فرهنگ و هنر

شایسته نیست که بعد از ۴۰ سال وضعیت مقبرة الشعرا این گونه باشد

ایران تودی / آذربایجان شرقی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در مورد وضعیت آرامگاه شاعران گفت: “اولین خواسته ما از دانشگاه ها این است که این مجموعه ملی را که باید شایسته تبریز آذربایجان باشد به ما اهدا شود. و شاعران ما ؛

سید قاسم نظامی روز دوشنبه 21 شهریور در نشست خبری و در مراسم افتتاحیه پوستر کنفرانس ملی روز شعر و ادبیات فارسی و روز بزرگداشت استاد شهریار اظهار داشت: آذربایجان و تبریز روزهای ملی مهمی هستند و تلاش ها در حال انجام است. . ” به دلیل محدودیت های کرونری ، روز دفاع و یاد شاهزاده در فضای باز برگزار می شود.

وی ادامه داد: “شعر برای ملت ایران بسیار مهم است ، زیرا ایرانیان با شعر زندگی می کنند و حتی در گفتگوهای روزانه خود از شعر استفاده می کنند. برخی از دانش دینی از طریق شعر و شعر منتقل می شود؛

این نماینده مجلس با بیان اینکه کشور ما در زمینه ادبیات و شعر هیچ رقیبی در جهان ندارد ، گفت: “اگر امروز شعر و ادبیات فارسی در تقویم ذکر نمی شد ، خالی به نظر می رسید ، بنابراین ما افتخار می کنیم. امروز با نام استاد شهریار مزین شده است. “

نظامی گفت: “ما اصرار داریم که همه برنامه ها مطابق پروتکل های بهداشتی انجام شود.”

وی گفت طبق پیشنهاد رهبری سال به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، همزمان مراسم با برنامه هایی که برای امروز در تبریز تهیه شده است در سراسر کشور برگزار می شود.

وی گفت: فرهنگ ایرانی در کشورهای مختلف از جمله کشورهای مرتبط با زبان فارسی باید برنامه هایی را برای توزیع مناسب این فرهنگ در جهان تدوین کند.

مدیرکل فرهنگ و رهبری اسلامی آذربایجان شرقی در خصوص برنامه های تهیه شده برای امروز گفت: امروز محدود به تبریز و آرامگاه شاعران نیست و 50 برنامه فرهنگی هنری در همه شهرهای استان برگزار می شود.

وی افزود: کارگاه تولید شعر ، جلسات افتتاح و نقد کتاب ، جلسات پژوهشی شهریار ، کارگاه تولید هنرهای تجسمی و سمینارهای اینترنتی حضوری از جمله برنامه هایی است که برای امروز آماده شده است.

وی در مورد مقبره الشعرا گفت: آرامگاه شاعران تنها گورستان ادبی جهان است که بیش از 400 شاعر ، عارف و حکیم در آن مدفون هستند.

نظامی گفت: مراسم یادبود استاد شهریار 26 شهریور بعد از ساعت 20 در منطقه آسفالته آرامگاه شاعران برگزار می شود و مراسم تاج گذاری توسط مسئولان استانی برگزار می شود. 18 سپتامبر.

وی گفت: “برنامه های بین المللی در زمینه فضای مجازی و گفتگو با کشورهایی مانند ترکیه ، روسیه ، تاجیکستان و جمهوری آذربایجان برگزار می شود.”

وی گفت: یکی از نکاتی که همیشه مورد بحث است عدم حضور روز فرهنگ و ادبیات ترکیه است ، اما ما مفتخریم که علاوه بر فارسی به زبان ترکی نیز روان صحبت می کنیم و افتخار و تناقض ماست که امروز استاد شهریار را نام ببریم. . “

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اسلام شرقی یادآور شد: شهریار یکی از بازماندگان شعر و ادبیات فارسی است که اشعار او به زبانهای فارسی و ترکی بسیار ارزشمند و شایسته تحقیق است؛ مدتی است که برخی کنفرانس های علمی در این زمینه برگزار می شود ، اما هنوز شهریار شناخته شده نیست.

وی با اشاره به خانه موزه استاد شهریار گفت: خانه موزه استاد شهریار مجموعه ای جدی و ویژه برای تأمین زیرساخت های لازم در این منطقه است و امیدواریم با همکاری و مساعدت مدیران استانی و سطح بالا کشور ، ظرفیت مورد نیاز برای برنامه های توسعه ای. “مجموعه مقبره ها را ارسال کنید.

وی افزود: مهمترین حرکت تجهیز قبرهای شاعران در زمینه ادبیات ، شعر و پژوهش شاهزاده خانم است و تا زمانی که این مجموعه از نظر توسعه و کاربرد بهبود نیابد ، هیچ پیشرفتی حاصل نمی شود.

نظامی خاطرنشان کرد: باید برای شهریار در داخل و خارج از کشور فرصت های آموزشی فراهم کنیم و دانشگاه های استان باید در این امر به مار کمک کنند.

وی خاطرنشان کرد: بازسازی مقبره شاعران کار سختی نیست ، زیرا علاوه بر بودجه شهرداری ، وزارت امور داخله بودجه ای را برای این کار تعیین کرده است.

وی گفت: رسانه های محلی موظفند با طرح نگرانی ها و مشکلات محلی به این نگرانی ها رسیدگی کنند و البته هرگز نباید از آن خسته شوند.

مدیرکل فرهنگ و رهبری اسلامی آذربایجان شرقی در خصوص این مرمت و بازسازی گفت: این نوسازی به شهرداری داده شد که امیدوار بودیم با تیم جدید شهرداری این پروژه را به پایان برسانیم اما به دلیل وسعت زیاد ، مرمت به پایان نرسید تا 1401.

وی در خاتمه تأکید کرد که بر اساس نظارت ، شهر تبریز به عنوان شهر ادبیات خلاق کشور معرفی شد و این توانایی در آینده چیزهای خوبی را تعیین خواهد کرد.

من باید بگویم؛ این مراسم به مناسبت درگذشت استاد شهریار معروف به روز شعر و ادبیات فارسی در آرامگاه شاعران تبریزی برگزار شد و در انتهای مراسم پوستری مخصوص آویزان شد. باز شد

انتهای پیام