علمی و پزشکی

زگیل تناسلی چیست و چگونه به آن مبتلا می‌شویم؟

زگیل تناسلی چیست؟

یکی از عوارض شایع افراد فعال جنسی، عدم وجود زگیل تناسلی یا ویروس HPV است. به دلیل ماهیت مسری و انتقال سریع HPV، شما می توانید در اولین تماس جنسی خود با یک فرد آلوده به این ویروس مبتلا شوید. بنابراین، علاوه بر رابطه جنسی ایمن، باید قبل از رابطه جنسی علیه HPV یا زگیل تناسلی واکسینه شوید. در ادامه با این عارضه، علائم و روش های درمان آن بیشتر آشنا می شوید:

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی یک عفونت شایع مقاربتی است که توسط ویروسی به نام ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. این ویروس در تماس مستقیم با افراد مبتلا به HPV است. HPV در طول رابطه جنسی واژینال و مقعدی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. گاهی اوقات از طریق رابطه جنسی دهانی منتقل می شود.

چگونه به زگیل تناسلی مبتلا شویم؟

30-40 گونه از ویروس HPV وجود دارد که به طور خاص بر اندام تناسلی تأثیر می گذارد، اما تنها تعداد کمی از این گونه ها باعث ایجاد زگیل تناسلی می شوند. هنگامی که دستگاه تناسلی شما با دستگاه تناسلی فرد دیگری که حامل ویروس HPV است تماس پیدا می کند، دچار زگیل تناسلی می شوید. شریک زندگی شما ممکن است به ویروس HPV آلوده شده باشد، اما ممکن است هیچ علامتی مشاهده نکنید.

حتی اگر از کاندوم استفاده کنید یا با دخول رابطه جنسی نداشته باشید، ممکن است دچار زگیل شوید. زیرا کاندوم تمام پوست اندام تناسلی را نمی پوشاند. زگیل تناسلی معمولاً توسط سویه‌های HPV ایجاد می‌شود که با سویه‌هایی که باعث ایجاد زگیل روی دست‌ها یا سایر قسمت‌های بدن می‌شوند متفاوت است.

علائم زگیل تناسلی در مردان و زنان چیست؟

زگیل تناسلی از طریق فعالیت جنسی از جمله رابطه جنسی دهانی، واژن و مقعدی منتقل می شود. علائم شما ممکن است هفته ها یا ماه ها پس از عفونت ظاهر شود. همچنین زگیل تناسلی همیشه با چشم انسان قابل مشاهده نیست. آنها می توانند بسیار کوچک، به رنگ پوست یا کمی تیره باشند. قسمت بالایی رشد شبیه گل کلم است و ممکن است در لمس صاف یا کمی محدب به نظر برسد.

زائده ها ممکن است شبیه یک دسته زگیل یا فقط یک زگیل به نظر برسند. اگر زگیل تناسلی گسترش یابد یا رشد کند، این وضعیت می تواند ناراحت کننده و حتی دردناک باشد.

در مردان، زگیل تناسلی می تواند در نواحی زیر ایجاد شود:

  • آلت تناسلی
  • کیسه بیضه
  • کشاله ران
  • داخل یا اطراف مقعد

در زنان، زگیل تناسلی معمولاً در نواحی زیر ایجاد می شود:

  • داخل واژن یا مقعد
  • اطراف واژن یا مقعد
  • در گردن کودکی

حتی اگر نتوانید زگیل تناسلی را ببینید، ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

  • ترشحات واژن
  • خارش
  • خون ریزی
  • سوزش

زگیل تناسلی همچنین می تواند روی لب ها، دهان، زبان یا گلوی فردی که با شریک HPV رابطه دهانی دارد ظاهر شود.

تشخیص زگیل تناسلی در مردان و زنان

هم آقایان و هم خانم ها باید برای تشخیص این عارضه به متخصص زنان، اورولوژیست و جراح عمومی مراجعه کنند تا از وجود این زگیل ها مطمئن شوند. زیرا در برخی موارد، این تومورها با سایر بیماری های پرخطر مانند سرطان به اشتباه تشخیص داده می شوند. روش های مختلفی برای تشخیص این بیماری وجود دارد:

  • معاینه بصری زگیل با استفاده از ذره بین
  • نمونه ای از آپاندیس تحت بیهوشی گرفته می شود تا نوع ویروسی که باعث بیماری می شود مشخص شود

تشخیص زگیل تناسلی زنان آسانتر از مردان است. اگر فکر می کنید ممکن است این عارضه را داشته باشید، باید با متخصص زنان مشورت کنید. اگر علائم قابل مشاهده روی واژن و اطراف آن وجود داشته باشد، با معاینه معمول قابل تشخیص است.

