علمی و پزشکیکسب و کار ایرانیان

بعد از کشیدن دندان چه مدت گاز استریل را برداریم؟

چند ساعت بعد از کشیدن دندان گاز استریل را برداریم؟ یکی از پرسش های جامعی که هر کسی پس از کشیدن دندان با آن مواجه می شود، مدت زمان قرار گرفتن گاز استریل روی دندان است. پس از کشیدن یک یا چند دندان، باید اقداماتی برای بهبود سریع محل انجام دهید. برای بهبود باید یک لخته خون در محل ایجاد شود. لخته خون روی محل کشیدگی را پوشانده و باعث بهبود محل می‌شود.

دلیل استفاده از گاز استریل بعد از کشیدن دندان

این گاز استریل به نوعی یک بانداژ جزئی است، که دندانپزشک بلافاصله پس از اتمام کشیدن دندان روی آن قرار می دهد و همچنین بیشتر برای حفظ بهداشت و جلوگیری از بروز عفونت انجام می گیرد و این گاز استریل های بهداشتی راه نفوذ ویروس و هرگونه میکروبی را می بندد. اندازه این گاز استریل ها متفاوت می باشد و پزشک باتوجه به شرایط بیمار در اندازه مشخص آن را روی زخم باز لثه قرار می دهد.

این روش درمانی به راحتی فرآیند بهبودی شما را تسریع می بخشد و در سراسر دنیا توسط پزشکان متخصص همه روزه انجام می گیرد و از نفوذ هرگونه عامل بیماری زایی به قسمت های داخلی لثه به صورت ۱۰۰ درصدی جلوگیری می کند.

تكه گاز گذاشته شده بر محل دندان كشيده شده را به مدت حداقل نيم ساعت با فشار ملايم فك در دهان نگهداريد. گاز استریل در ناحیه جراحی شده را تا 4 ساعت محکم با دندانهایتان فشار دهید. بعد گاز را به آرامی برداشته ، دهان را با آب سرد بشوئید و آبمیوه خنک یا بستنی میل کنید. سعی کنید شب اول و مخصوصا در 4 ساعت اول بعداز جراحی و کشیدن دندان کمتر صحبت کنید.

بعد از کشیدن دندان از موارد زیر برای حداقل ٢۴ ساعت پرهیز کنید

  • استعمال دخانیات
  • نوشیدنی با نی
  • نوشیدن الکل
  • نوشیدنیهای گاز دار
  • نوشیدن مایعات داغ
  • تخلیه شدید محتویات دهان یا بینی (تف کردن شدید و …)

جای دندان کشیده شده کی خوب می‌شود؟

در بیشتر موارد حدود 80 درصد موارد بسته شدن حفره دندان کشیده شده حدود دو هفته طول می‌کشد؛ گاهی تا یکماه و در موارد بسیار محدودی ممکن است تا 3 ماه هم طول بکشد.

کشیدن دندان شامل چه مواردی است؟

در حالی که هیچ کس از مراجعه به دندانپزشک، برای کشیدن دندان لذت نمی برد، خبر خوب این است که کشیدن دندان یک روش معمول و نسبتاً غیر تهاجمی است که دندانپزشک شما احتمالاً می تواند با چشمان بسته نیز آن را انجام دهد. دیدن فیلم کشیدن دندان به شما کمک میکند که به حس بد خود غلبه کنید و از روند درمانی خود آگاه شوید.

این کار توسط دندانپزشک یا جراح ماهر و واجد شرایط انجام خواهد شد. ابتدا، یک عکس با اشعه ایکس از دهان شما گرفته می شود تا شدت مشکل مشخص شود و نوع روش مورد نیاز برای کشیدن را تشخیص دهند. سپس یک بی حسی موضعی تزریق می شود تا دندان و ناحیه اطراف آن بی حس شود. دندانپزشک یک برش کوچک در لثه ایجاد می کند تا به دندان دسترسی پیدا کند. دندان با دقت برداشته می شود و سپس ناحیه به طور کامل تمیز شده تا به کاهش خطر عفونت کمک کند. اگر برشی ایجاد شده باشد، با بخیه های قابل جذب دوخته می شود. دندانپزشک گازی را در محل بیرون آمدن دندان قرار می دهد. از شما می خواهند که آن را گاز بگیرید و فشار وارد کنید تا خونریزی قطع شود.

