علمی و پزشکیکسب و کار ایرانیان

بهترین آبرسان طبیعی برای پوست خشک

پوست همانند سایر اعضای بدن به مراقبت و رسیدگی نیاز دارد. بنابراین یکی از راه های مراقبت از پوست تغذیه و آبرسانی صحیح آن می باشد. انواع آبرسان پوست شیمیایی و خانگی وجود دارند که می توانید به وسیله آنها پوست خود را همیشه سالم و شاداب نگه دارید. همچنین شما می توانید با مواد و راه های ارزان تر انواع ماسک، ژل و کرم های آبرسان و را در خانه تهیه کرده و از آن برای مراقبت و تغذیه پوست و مو و دور چشم خود استفاده نمایید. در این مقاله ما نیز به معرفی چند آبرسان پوست خانگی برای پوست صورت، دور چشم و مو و طرز ساخت آنها می پردازیم که می توان با روش ها و مواد خانگی ارزان و کم هزینه آنها را تهیه نمایید. اگر علاقه مند به این مطلب هستید، با ما همراه باشید.

چرا خودمان آبرسان خانگی درست کنیم؟

ساخت محصولات آبرسانی خانگی و مراقبت از پوست به دلیل طبیعی بودن مواد سالم تر بوده و تاثیر بیشتری بر پوست می گذارند. متاسفانه اکثر محصولات زیبایی که در فروشگاه ها خریداری می شود، دارای مواد سرطان زا و تحریک کننده پوست هستند که به عنوان آبرسان و مواد مرطوب کننده پوست در این فروشگاه ها موجود است. همینطور وجود محصولات تقلبی و مانده در این فروشگاه ها می تواند آسیب زیادی به پوست وارد کند و باعث حساسیت و تحریک پوست شود. مگر آنکه محصولات مراقبتی از برندهای معتبر بوده و دارای تاریخ مصرف باشند. همچنین استفاده و تهیه ماسک و کرم های مراقبتی نسبت به محصولات شیمیایی مراقبتی موجود در بازار ارزان تر هستند.

کرم آبرسان خانگی بسازید

کرم آبرسان خانگی بسازید تغذیه و آبرسانی پوست با مواد خانگی نظیر انواع میوه ها، گیاهان و غیره می تواند علاوه بر آنکه کم هزینه باشد، یک منبع غنی برای تغذیه و آبرسانی دائمی پوست محسوب شود. کرم های مرطوب کننده و آبرسان پوست را می توانید با استفاده از مواد طبیعی و ترکیبات گیاهی در منزل تهیه کنید، و اینگونه لطافت و نرمی بیشتر برای پوست را فراهم کنید. در ادامه به چند کرم آبرسان خانگی برای انواع پوست اشاره می کنیم که به راحتی تهیه شده و می توانید از آن به عنوان یک مرطوب کننده و تغذیه رسان قوی برای پوست خود بهره ببرید. کرم آبرسان خانگی برای پوست چرب و مختلط کرم آبرسان خانگی برای پوست چرب و مختلط یکی از بهترین ژل های مرطوب کننده و آبرسان براي انواع پوست و نیز پوست های چرب که مورد استفاده قرار می گیرد، گیاه آلوئه ورا می باشد، که می توان آن را با روغن های طبیعی ترکیب و یک کرم آبرسان خانگی قوی تهیه کرد.

  • یک قاشق چای خوری آلوئه ورا
  • یک قاشق چای خوری موم نخل ( تهیه شده از برگ درخت نخل )
  • عصاره گل رز
  • یک قاشق سوپ خوری آب
  • سه قاشق سوپخوری روغن جوجوبا

ابتدا یک قاشق سوپخوری موم نخل را در ظرفی بریزید و روغن جوجوبا به همراه آب را به آن اضافه و خوب مخلوط کرده و هم بزنید. سپس ظرف را در آبی که در حال جوش طوری که بخار آب به زیر آن برخورد کند ( کتری و سماور در حال جوش ) قرار دهید. زمانی که موم نخل آب شد و مواد به خوبی ترکیب شدند، ظرف را از روی بخار آب بردارید و در دمای اتاق نگه دارید تا سرد شود. یک قطره روغن گل رز به همراه ژل آلوئه ورا را به مخلوط اضافه کرده و کاملا هم بزنید. کرم آماده شده را می توانید در ظرف شیشه ای در یخچال به مدت یک هفته نگه داشته و از آن برای پوست صورت و بدن خود روزانه استفاده کنید.

