عمومی

چگونه از احساس تنهایی رها شویم؟

تنهایی احساسی است که بیشتر افراد آن را تجربه می کنند، اما می توانید با گام های بسیار ساده آن را از بین ببرید.

به گزارش ایران تودی، اخبار آنلاین او نوشت: «حتی قبل از اینکه تنهایی و مشکلات روانی در طول همه‌گیری کووید-19 سر به فلک بکشد، مطالعات نشان داده‌اند که درصد بالایی از مردم احساس تنهایی می‌کنند. تنهایی طولانی‌مدت شما را از نظر عاطفی تخلیه می‌کند؛ به طوری که زندگی را تاریک و بی‌معنا می‌بینید. این وضعیت در نهایت منجر به مشکلات فیزیکی مانند درد بدن، اختلالات خواب و ضعف در سیستم ایمنی بدن می شود.

البته این تنهایی را با تنهایی اجتماعی اشتباه نگیرید. شما می توانید از دیگران و جامعه دور باشید، اما احساس تنهایی نمی کنید، برعکس، می توانید با دیگران باشید، اما می توانید احساس تنهایی کنید. در واقع، تنهایی زمانی رخ می دهد که از تنهایی غمگین و خسته باشید، اما تنهایی اجتماعی به سادگی حالتی است که در آن به طور منظم با افراد دیگر در جامعه ارتباط برقرار نمی کنید.

زمانی که احساس می کنید نمی توانید از غم و تنهایی خلاص شوید، روش های زیر را امتحان کنید:

1. بازتعریف تکینگی

زمانی احساس تنهایی می شود که نیاز شما به تعامل اجتماعی و ارتباط با دیگران برآورده نشود. افراد مختلف نیازهای متفاوتی برای تعامل دارند و وقتی این نیازها برآورده نشود، احساس تنهایی می کنند. مثلا:

* اگر عادت دارید بیشتر شب های هفته را با دوستان و عزیزانتان بگذرانید، وقتی در کنار آنها نیستید احساس تنهایی می کنید. اما اگر به انزوای اجتماعی عادت کرده اید، هفته ای یک شب با دوستان بودن نیاز شما به تعامل را برطرف می کند.

* اگر با همسر یا اعضای خانواده خود رابطه خوبی ندارید، حتی اگر با هم باشید، باز هم احساس تنهایی می کنید.

بیشتر مردم برای شاد بودن به روابط نزدیک و دوستی نیاز دارند. اما به گفته محققان، کمی خلوت و انزوا نیز مهم است. زیرا فرد فرصتی برای خودشناسی، تفکر خلاق و خودآگاهی به دست می آورد که در نهایت باعث کاهش اضطراب و افسردگی فرد می شود.

2. قدر آنچه دارید را بدانید

وقتی احساس تنهایی می کنید، تمرکز روی چیزهای مثبت زندگی تان دشوار است، اما اگر هر روز زمانی را برای شکرگزاری برای همه چیزهایی که دارید اختصاص دهید، احساس بهتری خواهید داشت. یک تکه کاغذ بردارید و هر چیزی که شما را خوشحال می کند را یادداشت کنید. به گفته محققان، قدردانی روزانه از چیزهای مثبت در زندگی می تواند احساس تنهایی را به خصوص در افراد مسن کاهش دهد.

3. سکوت خانه را به هم می زند

اگرچه موسیقی یا صداهای دیگر احساس تنهایی را کاهش نمی دهند، اما تا حدودی آرامش بخش و آرامش بخش هستند. صدا در پرکردن جای خالی زندگی و افکار شما نقش دارد و از احساس شدید تنهایی جلوگیری می کند.

* طبق تحقیقات انجام شده موسیقی باعث بهبود وضعیت روانی فرد می شود و کتاب های صوتی به طور موقت او را از افکار مزاحم دور می کند.

* گوش دادن به یک برنامه پرمخاطب رادیویی یا تماشای سریال مورد علاقه نه تنها سکوت خانه را می شکند، بلکه حال شما را خوب می کند.

4. با دوستان ارتباط برقرار کنید

حتی اگر به طور منظم خانواده یا دوستان خود را نمی بینید، می توانید با آنها در تماس باشید. تحقیقات نشان داده است که تعاملات مجازی، مانند تماس های تلفنی یا اینترنتی، به اندازه رفت و آمد به محل کار و تماس نزدیک با دیگران، احساس تنهایی را کاهش می دهد. حتی یک مکالمه تلفنی 10 دقیقه ای با اقوام و دوستانتان تاثیر زیادی در رهایی از تنهایی دارد.

