علمی و پزشکیکسب و کار ایرانیان

سگهای نری که قبل از بلوغ جسمی عقیم سازی میشوند

بعدا در کلینیک دامپزشکی خوب خبر دادند که سگی در روستا (ظاهرا در محله دلمشا) بیهوش شده بر زمین افتاده است. بنابراین روش مذکور در محیط بدون راه و غیرهموار و باغات برگجون و محله شاهون موفقیتآمیز نبود. البته کرج همیشه یکی از شهرهای پیشرو در زمینه تعامل با حیوانات و رعایت حقوق آنها بوده و مثلا قرار است یک پارک حیوانات در محله باغستان برای پیادهروی و بازی سگهای خانگی احداث شود و این یعنی اگر ساکن کرج هستید اصلا بهانهای برایم عدمرسیدگی به موضوعاتی مثل عقیمسازی حیوان خود ندارد و تنها کافیست دست خود را دراز کنید و بهترین خدمات را بگیرید. عدم لزوم برخورد با سگها چرا که آنها نیز مخلوق خدا بوده و حق زندگی و زاد و ولد دارند. بعضی سگ ها وقتی مدت زیادی در خانه تنها میمانند، وسایل خانه را تخریب میکنند و در اصل صاحبان آنها نیاز به تغییر رفتار با سگ را دارند و یا در صورتی که توانایی یا شرایط نگهداری از حیوان در شرایط مطلوب را ندارند بهتر است از سرپرستی و نگهداری حیوان صرفه نظر کنند. و انسان نباید بنابر میل شخصی و شرایط روحی روانی، اجتماعی و مالی خود، آنها را زیر پا بگذارد. یک نوبت از غذادهی و دارودهی به این سگ را خانم عذرا لبافی انجام داد.

بررسی هایی که توسط دامپزشکان متخصص به روی بیماری های سگ ها انجام شده نشان داده که دلیل و یا زمینه ساز بسیاری از بیماری های دوست وفادار شما از جمله انواع سرطان ها ، بارداری های ناخواسته ، جفت گیری های ناخواسته ، نا آرامی ها ، عفونت ها و بیماری های خطرناک رحمی ، عفونت ها و بیماری های دستگاه ادراری ، عفونت ها و بیماری های دستگاه تولید مثلی سگ نر و سگ ماده و مشکلات زمان فحلی ؛ فعالیت تولید مثلی آن ها است ! آن را به محل آورده و جراحی کردند. در نهایت به دلیل اینکه داروی مربوطه کمیاب و بسیار گران قیمت بود، و پزشک نیز احتمال سرایت این بیماری را به سگهای دیگر (به دلیل عقیم شدن سگ بیمار) کم اعلام کرده بود، تیم اجرایی برخلاف میل باطنی تصمیم به انصراف از درمان این سگ گرفت. برخی 6 ماهگی را زمان مناسب برای عقیم کردن میدانند و بعضی دیگر توصیه میکنند در 12 ماهگی اقدام به این کار نمایید. دیگهای عقیم کردن گربه طول عمرشان رو بیشتر میکنه و از خیلی از بیماریها و مشکلات پیشگیری میکنه.

سگهای نری که قبل از بلوغ جسمی عقیم سازی میشوند معمولا رشد بدنی و جثه آنها به خاطر نبودن هورمون تستوسترون و اثر آن بر روی رشد بدن ، کمتر و کوچک هستند. دست و پنجه نرم میکنند بیشتر آنها بخاطر این جراحت ها میمیرند و یا ناتوان شده و کم کم ضعیف میشوند. مادههای عقیم شده ۸-۷ برابر مادههای نرمال، دچار بیاختیاری ادرار میشوند. هزینه کردن در این خصوص هدر دادن منابع است چرا که سگهای عقیم نشده به سرعت از مناطق دیگر وارد روستا شده و جایگزین میشوند. معمولاً در بیشتر سگ های بزرگتر از ۵ سال، خطر ابتلا به بزرگ شدن پروستات، کیست و عفونت پروستات وجود دارد عقیم کردن سگ های نر تمام این مشکلات را کاهش داده و دیگر سگ نر به عفونت پروستات مبتلا نمیشود. یکی از سوالاتی که در هنگام تصمیم گیری پرسیده می شود این است: آیا عقیم کردن گربه مضر است؟ وی ادامه داد: با تمام زحمات و هزینه هایی که شهرداری اهواز و سازمان مدیریت پسماند در این مسیر متحمل شده است، اما به دلیل رها شدن این سگ ها پس از عقیم سازی در جای قبل این چرخه به سرانجام نمی رسد.

به گزارش آوای نشاط، دو تن از اعضای شورای شهر تهران در حاشیه بازدید از مرکز دپو و دفن زباله آرادکوه از نقاهتگاه و مرکز عقیم سازی سگهای ولگرد بازدید کردند.در این بازدید احمد مسجدجامعی با بیان اینکه مدتی است که فعالان حوزه حیوانات به عقیمسازی سگها توسط شهرداری و جمعآوری آنها انتقاد دارند، گفت: فعالان حوزه حیوانات عنوان کردهاند که شهرداری سگهایی که به آنها غذا میدهند را جمعآوری کرده است. البته افرادی که صاحب سگها هستند اغلب آنها را به صورت ولگرد و رهاشده در کوچهها پیدا کرده یا از زمانی که توله بودهاند تحت سرپرستی قرار دادهاند. و برای رفع مزاحمت این حیوانات برای کشاورزان و باغداران از یک سو و موضوعات محیط زیستی از سوی دیگر چه باید کرد؛ موضوعات و مشکلات مشابهی درخصوص حضور سگهای ولگرد در روستا مطرح شد و البته موضوع گرازها و کشتاری که از آنها به صورت غیررسمی در حال انجام است به بوتهی فراموشی سپرده شد.