترونیکی، استفاده از پابند در شرایط خاص

آزادی مشروط یک فرصت است که به زندانیانی با شرایط خاص داده می‌شود تا بتوانند طی دوره‌ای معین از آزادی بهره‌مند شوند. پابند هوشمند می‌تواند در این مدت، موقعیت فرد را شناسایی کند. گاهی پس از اتمام زمان تعیین‌شده و با بررسی اطلاعات گیرنده‌های دستگاه، مجرم می‌تواند امتیاز مثبتی از حسن سابقه را در پرونده خود به‌جا بگذارد. علاوه بر آن گاهی بعضی از زندانیان برای کارآموزی به کارگاه‌هایی فرستاده می‌شوند که می‌توان به‌ جای استفاده از نیروی نگهبان، به‌وسیله این پابندهای GPS فرآیند نگهبانی و مراقبت را انجام داد.

  1. استفاده از پابند و جلوگیری از جرم بزرگ‌تر، کاربر مهم و اساسی پابند زندانیان

این بند از قانون مجرمانی با شرایط خاص را در برمی‌گیرد. اگر جرم سبک باشد و مجرم از نظر خانوادگی وضعیت مناسبی نداشته باشد، این پابند می‌تواند یک فرشته نجات برای او باشد. به‌ این‌ ترتیب می‌تواند در محدوده مشخصی فعالیت کند تا هم سرپرستی خانواده را به عهده داشته باشد و هم محکومیت خود را سپری کند.

محدوده پابند الکترونیکی چقدر است؟

تعیین محدوده قاعده‌ای کلی ندارد و بر اساس درخواست زندانی و در صورت تائید دادگاه تعیین می‌شود. در این فرآیند محدوده‌های تردد روزنه مشخص می‌شود. مثلاً محل کار و زندگی نقطه‌گذاری می‌شود و خارج از آن، محدوده قرمز است.

قیمت پابند الکترونیکی چقدر است؟

با توجه به کاربرهای محدود پابند الکترونیکی، استفاده از این دستگاه کاربرهای محدودی دارد. همچنین قیمت دستگاه با توجه به ویژگی‌ها و کاربردهای خاص آن متفاوت است. به همین دلیل نمی‌توان قیمت دقیقی برای پابند الکترونیکی تعیین کرد.

پابند الکترونیکی، نگهبان همیشگی زندانیان

پابند الکترونیکی یک نگهبان شبانه‌روزی است. به همین دلیل باید ویژگی‌هایی داشته باشد که احتمال سالم ماندن از هر آسیبی در آن دیده‌شده باشد. در حالت عادی، پابند الکترونیکی در طول زمان دچار اصطکاک زیادی می‌شود. این نشان می‌دهد که اولین ویژگی یک پابند کارآمد، ضدضربه و ضد آب بودن آن است. هر پابند الکترونیکی در ایده آل ترین حالت نگهداری، 3 تا 4 سال عمر می‌کند. این پابندها میزان معینی از شارژ را دارند.

به همین دلیل با گذشت دوره تعیین‌شده، مجرم باید برای شارژ مجدد به مراجع قضایی مراجعه کند. پابندهای الکترونیکیبر اساس آیین نامه اجرایی مراقبت­ های الکترونیکی که تعیین می کند پابند الکترونیکی به چه کسانی تعلق میگیرد، محکومین جرایم تعزیری درجه 2 تا 8، تحت شرایطی، حق استفاده از پابند را دارند و می توانند، به واسطه نصب پابند الکترونیکی و کنترل شدن از طریق آن، حبس خود را خارج از زندان و در محدوده تعیین شده بگذرانند.

برای مشاوره چیستی پابند الکترونیکی و شرایط تعلق آن

آزادی تحت نظارت سامانه‌ های الکترونیکی، از جمله ابداعات جدید قانون گذار در سال های اخیر بوده که در راستای مواردی چون، تسهیل روند مرخصی، کاهش جمعیت زندان ها و جلوگیری از رشد بزهکاری، به واسطه همنشینی زندانیان کم خطر نظیر بدهکاران مالی با زندانیان پر خطر نظیر قاتلین یا سارقین حرفه ای، پیش بینی و اجرایی شده است.

پابند الکترونیکی، از جمله مصادیق و موارد ناشی از اجرای طرح قانونی آزادی تحت نظارت سامانه‌ های الکترونیکی است که تنها افراد واجد شرایط و آشنا با مراحل و روند درخواست دریافت پابند الکترونیک، می توانند از آن، استفاده کنند و بدین ترتیب، ادامه دوره محکومیت خود را در خارج از محدوده زندان سپری نمایند.

پابند الکترونیکی چیست؟

در پاسخ به این پرسش که پابند الکترونیکی چیست؟ باید گفت، پابند الکترونیک، همانطور که از نام آن پیداست، یک وسیله الکترونیکی هوشمند و داری جی پی اس (تعیین نقطه مکانی) است که کاربرد آن در سیستم قضایی، تغییر نحوه کنترل و ردیابی متهمین، مجرمین و زندانیان، همچنین تغییر شیوه و مکان گذراندن محکومیت  می باشد؛

با این توضیح که به واسطه نصب پابند الکترونیکی به مچ پای زندانی، امکان کنترل و ردیابی وی از راه دور و به صورت لحظه به لحظه، امکان پذیر می گردد و بدین ترتیب، محکومین یا متهمینی که به واسطه اتهام انتسابی یا حکم قطعی محکومیت، باید حبس شوند، می توانند بجای زندان یا بازداشتگاه، در منزل خود باشند.

البته، پابند الکترونیکی، دارای محدودیت تردد است؛ با این توضیح که محدوده مشخصی، در تنظیمات آن، به تشخیص دادگاه، تعیین می گردد و در صورتی که متهم یا محکوم، از محدوده تعیین شده، خارج شود، آلارم های مخصوصی به مامورین قضایی، ارسال شده و فرد، بلافاصله، دستگیر خواهد شد.