عمومیکسب و کار ایرانیان

چگونه رپورتاژ آگهی بنویسیم؟ نکات رپورتاژ آگهی

رپورتاژ تبلیغات اغلب به عنوان محتوای تبلیغاتی شناخته می شود. هدف از نوشتن یک رپورتاژ معمولاً معرفی محصولات و خدمات، ایجاد آشنایی با یک کسب و کار، فروش بیشتر و … یا ترکیبی از این موارد است. بنابراین می توان آن را تکنیکی جذاب برای بیان اخبار مرتبط با کسب و کار دانست.

معرفی انواع رپورتاژ آگهی

برخلاف تصور خیلی ها، گزارش آگهی فقط به صورت متنی منتشر نمی شود و فرمت های دیگری نیز دارد. علاوه بر فرمت گزارش خبری، قالب های زیادی برای آن وجود دارد. به همین دلیل، در وهله اول باید بدانیم که از هر فرمت رپورتاژ آگهی (یا حتی فرمت رپورتاژ آگهی) کجا و چه زمانی استفاده کنیم.

اما جدا از فرمت گزارش آگهی، ویسرت ویلیام نویسنده کتاب حاکم بر سلامت، گزارش آگهی را به سه دسته تقسیم کرده است:

  1. رپورتاژ های آگهی تصویری

محتوای رپورتاژ آگهی ویدیویی داخل عکس است. این نوع رپورتاژ بیشتر برای تبلیغات استفاده می شود و معمولا شرکت هایی که قصد تبلیغ و نمایش محصولات خود را دارند از این نوع رپورتاژ خبری استفاده می کنند. در تصویر زیر نمونه ای از شهرت تبلیغات ویدیویی را مشاهده می کنید. هنگام تماشای این تصویر به قسمت هایی از تصویر که نظر شما را جلب می کند توجه کنید. جلب توجه مخاطب در گزارش تصویری خبر بسیار مهم است.

  1. رپورتاژ برای دفاعیه

شرکت های معروف یا به اصطلاح برندها اغلب در معرض بحران رسانه ای هستند. در این شرایط این شرکت ها سعی دارند با استفاده از ابزارهای مختلف اثرات منفی این بحران ها را به حداقل برسانند و یا از آنها به نفع خود بهره برداری کنند. یکی از این ابزارها، رپورتاژ آگهی است. برندها با انتشار دفاعیات در قالب یک گزارش خبری بر مردم تأثیر می گذارند.

Businesspeople discussing in meeting room. Click here for other business images:
[url=my_lightbox_contents.php?lightboxID=1500413][img]http://www.nitorphoto.com/istocklightbox/businesspeople.jpg[/img][/url]
[url=my_lightbox_contents.php?lightbo
  1. رپورتاژ مناسب ژورنالیستی

در این نوع گزارش‌های خبری، برخلاف دفاع، شرکت‌ها توجه رسانه‌ها را به خود جلب می‌کنند. هدف اصلی استفاده از رپورتاژ ژورنالیستی جلب نظر آنها برای نوشتن متنی درباره شرکت است. اخباری که توسط روزنامه نگاران و در مورد تجارت نوشته می شود ارزش خبری بالایی دارد.

در نوشتن رپورتاژ آگهی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

پس از تکمیل پیش نیازها نوبت به نگارش محتوای گزارش می رسد. در این مرحله شما در کلیدی ترین موقعیت انتشار رپورتاژ آگهی هستید. در این مرحله قرار است هر کاری که در آستین دارید انجام دهید تا مخاطب را با خود همراه کنید. پس به گزارش به عنوان یک متن ساده نگاه نکنید که فقط قرار است در سایت رسانه قرار گیرد. رپورتاژ آگهی درست مانند یک فروشنده یا بازاریاب است که می خواهد در یک فضای عمومی شلوغ تمام توجهات را به سمت شما و کسب و کارتان جلب کند تا همه به سایت شما بیایند.

برای نوشتن چنین متنی حتما باید بدانید که چه مواردی را رعایت کنید و چگونه یک فروشنده حرفه ای را وسط جمعیت بفرستید یا بیشترین کارایی را برای شما داشته باشد.

