فرهنگ و هنر

پیشنهادهای رییس فرهنگستان هنر برای بهبود وضعیت هنر

فرهنگستان هنر در آستانه تهیه برنامه هفتم توسعه مکاتباتی با هیات رئیسه، شورای اسلامی و شورای ارزشیابی هدفمندی داشت و پیشنهاداتی را برای بهبود وضعیت حوزه هنری ارائه کرد.

به گزارش ایران تودی، رئیس این آکادمی بهمن نامورطلق با بیان اینکه در آستانه تدوین و ابلاغ برنامه هفتم توسعه هستیم و این یک فرصت ویژه است، اظهار داشت: برنامه هفتم توسعه در آستانه تدوین و ابلاغ است. اندیشمندان و گروه‌های تخصصی هنری با ارسال نامه‌های جداگانه‌ای به ریاست جمهوری، شورای اسلامی و شورای هدف، خواستار بررسی سهم فرهنگ و هنر در برنامه هفتم توسعه شدند.

رئیس فرهنگستان هنر در این زمینه توضیح داد: قوانین برنامه های توسعه از مهمترین قوانین بالادستی است که برنامه ها و سازوکارهای اجرای اهداف نظام را در افق پنج ساله کشور تعیین می کند و در نظر گرفته شده است. فرصت های ویژه برای پیشرفت و ترقی در بخش های مختلف جامعه و کشور». برنامه هفتم نیز از این قاعده مستثنی نیست. این بدان معناست که این فرصتی بی نظیر برای توسعه کشور است و بی توجهی به بخشی از جامعه می تواند خسارات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.»

وی در همین زمینه ادامه داد: در آستانه تهیه برنامه هفتم توسعه، هیئت رئیسه فرهنگ هنر طی مکاتبه با شورای اسلامی و مجمع هدف، پیشنهادات مربوط به حوزه هنری را ارائه کرد. برای دستیابی به این پیشنهادات، جلسات مفصلی با گروه های تخصصی داخلی فرهنگستان و همچنین با کارشناسان خارج از فرهنگستان برگزار کردیم و در نهایت به این جمع بندی و پیشنهاداتی که به دولت و مجلس ارسال شد و امکان سنجی آن ها رسیدیم. تضمین شد. هیئت تشخیص امروز

برای رشد 50 درصدی روی هنر تمرکز کنید

بهمن نامورطلق در ادامه این موضوع را گسترش داد و افزود: در این پیشنهادات درخواست کرده ایم که به حوزه هنر برای افزایش 50 درصدی کشور توجه ویژه شود و همچنین بندهایی موثر که در گذشته بوده و نبوده اعمال شود. برنامه ها. قابل اجرا و امکان اجرا در برنامه هفتم; یعنی ما نکات قبلی را ذکر کردیم و به طور مشخص خواستار افزایش 50 درصدی با طرح کمی و کیفی بودیم. برنامه هفتم توسعه انجام می شود، برای هنر کشور بسیار خوب است.»

برنامه های توسعه فرصتی منحصر به فرد است که نباید از دست داد

وی با بیان اینکه مرحله کنونی مرحله بسیار حساسی برای هنر است، خاطرنشان کرد: هنر یکی از محورهای مهم و محرک در عرصه توسعه در دنیای امروز است. توسعه موضوعی چندوجهی، چند وجهی و چندوجهی و یکی از ابعاد توسعه «فرهنگ و هنر» هر کشوری است. اگر درک تک بعدی از توسعه داشته باشیم، دیگر توسعه نیست و همان چیزی است که به آن رشد می گفتند. اساساً رشد تک بعدی، کمی و گسسته است. ما در دوره حساسی هستیم. هر برنامه توسعه ای در واقع یک فرصت منحصر به فرد است که اگر آن را از دست بدهیم در آینده پشیمان خواهیم شد.”

توسعه پایدار مستلزم توجه همه جانبه به همه ابعاد است

رئیس فرهنگستان هنر در ادامه سخنان خود را در این زمینه بیان کرد و گفت: توسعه ذاتاً پایدار است و توسعه پایدار تفسیر و ویرایش جدیدی است که در آن بر عناصر مختلف توسعه تأکید شده است. به ویژه، در حالی که رشد بر اقتصاد متمرکز بود، توسعه بر جامعه و محیط زیست متمرکز بود. اما امروزه در کنار مسائل اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی، مسائل فرهنگی بیش از گذشته در دستور کار قرار گرفته است. بنابراین اگر این برنامه هفتم توسعه ابعاد اجتماعی، اقلیمی، اکولوژیکی و فرهنگی قابل توجهی نداشته باشد، اولاً توسعه محسوب نمی شود، ثانیاً بسیار ناقص است و راه به جایی نمی برد. بنابراین اگر در برنامه های توسعه به فرهنگ و هنر توجه نشود، این طرح ها ناقص می مانند.