 چگونه خشکی پوستتان را درمان کنید؟

برای درمان خشکی پوست بهتر است با مشورت بگیرید، اما برای رفع کنجکاوی شما ما روش‌های معمول را برای شما ذکر کرده‌ایم. برای درمان خشکی پوست کافی است که رطوبت پوستتان را به او برگردانید، به این کار آبرسانی پوست می‌­گویند. آبرسانی پوست را می‌توان با روش‌ها و در مراحل مختلف انجام داد که در ادامه با هم بررسی می‌کنیم:

مرحله ۱: تغییر عادات پیش از بررسی انواع آبرسانی بهتر است به اصلاح رفتارهایی توجه کنیم که بر شادابی پوست موثر­ند. اگر اهل استحمام با آب داغ هستید بهتر است برای مدتی آن را کنار بگذارید و از این به بعد با آب ولرم صورت و بدنتان را شست‌وشو دهید. یکی دیگر از عاداتی که باید تغییر پیدا کند تغذیه شماست. مصرف هر چه بیشتر مایعات و سبزیجات و میوه­‌ها بر روی پوست بدن شما تاثیر زیادی می‌­گذارد. می‌­توانید در این باره با صحبت کنید تا رژیم موثری برای آبرسانی پوستتان داشته باشید. و در آخر این که ورزش کنید و پوستتان را در معرض هوای پاک قرار دهید.

مرحله ۲: آبرسانی پوست به روش‌های طبیعی آبرسانی پوست با روش‌های طبیعی یکی از راهکارهایی است که از گذشته طرفداران خود را داشته است. روش‌های طبیعی شامل: ماسک‌های خانگی، بخور کردن و روغن‌های گیاهی هستند که به توضیح هر کدام پرداخته‌ایم: آبرسانی پوست از طریق ماسک  البته که آبرسانی به با ماسک­‌های خانگی از قدیم تا کنون طرفدارن خود را داشته‌­اند اما پیش از آن که به دنبال ژل هیدرودرمی هایلایف باشید ابتدا باید پوست خود را از میان بشناسید. اینکه پوست شما خشک است یا چرب یا مختلط. ماسک آبرسان برای پوست­های خشک دارندگان پوست­‌های خشک که علائم آن را در بالا اشاره کردیم . برای بهبود پوست و حفظ رطوبت می­‌توانند از این چند نوع ماسک آبرسان خانگی برای پوست­ خشک  استفاده کنند:

  • یک قاشق غذا خوری ماست را با یک قاشق غذا خوری نشاسته ترکیب کنید.
  • مقداری آلوئه ورا با یک قاشق عسل و چند قطره روغن نارگیل را ترکیب کنید.
  • دو قاشق غذا خوری جوی دوسر را پودر کنید و سپس با دو قاشق شیر گرم و دو قاشق چایخوری روغن زیتون ترکیب کنید.