برای مشاهده مقاله کامل زگیل تناسلی در مردان و زنان، علت، روش انتقال و تشخیص آن می توانید به لینک مربوطه مراجعه نمایید.

واژن و رحم را نیز می توان با دستگاه معاینه کرد و یا پاپ اسمیر انجام داد و در صورت شک نمونه در آزمایشگاه پاتولوژی بررسی می شود.

تشخیص زگیل

عوامل خطر زگیل تناسلی

هر فرد فعال جنسی در معرض خطر ابتلا به HPV است. با این حال، خطر ابتلا به زگیل تناسلی در موارد زیر افزایش می یابد:

  • آنها شرکای جنسی زیادی دارند
  • سیستم ایمنی آنها ضعیف است
  • آنها زیر 30 سال سن دارند
  • آنها سایر عفونت های مقاربتی دارند

عطسه تناسلی چگونه درمان می شود؟

اگرچه زگیل های تناسلی قابل مشاهده اغلب با گذشت زمان ناپدید می شوند، HPV خود می تواند در سلول های پوست باقی بماند. یعنی می توانید چندین بار در زندگی خود با این عارضه روبرو شوید.

بنابراین، اگر می خواهید از سرایت ویروس به دیگران جلوگیری کنید، مدیریت علائم خود بسیار مهم است. این به این دلیل است که زگیل تناسلی ممکن است زگیل قابل مشاهده یا علائم دیگر نباشد، اما می تواند به دیگران منتقل شود. نوع درمانی که به شما پیشنهاد می شود به ظاهر زگیل ها و محل آنها بستگی دارد. پزشک یا پرستار شما در این مورد با شما صحبت خواهند کرد. این بیماری تنها به این دلیل خطرناک تلقی می شود که خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم و آلت تناسلی را افزایش می دهد. برخی از درمان های این عارضه عبارتند از:

پماد یا محلول

برای از بین بردن زگیل تناسلی طبق تجویز پزشک می توانید از برخی داروهای موضعی استفاده کنید. البته این داروها معمولا روش های قطعی برای از بین بردن زگیل تناسلی نیستند و فقط برای مکمل های کوچک و سبک استفاده می شوند. برخی از داروهای مورد استفاده برای درمان این عوارض عبارتند از:

  • پماد پودوفیلین
  • آلدارا
  • اسید سالیسیلیک

روش لیزر زگیل تناسلی

برای از بین بردن این بیماری می توان از لیزر استفاده کرد. جراحی لیزر معمولاً به صورت سرپایی در مطب یا کلینیک توسط متخصص انجام می شود و نیازی به بیهوشی ندارد. از این روش به عنوان یک درمان قطعی برای تسکین علائم زگیل تناسلی استفاده می شود. در روش لیزر، بافت زگیل با جذب پرتو لیزر با تابش مستقیم تابش به زائده ها تخریب شده و ترمیم می شود.

این روش حتی برای زگیل های بزرگ یا بزرگ نیز کاربرد دارد و معمولا یک جلسه برای درمان زگیل با لیزر کافی است.

فریز کنید یا منجمد کنید

اکثر پزشکان از نیتروژن مایع که می تواند به -320 درجه فارنهایت برسد، برای منجمد کردن زگیل ها استفاده می کنند. در این روش، پزشک با پاشیدن نیتروژن مایع روی زائده ها، زگیل ها را منجمد می کند. گاهی اوقات درمان چندین بار تکرار می شود و ممکن است با درد و تاول همراه باشد.

متخصص برق

برای درمان زگیل تناسلی با کوتر الکتریکی، از جریان الکتریکی برای سوزاندن زائده ها تحت بی حسی موضعی استفاده می شود و اغلب در یک جلسه اضافی برداشته می شود. در این روش بافت زگیل با حرارت شدید با ابزار سوزنی مانند تیز برداشته می شود.

عوارض جانبی احتمالی HPV چیست؟

زگیل تناسلی یک نوع کم خطر عفونت HPV است. سویه های پرخطر مانند HPV 16 و HPV 18 در اکثر سرطان های دهانه رحم نقش دارند. آنها همچنین می توانند باعث تغییرات پیش سرطانی در سلول های دهانه رحم به نام دیسپلازی شوند.

انواع دیگر HPV نیز می توانند باعث سرطان فرج شوند. آنها همچنین می توانند عوارض جانبی زیر را داشته باشند:

  • سرطان آلت تناسلی
  • سرطان مقعد
  • سرطان حنجره
  • سرطان مری

* گزارش تبلیغات