امروز عصر صنایع خلاق است

نامورطلق عصر کنونی را دوران خلاقیت دانست و در این زمینه یادآور شد: در حال حاضر در عصری به نام دوران خلاقیت به سر می بریم و تاکید داریم در این دوران به هنر توجه ویژه شود. در این عصر، صنایع خلاق، اقتصاد خلاق و شرکت های خلاق پیشرو هستند و خلاقیت به عنوان اصل اصلی توسعه شناخته می شود و وقتی از صنایع خلاق صحبت می شود، تقریباً همه آنها شایستگی هنری دارند. این بدان معناست که ما در عصر نرم افزارهای انسانی زندگی می کنیم که نقش هنر بیش از هر زمان دیگری در تاریخ مهم و برجسته شده است و از این رو باید در برنامه ریزی به این نقش مهم و برجسته توجه کرد.

تلاش فرهنگستان هنر برای آشکار ساختن نقش و جایگاه هنر

یکی از اعضای دائمی فرهنگستان هنر درباره نقش پیشرو فرهنگ و هنر در توسعه کشور در این زمینه اظهار کرد: متاسفانه در بیشتر برنامه های توسعه ای حوزه هنر مغفول مانده است. تلاش حوزه هنری به‌عنوان نهادی سیاست‌گذار، آشکارسازی جایگاه و نقش هنر در برنامه توسعه و تبیین و یادآوری این نقش مهم به برنامه‌ریزان است. اغلب مدیران و برنامه ریزان ما به توسعه نگاه تک بعدی دارند و بر عناصر اقتصادی و شاید تا حدی عناصر اجتماعی تاکید دارند، اما به دیگر عناصر توسعه مانند هنر توجه چندانی ندارند. تلاش ما این است که فارغ از فرهنگ و هنر باید گفت که توسعه ناقص است و نمی تواند به هدف تعیین شده برسد.

هنر خلق و پاداش دادن به کار است

بهمن نامورطلق به موضوع اشتغال زایی و ارزآوری هنر پرداخت و در این زمینه توضیح داد: هنر می تواند نقش تعیین کننده ای در بحث توسعه داشته باشد اما اغلب مورد غفلت قرار می گیرد. اولاً اگر هنر در کشور و جهان توسعه پیدا کند، بخش بزرگی از کشور توسعه می یابد. یعنی به برکت اشتغال چندین میلیون نفر در رشته های مختلف و رنگارنگ هنری مانند سینما، تئاتر، صنایع دستی، هنرهای تجسمی، توسعه این رشته توسعه بخش بزرگی از کشور است و اگر بتوانیم توسعه پیدا کنیم. این بخش در واقع بخش مهمی از جامعه است. ما توسعه یافته ایم اما نقش دیگری که می تواند ایفا کند این است که عمدتاً فرهنگ و هنر نقش محرکی در توسعه سایر بخش ها دارد. یعنی اگر نتوانید آن توسعه را توجیه کنید و ذینفعان این بخش را با زبان هنری و فرهنگی قانع کنید، در توسعه اقتصادی موفق نخواهید شد. اگر حتی در بخش های غیرفرهنگی هم قانع نشوید، این توسعه به درستی و درستی اتفاق نمی افتد.

گردش مالی شرکت های فرهنگی و هنری از صنعت نفت و خودرو بیشتر است

وی به جایگاه هنر در برنامه توسعه پرداخت و افزود: متأسفانه هنر کشور در این برنامه ها جایگاه مناسبی را به خود اختصاص نداده است و امیدواریم در برنامه هفتم توسعه جایگاه خوبی داشته باشد. اگر بخواهیم فرهنگ خود را صادر کنیم و برای صادرات فرهنگی ارزآوری کنیم، هویت و زیبایی شناسی خود را چه در داخل و چه در خارج از کشور ارتقا دهیم، باید به فرهنگ توجه کنیم. فرهنگ ما با صادرات نفت رشد نمی کند، بلکه با صادرات فیلم یا موسیقی یا انیمیشن هایی که رشد زیادی دارند، می توانیم هویت خود را گسترش دهیم و منتشر کنیم و برای آن درآمد کسب کنیم. ما حوزه هنر را جدی نگرفته‌ایم و با توجه به منابع و فرصت‌هایی که کشورمان برای خلاقیت هنری دارد، باید بیشتر از صادرات نفت خود از هنر استفاده می‌کردیم. امروزه صنعت فیلم هالیوود و بالیوود و گروه‌های موسیقی کانتری هم ارز کسب می‌کنند و هم افکار و زیبایی‌شناسی خود را صادر می‌کنند. در حال حاضر گردش مالی برخی از شرکت های فرهنگی هنری بسیار بیشتر از گردش مالی شرکت های نفت و خودرو است.

