عمومی

اسرار غلبه بر افکار مزاحم

به یاد داشته باشید که ما کامل نیستیم و با تلاش بیشتر قطعاً می توانیم در آینده بهتر عمل کنیم. بهترین راه این است که مسئول زندگی خود باشیم.

به گزارش ایران تودی هموطن او نوشت: «افراد احساسات و افکار متفاوتی را در موقعیت‌های مختلف تجربه می‌کنند و در موقعیت‌های مشابه تصمیمات و واکنش‌های متفاوتی می‌گیرند. اما بسیاری از مردم تصور می کنند که مجموع خواسته ها و انتظارات از آنها در مواقع سختی فراتر از توان و توانایی آنهاست. فشارها و استرس های روحی فراوانی که این روزها اغلب با آن روبه رو هستیم، گاهی شرایط را برای ما غیر قابل تحمل می کند، اما چرا برخی از ما نمی توانیم این فشارها را تحمل کنیم و دچار ناراحتی های روحی و جسمی می شویم؟ زیرا سلامت جسمی و روحی ما آسیب دیده است.

سارا ساعدی، روانشناس سلامت، درباره تفاوت واکنش‌های متفاوت ما به اتفاقات ناگوار می‌گوید: «روان‌شناسان پاسخ این سؤال را در اصول روان‌شناختی و راه‌حل‌های مورد استفاده در نظریه شناختی رفتارهای مختلف جستجو می‌کنند. آنها معتقدند که ذهن ما باید طوری تربیت شود که اجازه ندهد موقعیت های مختلف ما را کنترل کنند. به این ترتیب ما هستیم که اجازه می دهیم تغییر شرایط ما تغییر کند.»

ظرفیت ذهنی

ساعدی می گوید: باور تنها مؤلفه ای است که می تواند قدرت افراد را در موضوعات مختلف از جمله عاطفه، درک، حافظه، هوشیاری و قضاوت در مسائل و مسائل روزمره از بین ببرد یا تقویت کند، اما تغییر باید از درون آغاز شود. این بدان معناست که ما باید بتوانیم دنیای درون خود را به بهترین شکل ممکن تغییر دهیم تا احساس بهتری داشته باشیم. زیرا تفکر و باور منفی نه تنها ما را گیج می‌کند، با ضعف‌ها و ناتوانی‌های زیادی مواجه می‌شویم، بلکه در سایر زمینه‌های زندگی مانند فردی، عاطفی، اجتماعی و… مانع ما می‌شود. با مشکلات زیادی مواجه است. این افکار باعث ایجاد احساسات و عواطف منفی می شود که به نوبه خود باعث ایجاد رفتار و عملکرد منفی در ما می شود.

به گفته این روانشناس، افکار خوب می توانند لحظات ما را تغییر دهند و تغییر لحظه ها می توانند لحظات بهتری را برای ما به ارمغان بیاورند. تا زمانی که کیفیت زندگی ما آرام تر باشد.

خواص مغناطیسی ذهن

ساعدی می گوید ذهن مانند آهنربا عمل می کند، یعنی افکار ما را در دنیای بیرون نشان می دهد. مانند آهنربایی که افکار ما را جذب می کند. یعنی اگر افکار منفی داشته باشیم، نمی توانیم چیز دیگری را در بیرون تجربه کنیم. در واقع، حس زندگی ما کاملاً تحت تأثیر افکارمان است و مدام هر چه فکر می کنیم وارد زندگی خود می کنیم; درست مانند یک آهنربا با جاذبه قوی. افکار منفی اغلب از دوران کودکی ما سرچشمه می گیرند و باورهای ناسالم افکار و نگرش ما را نسبت به خود، دنیا، دیگران و آینده به سمت ناامنی و بی ارزشی متمرکز می کنند.

به گفته ساعدی، بر اساس تئوری شناختی رفتاری، اگر بخواهیم به دنبال تغییرات مطلوب، مؤثر و آنچه باعث رشد ما می شود، باشیم، ابتدا باید باورها و افکار خود را تغییر دهیم و به نحوی از ناامیدی و ترس به سمت شجاعت و امید برویم.

واقع بین باش

توجه به این نکته بسیار مهم است که گام برداشتن در مسیر تغییر کار ساده ای نیست و اگر بخواهیم ترس و استرس را از خود دور کنیم و روزهای تلخ و ناخوش خود را با لحظات بهتر جایگزین کنیم، همه مشکلات و غم هایمان برطرف نخواهد شد. آسان در یک لحظه ناپدید می شود ممکن است بارها ناامید شویم و دل مان بخواهد از شرایط سخت گله کنیم و همه مشکلات را به بیرون معطوف کنیم، اما با صبر و حوصله بیشتر ذهن به جای یأس و ناامیدی به دنبال راه حل های متفاوت و خلاقانه می گردد. ، او می تواند با دنیای جدیدی روبرو شود که گاهی اوقات با چالش های زیادی روبرو می شود. اما به جای شکایت از وضعیت هر بار، راه حل های مختلف پیدا کنید و از چند تکنیک ساده برای لذت بخشیدن به زندگی استفاده کنید.

به گفته این روانشناس، اگر مدام به خود بگوییم «نمی توانم» کم کم متقاعد می شویم که ناتوان هستیم. به خود بگوییم که قطعاً می‌توانیم این کار را انجام دهیم، هر کاری که بتوانیم برای انجام آن انجام خواهیم داد و در نهایت این تلاش بدون در نظر گرفتن نتیجه، حس خوبی به ما می‌دهد. البته هیچ تلاشی بدون نتیجه نخواهد بود.

مهربانی با خود

ما نباید به توانایی های خود شک کنیم و در هنگام وقوع اشتباه احساس گناه کنیم. احساس گناه یکی از ناتوان کننده ترین احساساتی است که امید و ایمان ما را از بین می برد. به یاد داشته باشید که ما کامل نیستیم و با تلاش بیشتر قطعاً می توانیم در آینده بهتر عمل کنیم. بهترین راه این است که مسئول زندگی خود باشیم. پذیرفتن نقش قربانی و جلب همدردی دیگران نه تنها وضعیت را بهبود نمی بخشد، بلکه ما را از تلاش برای بهانه جویی باز می دارد.

انتهای پیام