چه مدت بعد از کشیدن دندان باید از گاز استریل استفاده کرد؟

پس از برداشتن دندان، دندانپزشک گازی را روی محل کشیدن دندان قرار دهد تا به جلوگیری از خونریزی کمک کند.دندانپزشک از شما می خواهد که گاز استریل را به آرامی گاز بگیرید تا فشار روی آن را حفظ کنید. گاز استریل حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه باید در جای خود نگه داشته شود.  پس از گذشت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه باید گاز را بردارید و در صورت خونریزی آن را با گاز جدید و تمیز جایگزین کنید. مطمئن شوید که گاز مستقیم روی محل کشیدن دندان قرار دارد.

گاز استریل را یک ساعت دیگر در جای خود نگه دارید. در این زمان باید به طور کامل خونریزی متوقف شده باشد. اگر نه، این روند را دوباره تکرار کنید یا اگر نگران خونریزی هستید با دندانپزشک خود صحبت کنید.

باید ها و نباید ها بعد از کشیدن دندان

اگر دندان خود را کشیده اید، مطمئن شوید که مراحل زیر را پس از آن انجام خواهید داد:

  • تف نکنید.
  • سیگار نکشید.
  • از نی برای نوشیدن استفاده نکنید.
  • ناحیه جراحی را با دست لمس نکنید زیرا باکتری روی انگشتان شما می تواند منجر به عفونت شود.
  • به مدت ۲۴ ساعت از شستشوی دهان خودداری نمایید.
  • از نی برای نوشیدن استفاده نکنید.
  • به مدت ۴۸ ساعت ورزش شدید نکنید.
  • به مدت ۲۴ ساعت در خوردن یا نوشیدن غذا و مایعات داغ مراقب باشید.
  • ۴۸  ساعت سیگار نکشید.
  • به مدت ۴۸ ساعت از خوردن الکل جدا خودداری نمایید.
  • ۲۴ ساعت پس از کشیدن دندان، شستشوی ملایم با آب نمک را پس از صرف غذا شروع کنید تا محل استخراج را تمیز نگه دارید. این درمان را به مدت ۵ روز یا تا زمان بهبودی زخم ادامه دهید.
  • استفاده از کمپرس یخ ممکن است به کاهش تورم و مدیریت درد کمک کند.
  • دندان های خود را به طور معمول مسواک بزنید و مراقب اطراف محل کشیدن دندان باشید. آن قسمت را مسواک نزنید.
  • در صورت تجویز به مصرف آنتی بیوتیک ادامه دهید.

چگونه تورم پس از کشیدن دندان را از بین ببریم؟

پس از برداشتن دندان عقل یا هر دندان دیگری، کاملا طبیعی است که شما مقداری تورم در ناحیه آسیب دیده و اطراف آن داشته باشید. برای کمک به کاهش تورم، از کیسه یخ استفاده کرده و آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

بعد از کشیدن دندان چه بخوریم؟

ناگفته نماند که پس از برداشتن دندان عقل یا هر دندان دیگری، باید هنگام غذا خوردن و جویدن بسیار مراقب باشید. البته باید غذا بخورید، اما از غذاهای سفت و ترد اجتناب کرده و در عوض غذاهای نرم را انتخاب کنید. حتما با سمت دیگر دهان خود بجوید.

بعد از کشیدن دندان چه کار هایی را انجام دهیم؟ 

دو راه بعد از کشیدن دندان وجود دارد که با رعایت آن دچار مشکلات بعد از برون آوردن دندان نمی شوید. در ادامه این دو راه را بررسی می کنیم.

رعایت بهداشت دهان

پس از برداشتن دندان، بزرگترین خطر عفونت است. تنها چیزی که فرد نمی خواهید این است که باکتری ها وارد زخم باز شده و ایجاد عفونت کنند. به همین دلیل است که بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است. روزانه دهان خود را با آب نمک گرم بشویید و به آرامی آب را از دهان خارج کنید. هرگز تف نکنید. این کار به استریل نگه داشتن زخم و از بین بردن باکتری های مضر کمک می کند.

مصرف داروی مسکن

اگر درد شدید دارید، از مسکن استفاده کنید. در مورد داروهای ضد درد با دندانپزشک خود صحبت کنید و مطمئن شوید که هرگز از دوز توصیه شده روزانه تجاوز نمی کنید. این دو کار باعث می شود دوران نقاهت کم شده و زودتر بهبودی حاصل شود.

روش استفاده از گاز استریل در منزل بعد از کشیدن دندان

گاز استریل را به مدت ۳۰ دقیقه پس از کشیدن دندان در محل نگه دارید. به شما یک بسته حاوی گاز استریل داده می شود. اگر خونریزی عود کرد، یک گازی استریل دیگر را تا کرده و در محل استخراج قرار دهید. با گاز گرفتن به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه فشار وارد نمایید. در صورت نیاز گاز استریل را بردارید و تعویض کنید.