عمومی

علائم و نشانه‌های هشداردهنده تومور مغزی

خستگی می تواند ناشی از تومور سرطانی مغز باشد، اما این اولین علامت نیست.

به گزارش ایران تودی، ایران تودی او نوشت: انواع مختلفی از تومورهای مغزی وجود دارد. برخی سرطانی (بدخیم) و برخی غیر سرطانی (خوش خیم) هستند. برخی از تومورهای بدخیم از مغز شروع می شوند. بنابراین به این موارد سرطان اولیه مغز می گویند. در مواقع دیگر، سرطان از قسمت دیگری از بدن به مغز گسترش می یابد و باعث ایجاد تومور مغزی ثانویه می شود.

علائم بالقوه زیادی برای تومورهای مغزی وجود دارد، اما فردی که تومور مغزی دارد کمتر احتمال دارد همه این علائم را داشته باشد. علائم نیز بسته به محل و اندازه تومور در مغز متفاوت است.

علائم تومور مغزی چیست؟

علائم تومورهای مغزی بسته به نوع، اندازه و محل دقیق مغز متفاوت است. برخی از علائم هشدار دهنده تومور مغزی عبارتند از:

1) تشنج

تومورهای مغزی می توانند بر ساختارهای مغز فشار بیاورند. این می تواند با سیگنال های الکتریکی بین سلول های عصبی تداخل کند و باعث تشنج شود. تشنج گاهی اوقات اولین علامت تومور مغزی است، اما ممکن است در هر مرحله ای رخ دهد. حدود 50 درصد از افراد مبتلا به تومورهای مغزی حداقل یک بار دچار تشنج می شوند.

۲) تغییرات شخصیتی یا نوسانات خلقی

تومورها می توانند عملکرد مغز را مختل کنند و بر شخصیت و رفتار شما تأثیر بگذارند. آنها همچنین می توانند باعث نوسانات خلقی شوند. مثلاً یک دقیقه آرام و شاد هستید و بعد از چند دقیقه بی دلیل شروع به بحث می کنید. این علائم تومورهای مغزی می‌توانند در مراحل اولیه ظاهر شوند، اما می‌توانند با شیمی‌درمانی یا سایر درمان‌های سرطان نیز بروز کنند. تغییرات شخصیتی یا نوسانات خلقی نیز می تواند ناشی از اختلالات روانی یا سایر اختلالاتی باشد که بر مغز تأثیر می گذارد.

3) اختلالات حافظه

مشکلات حافظه می تواند توسط یک تومور در هر نقطه از مغز ایجاد شود. به خصوص اگر لوب پیشانی یا تمپورال را تحت تاثیر قرار دهد. توموری که بر لوب فرونتال یا جداری تأثیر می گذارد نیز می تواند تفکر و تصمیم گیری را مختل کند. برای مثال، ممکن است در تمرکز مشکل داشته باشید و به راحتی حواس شما پرت شود. در کارهای ساده، اغلب گیج می شوید یا قادر به انجام چند کار نیستید و در برنامه ریزی مشکل دارید. گاهی اوقات ممکن است حافظه کوتاه مدت شما ضعیف شده و به درستی کار نکند.

این علائم می تواند در هر مرحله ای همزمان با تومور مغزی رخ دهد. همچنین ممکن است عوارض جانبی ناشی از شیمی درمانی یا پرتودرمانی وجود داشته باشد.

مشکلات شناختی خفیف می تواند توسط عوامل مختلفی از جمله تومورهای مغزی ایجاد شود. از جمله کمبود ویتامین، داروها یا سایر شرایط سلامت روان.

4) خستگی مفرط

خستگی مفرط با خستگی معمولی متفاوت است. علائم خستگی شدید در زیر ذکر شده است:

در بیشتر مواقع یا در تمام اوقات کاملاً خسته هستید.

شما به طور کلی احساس ضعف می کنید و بدن شما سنگین تر می شود.

شما اغلب در وسط روز به خواب می روید.

توانایی تمرکز را از دست می دهید.

شما عصبی و نامنظم هستید.

خستگی می تواند ناشی از تومور سرطانی مغز باشد، اما این اولین علامت نیست.

5) حالت تهوع و استفراغ

در مراحل اولیه تومور، تهوع و استفراغ ممکن است رخ دهد زیرا تومور باعث عدم تعادل هورمونی یا افزایش فشار در مغز می شود. تهوع و استفراغ در طول درمان تومور سرطانی ممکن است یکی از عوارض جانبی شیمی درمانی یا سایر درمان ها باشد.

البته ممکن است به دلایل مختلفی از جمله مسمومیت غذایی، آنفولانزا یا بارداری دچار حالت تهوع و استفراغ شوید.

استفراغ ناشی از تومور مغزی معمولاً شدید است و با استفراغ در دوران بارداری، مسمومیت غذایی یا آنفولانزا بسیار متفاوت است.

6) ضعف و بی حالی

احساس ضعف عمومی فقط می تواند مربوط به مبارزه بدن شما با تومور باشد. برخی از تومورهای مغزی باعث بی حسی یا گزگز در بازوها و پاها می شوند.

ضعف یا بی حسی عضلانی تنها در یک طرف بدن رخ می دهد و ممکن است نشان دهنده وجود تومور در قسمت های خاصی از مغز باشد.

منبع: Healthline

انتهای پیام/