ماسک آبرسان برای پوست­‌های چرب

اگر پوست شما همیشه برق می­‌زند یا چند ساعت بعد از شستن صورتتان دوباره پوست شما به شکلی است که انگار روزهاست شسته نشده یا دارای جوش­‌ها و منافذ باز پوست هستید شما پوستی چرب دارید. دارندگان پوست­‌های چرب نباید گمان کنند که پوستشان نیازی به آبرسانی ندارد و از این قضیه مستثنی هستند. لازم است بدانید پوست بدن شما دارای ماده­‌ای به نام هیالورونیک اسید است اگر به این ماده رطوبت کافی نرسد در طولانی مدت کاهش می‌یابد و بعد از مدتی پوست دچار می‌شود. اما ماسک مناسب برای آبرسانی پوست­ چرب، بهتر است که فاقد روغن باشد. از ماسک‌­های مخصوص آبرسانی پوست­ چرب می­توان چند مورد را نام برد:

  • مقداری خیار را رنده کنید و آن را با یک قاشق عسل مخلوط کنید.
  • یک عدد موز را پوره کنید. با چند قطره آبلیمو ترکیب کنید.
  • نصف یک هلو و نصف یک موز را با دوقاشق پودر جوی دو سر ترکیب کنید.
  • گل سرشور را پودر کنید و همراه یک قاشق چایخوری عسل ترکیب کنید.

ماسک آبرسان برای پوست‌های مختلط

اگر پوستتان مختلط است یعنی در برخی از نواحی پوست چرب است و در برخی نقاط دیگر دچار خشکی و پوسته شدن است یا حالتی معمول میان این دو را دارید، شما دارای پوست مختلط هستید. پوست­‌های مختلط هم احتیاج به آبرسانی دارند. دو نوع ماسک آبرسان پوست مختلط خانگی را برای شما معرفی می­‌کنیم

  • مقداری از ژل داخل آلوئه ورا را با دو قاشق چای خوری عسل ترکیب کنید
  • مقداری پوره خیار را با دو قاشق ماست ترکیب کنید

چند نکته درباره ی استفاده ماسک های خانگی

  • پوست صورت و بدن شما قبل از استفاده از ماسک‌ها باید کاملا تمیز و فاقد مواد آرایشی باشد.
  • قبل از استفاده مقداری از مواد را روی بخشی از پوست دستتان امتحان کنید تا مطمئن شوید به مواد ماسک ندارید
  • ماسک‌ها باید بین یک رب تا نیم ساعت بر روی پوست بمانند
  • در انتها پوستتان را با آب ولرم شست و شو دهید.
  • برای اثربخشی حداقل باید هفته‌ای دوبار ماسک را استفاده کنید

روغن‌های گیاهی روغن­‌های گیاهی هم برای آبرسانی و مرطوب نگه داشتن پوست توصیه می­‌شوند. روغن­‌هایی مانند آرگان، زیتون، بادام، نارگیل و جوجوبا از روغن‌های گیاهی آبرسان پوست هستند. البته اگر پوست چرب دارید بهتر است از روغن گل رز، رزماری یا لیمو استفاده کنید. روغن­‌های گیاهی در مدت کوتاهی جذب می‌­شوند و خشکی پوست را از بین می­‌برند، اما فراموش نکنید که روغن­‌های گیاهی آبرسان پوست را باید مداوم و روزانه استفاده کنید.

بخور کردن بخور برای آبرسانی پوست یک راه ساده و کم هزینه است، کافی است مقداری آب خالی یا همراه با گیاهان دارویی را بر روی حرارت قرار دهید تا به نقطه یجوش برسد، سپس یک حوله را روی سرتان بکشید و صورتتان را در معرض بخار ناشی از آب قرار دهید. اگر موارد گفته شده را در منزل با هم  انجام دهید در این صورت شما  آبرسانی عمیق پوست در منزل انجام داده‌­اید. برای این کار ابتدا باید پوست صورتتان را پاکسازی کنید، سپس بخور کنید،  شما می‌­توانید در بخورتان از گیاهانی مانند بابونه یا رزماری استفاده کنید، حالا نوبت ماسک است، یکی از ماسک­های مناسب با پوستتان را آماده کنید و طبق دستور استفاده نمایید. با مقداری سرکه سیب پوست صورت را به ph  مناسب خود برسانید. در انتها از روغن­‌های گیاهی گفته شده برای حفظ رطوبت پوستتان استفاده کنید.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.