بی توجهی به هنر باعث تغییر سبک زندگی و هویت ایرانی-اسلامی می شود

رئیس فرهنگستان هنر، گسترش اندیشه و سبک زندگی، تغییر هویت ملی و میهنی را ناشی از غفلت از فرهنگ و هنر دانست و در این زمینه گفت: بی توجهی به هنر، تغییر سبک زندگی و هویت ایرانی-اسلامی را به دنبال دارد. . . ما کشوری با فرهنگ غنی و کهن داریم، باید از این فرصت به نحو احسن استفاده کنیم. استفاده از این فرصت به هوشمندی برنامه نویسان نیاز دارد. به همین دلیل تاکید می کنیم که نه تنها زیبایی شناسی ما منتشر نمی شود، بلکه زیبایی شناسی دیگران نیز با ما منتشر می شود و شیوه زندگی ما را تغییر می دهد. ما باید در حوزه فرهنگ و هنر نیز سرمایه گذاری کنیم نه اینکه همیشه سرمایه گذاری های خود را به سمت بخش های زیان ده سوق دهیم که در این صورت سبک زندگی خود را در داخل ارتقا داده، به خارج از ایران صادر می کنیم و اشتغال و درآمد ایجاد می کنیم. هنر با مردم معنا پیدا می کند و با پیشرفت تکنولوژی نیاز به حضور هنرمند نیز احساس می شود.

برنامه ریزی با نگاه جهانی در حوزه هنر مورد نیاز است

وی با توجه به اینکه هنر به عنوان یکی از عوامل محرک توسعه در عرصه جهانی است، باید از منظر جهانی به آن نگاه کرد و در این زمینه خاطرنشان کرد: در حال حاضر در دنیایی زندگی می کنیم که مسئله دولت ها و ملت ها مطرح است. حل شد. درون یکدیگر در برنامه‌های توسعه، باید با در نظر گرفتن طیف گسترده مخاطبان داخلی و خارجی در برنامه‌هایمان، بر این درهم‌تنیدگی جهانی تمرکز کنیم. مثلاً در حوزه فرش اگر امروز با افت مواجه هستیم به این دلیل است که در بحث زیبایی شناسی فرش به تغییراتی که در خارج از مرزها و در سبک زندگی خارجی ها رخ می دهد توجهی نمی کنیم. بنابراین صادرات فرش ایرانی راکد شده و کشورهای غیر فرش گوی سبقت را از ما ربوده اند. بنابراین در برنامه ریزی باید علاوه بر نگاه داخلی به مخاطب جهانی نیز نگاه کنیم. در هر صورت در مقایسه با بسیاری از کشورهای جهان، هنر را می توان یک امتیاز نسبی برای ما دانست. چون هنر ما هم تجربه و هم سابقه دارد و نیروی انسانی بسیار خوبی برای این کار داریم و حیف است از این موهبت ها استفاده نشود. عدم توسعه هنری یا توسعه پایدار.

برنامه هفتم توسعه فرصتی استثنایی برای احیای زیرساخت های هنری کشور است

رئیس فرهنگستان هنر در پایان سخنان خود استفاده از برنامه هفتم توسعه را برای رفع معوقات در عرصه هنر ضروری دانست و آن را فرصتی استثنایی برای احیای زیرساخت های هنری کشور دانست و در این راستا وی خاطرنشان کرد: علاوه بر جبران، ما را به آینده ای بهتر سوق داده و به توسعه پایدار می انجامد. اگر این فرصت را از دست بدهیم، شکاف ها در آینده بیشتر و غیرقابل جبران خواهد بود. بی شک با توزیع عادلانه اشیاء در کشور، احیای زیرساخت های فرهنگی و هنری، شاهد بخش قوی، مفید و پیشرو در عرصه توسعه و رونق فرهنگ و هنر کشور خواهیم بود. در سایر زمینه های تولید، تحقیق و آموزش.

انتهای پیام