5. افزایش کیفیت تعامل

تحقیقات نشان داده است که صرفا بودن با یک گروه بزرگ احساس تنهایی را کاهش نمی دهد و حتی حضور در یک محیط شلوغ احساس تنهایی را افزایش می دهد. در واقع کیفیت تعاملات شما مهمتر از کمیت است. به عنوان مثال، ممکن است در گروه بزرگی از افراد احساس تنهایی کنید، اما ممکن است در زمان معاشرت با بهترین دوست خود احساس آرامش کنید. بنابراین، باید به جای کمیت، بر کیفیت تعاملات خود تمرکز کنید.

6. گذراندن زمان دور از خانه

تغییر محیط شما را از عذاب تنهایی دور می کند. بیرون رفتن از خانه شما را با دیگران آشنا می کند و به شما یادآوری می کند که در این دنیا تنها نیستید. همچنین گذراندن وقت در طبیعت به شما آرامش می دهد و خلق و خوی شما را بهبود می بخشد.

7. ابراز احساسات

هنگامی که احساسات واقعی خود را به رسمیت نمی شناسید و نمی پذیرید، آنها شدیدتر و غیرقابل کنترل می شوند. پس این احساسات را بیان کنید تا از شدت آن کاسته شود. به عنوان مثال، وقتی به بهترین دوست خود می گویید که احساس تنهایی می کنید، بهتر می توانید از حمایت عاطفی او بهره مند شوید و احساس تنهایی را از خود دور کنید.

8. روی جنبه خلاقانه خود تمرکز کنید

درگیر شدن در فعالیت های خلاقانه مانند هنر، موسیقی یا نوشتن سلامت روان را بهبود می بخشد. اگر انجام یکی از این کارها به شما احساس خوبی می دهد، پس یکی از این هنرهای خلاقانه را امتحان کنید تا احساس تنهایی خود را از بین ببرید. چنین فعالیت هایی به شما احساس رضایت می دهد و البته چالش تکمیل یک اثر هنری، تنهایی و غم ناشی از آن را از بین می برد.

9. وقت گذرانی با حیوانات

اگرچه حیوانات نمی توانند صحبت کنند، اما آنها همراهان خوبی هستند. وجود حیوان دیگری در خانه به شما آرامش می دهد، اضطراب و کسالت را از بین می برد. تحقیقات نشان داده است افرادی که حیوانات خانگی دارند هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی احساس بهتری دارند.

10. محدودیت شبکه های اجتماعی

در حالی که شبکه های اجتماعی راهی عالی برای ارتباط با دوستان و عزیزان هستند، اما اغلب باعث می شوند افراد احساس تنهایی کنند. وقتی در خانه تنها هستید و افراد دیگری را در شبکه های اجتماعی می بینید که با همسر یا سایر اعضای خانواده وقت می گذرانند، می توانید بسیار احساس تنهایی کنید. مردم معمولا تصویر کامل زندگی خود را به اشتراک نمی گذارند و تنها لحظات شاد خود را با دیگران به اشتراک می گذارند و این احساس تنهایی شما را افزایش می دهد. بنابراین گشت و گذار در این شبکه ها را محدود کنید.

۱۱- روی فعالیت های مورد علاقه تمرکز کنید

گاهی اوقات احساس تنهایی آنقدر ذهن شما را مشغول می کند که نمی توانید به چیز دیگری فکر کنید، حتی به چیزهایی که شما را خوشحال می کند. مراقب باشید سرگرمی ها و فعالیت هایی که شما را سرگرم می کند و از آنها لذت می برید را فراموش نکنید. این سرگرمی ها می تواند شامل تماشای ورزش یا برنامه های مورد علاقه، بیرون رفتن در طبیعت یا یادگیری مهارتی باشد که همیشه می خواستید یاد بگیرید.

12. آرامش دادن به خود

هر زمان که به شدت احساس تنهایی کردید، بلافاصله به خود یادآوری کنید که این احساس موقتی است و قرار نیست برای همیشه غمگین باشید. در عین حال به خود بگویید که هرکسی می تواند احساس تنهایی کند و شما تنها نیستید. شما می توانید با این گفتگوی درونی خود را آرام کنید.

13. به مشاور مراجعه کنید

احساس تنهایی مداوم باعث ناامیدی و درماندگی در فرد می شود. اگر نمی توانید این احساس مخرب را کنترل کنید، حتما از یک مشاور کمک بگیرید.

منبع: Healthline»

انتهای پیام