عمومی

ضرورت مراقبت از روابط دوستانه تهران – باکو

رئیس جمهور آذربایجان ، آقای الهام علی اف ، یکی از اولین رهبران کشورهای همسایه بود که انتخاب آقای رئیسی به عنوان رئیس جمهور ایران را تبریک گفت و رئیس پارلمان آذربایجان را برای شرکت در مراسم تحلیف به ایران اعزام کرد. به آقای الهام علی اف در پیام تبریک خود به رئیس جمهور با اشاره به اشتراکات تاریخی ، فرهنگی و مذهبی دو کشور ، سطح روابط را استراتژیک خواند و گفت: فعالیت های کمیسیون مشترک و دیدارهای متقابل نقش بسیار مهمی در افزایش روابط بین دو کشور “. در این پیام با اشاره به آزادسازی سرزمین های تاریخی و ابدی جمهوری آذربایجان و احیای مرزهای دو کشور ، آمده است: وضعیت جدید فرصت های جدیدی را برای توسعه همکاری های بین منطقه ای و منطقه ای ایجاد کرده است.

آقای رئیسی در پیام قدردانی خود از حجت الاسلام والمسلمین به علی اف گفت: “ما ثبات و امنیت منطقه را ارتقا و تقویت خواهیم کرد.”
وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان ، جیهون بایراموف ، یکی از اولین وزیرانی بود که به وزیر امور خارجه ، دکتر حسین امیرعبداللهی on ، رأی اعتماد و تصدی پست را تبریک گفت. وی بر لزوم گسترش همکاری های دو کشور در همه ابعاد تاکید کرد و خواستار گسترش بیشتر همکاری ها در بازسازی مناطق آزاد شده ایران و همچنین در زمینه ترانزیت شد. آقای امیرعبداللهیان همچنین تاکید کرد که کشور ما آماده مشارکت در بازسازی مناطق آزاد شده در این کشور است.
تغییر دولت در ایران با واکنش های مثبتی در مطبوعات و افکار عمومی جمهوری آذربایجان روبرو شد ، همانطور که از محتوای مقالات و سخنرانی نویسندگان آذربایجانی در مطبوعات ، که از اولویت های سیاست خارجی سیزدهم است ، مشخص می شود. دولت. یعنی استفاده از پتانسیل مورد استقبال کشورهای همسایه به ویژه در زمینه اقتصادی و مشارکت م theirثر آنها در تقویت ثبات و امنیت در منطقه قرار گرفت.

به طور کلی ، سیاست های اعلام شده توسط دولت جدید ایران اجازه می دهد تا رویکرد سیاست خارجی ایران در قبال جمهوری آذربایجان تغییر کند و تکمیل راه آهن رشت-آستارا ، تقویت همکاری های بانکی ، دریای خزر ، به ویژه در بخش انرژی و تجارت روابط امیدوار کننده بود
در عین حال ، برخی از بازیگران فرامنطقه ای ، قوم گرایان و رسانه های وابسته به آنها در هفته های اخیر سعی کرده اند سوء تفاهمی بین دو قوم ایجاد کنند تا روابط بین دو کشور تضعیف شود. متأسفانه گاهی برخی از رسانه های جمهوری آذربایجان که چندان هم زیاد نیستند ، با انتشار اخبار بی اساس مانع این بازی شده و در کشور دشمنان روابط بازی کردند.

موضوع کامیون های ایرانی در منطقه قره باغ که بارها از سوی دولت ایران تکذیب شده است ، یکی از ترفندهای رسانه ها برای تضعیف روابط دو کشور است. بیشتر ارجاعات به این اخبار تکراری ، مطالبی هستند که در فضای مجازی منتشر شده اند و هیچ اعتبار و ارزش خبری ندارند. به عبارت دیگر ، مراجعه به کانال های غیر رسمی و غیردولتی و تبلیغ علیه روابط دو کشور عمدتا توسط کسانی مطرح می شود که به روابط بد فکر می کنند و طرفدار افزایش روابط دو کشور نیستند.
موضع جمهوری اسلامی ایران در مورد مساله قره باغ و به ویژه بیانات رهبر معظم انقلاب در این زمینه کاملاً اصولی و منطبق با استانداردهای بین المللی است و از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان حمایت می کند. آذربایجان بدون تغییر است و اراده ایران برای توسعه روابط را نشان می دهد.
انتظار می رود دولت دوست و برادر جمهوری آذربایجان کنترل خود را بر رسانه های این کشور افزایش داده و از روابط دوستانه بین دو کشور مراقبت کند تا طرفین به هیچ وجه روابط راهبردی را نقض نکنند.