قواعد سئو در تولید محتوای رپورتاژ

برای نوشتن محتوای گزارش بهتر است به طور کلی قوانین ساختاری آن را رعایت کنید تا تاثیر بیشتری داشته باشد. یک متن گزارش اولیه که دارای سئوی مناسب است از چندین قسمت تشکیل شده است که هر کدام از آنها برای تکمیل چارچوب اولیه یک گزارش مهم هستند. اگر می خواهید یک گزارش تبلیغاتی مناسب بنویسید، بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

عناوین اصلی

یکی از قسمت های مهم خرید رپورتاژ آگهی ارزان، نوشتن صحیح عنوان اصلی است که باید آن را به عنوان اولین راه برای ارتباط خواننده با متن خود بدانید. در واقع اگر می خواهید یک متن رپورتاژ آگهی مناسب تهیه کنید، نوشتن صحیح تیتر اصلی به شما کمک می کند تا خواننده را به سمت متن راهنمایی کنید. عنوان انتخاب شده باید به گونه ای باشد که خواننده را به ادامه خواندن متن ترغیب کند. پس بهتر است در نگاه اول تیتر را به شکلی جذاب انتخاب کنید.

در انتخاب عناوین طولانی برای انتخاب پرتو اصلی رپورتاژ آگهی دقت کنید، استفاده از کلمه کلیدی اصلی در تیتر باعث می شود تا احساس نفوذ بیشتری در سایت خود داشته باشید.

خلاصه رپورتاژ

پس از توجه به انتخاب تیتر اصلی، باید به خلاصه خبر توجه کنید. هدایت خبر باید به گونه ای باشد که مخاطب را به سمت متن اصلی سوق دهد. شاید به جرات بتوان گفت خلاصه گزارش آگهی عصاره گزارش است و باید حداکثر 40 کلمه باشد. تعداد محدود کلمات استفاده شده در این قسمت نوشتن را کمی سخت می کند اما با دقت کافی می توانید چکیده ای مناسب بنویسید.

متن های اصلی

متن اصلی قسمت کلیدی نوشتن گزارش آگهی است که شامل لینک های مختلف می باشد. متن اصلی باید به گونه ای باشد که بتوانید تمام جزئیات را با لحنی مناسب به مخاطب منتقل کنید. در نوشتن متن اصلی رپورتاژ آگهی بهتر است کل مطلب را بنویسید و خدمات و محصولات خود را معرفی کنید. لینک سازی مناسب در متن اصلی باعث افزایش اثربخشی رپورتاژ آگهی می شود.

استفاده از تصویر های مرتبط مختلف

قطعا استفاده از تصاویر مختلف و متعدد در نگارش اولیه یک رپورتاژ آگهی به شما کمک می کند تا اثربخشی متن خود را افزایش دهید. تعداد عکس های قرار داده شده در متن، نوع محتوا را به درستی تعیین می کند. نوشتن گزارش هایی که هدفشان معرفی محصولات است، قطعا نیازمند تصاویر بهینه شده است که این مهم است.

جایگذاری درست میان تیترها

با توجه به تعداد کلمات متن رپورتاژ آگهی، بهتر است از تیترهای مختلف برای جذب خواننده برای خواندن متن خبری خود استفاده کنید. برای لینک سازی صحیح بهتر است از عناوین مختلف استفاده کنید.

دقت در لینک گذاری

یکی از موضوعات اصلی در نوشتن رپورتاژ آگهی، توجه به اصول سئو است که لینک دهی مناسب می تواند وضعیت سئو سایت شما را در دراز مدت بهبود بخشد. برای لینک دادن متن رپورتاژ آگهی بهتر است اولین لینک بعد از عنوان اول قرار داده شود. لینک های دوم و سوم اهمیت بسیار کمتری نسبت به بقیه دارند و بهتر است آنها را مانند لینک اول بعد از عنوان دوم قرار دهید.

کلام آخر

انتشار یک گزارش آگهی مانند راه رفتن روی لبه تیغ است. شما می توانید پول زیادی خرج کنید و نتیجه ای نگیرید و از طرفی می توانید نتایج شگفت انگیزی از آن بگیرید. تعداد گزارش هایی که منتشر شده و پس از آن کسب و کار افزایش ترافیک ورودی، افزایش فروش و بهبود رتبه سایت در صفحه نتایج را تجربه کرده است، کم نیستند.

بنابراین اگر شما نیز قصد بهره مندی از اثرات مثبت رپورتاژ تبلیغات را دارید، بهتر است تمامی نکات ذکر شده در این مقاله را رعایت کرده و محتوای خوب و مفیدی بنویسید. چه تجربیاتی از انتشار رپورتاژ آگهی دارید؟ چه موارد دیگری را هنگام نوشتن گزارش در نظر می گیرید؟ خوشحال می شویم نظرات و تجربیات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.