عمومی

باکو به مسئولیت خود درقبال ایران آگاه است

در این سال درگیری ها شدت گرفت و دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان یکدیگر را مقصر دانستند. در همین حال ، بحث جمهوری آذربایجان چهار قطعنامه تحقق نیافته شورای امنیت سازمان ملل است. قطعنامه ای که بر حفاظت از تمامیت ارضی کشور و عقب نشینی نیروها از خاک تأکید دارد. عدم اجرای این قطعنامه ها جمهوری آذربایجان را وادار کرد تا آنها را به تنهایی اجرا کند. در همان زمان ، این کشور گفت که رایزنی هایی را تحت نظارت گروه مینسک برای حفظ آتش بس تحت کنترل مناطق تحت کنترل انجام خواهد داد. البته آزادسازی پنج منطقه ، بازگشت یک میلیون نفر از سرزمینهای متروکه و عقب نشینی نیروهای ارمنی از دیگر شرایط گامهای بعدی جمهوری آذربایجان از جمله مذاکرات در مورد رژیم قانونی قره باغ بود. در منطقه قره باغ ، حدود 40000 نفر از ساکنان جمهوری آذربایجان از منطقه اخراج شدند و همه ارامنه درگیر این امر هستند. در همین حال ، باکو در حال تلاش برای جابجایی جمعیت در آنجا است. این موارد قبلاً مطرح شده است. که هیچ تفاوتی با برنامه مادرید یا طرح کازان که با مشارکت پوتین و رئیس جمهور سابق ارمنستان و الهام علی اف تاسیس شده است ، ندارد و هیچ پیشرفتی ندارد.

با بررسی تحولات فعلی ، به نظر می رسد جمهوری آذربایجان به توسعه و کنترل مناطق دیگر ادامه خواهد داد. همانطور که دیدیم ، وزرای امور خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان به دعوت ولادیمیر پوتین و سرگئی لاوروف به روسیه رفتند و سپس برای رایزنی با مایک پمپئو به ایالات متحده رفتند. البته مذاکرات سه جانبه نبود و دو کشور به طور جداگانه با مقامات روسیه و آمریکا صحبت کردند. پس از مشخص شدن نتیجه این جلسات و گفتگوها ، درگیری می تواند با آتش بس پایان یابد. اما یک جنگ طولانی مدت غیر قابل تصور است و درگیری ها به زودی پایان می یابد ، زیرا تنها راه حل بحران دیپلماسی و گفتگو است.

اگرچه اخیراً ایالات متحده حمایت خود از ارمنستان را اعلام کرده است ، اما نقش روسیه در این موضوع چشمگیر است. زیرا پوتین علاقه مند است تا در انتخابات 3 نوامبر بار دیگر ترامپ را پیروز کند به همین دلیل او پیشنهاد کرد که وزرای خارجه دو کشور به ایالات متحده بروند و اگر اقدامی انجام شود ، ترامپ در کنار واشنگتن باشد تا یک برنده را قبل از انتخابات آماده کند.

در حال حاضر ، با ادامه درگیری قره باغ ، ترازوها به نفع جمهوری آذربایجان سنگین تر است. اگرچه گروه مینسک با جمهوری آذربایجان طرف نیست ، اما می تواند مطابق با قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل در باکو به حرکت خود ادامه دهد.

در آن سوی ماجرا مسکو و ایروان قرار دارند که اتحاد استراتژیک دارند و روسیه با توجه به پایگاه های نظامی خود ، همیشه از ارمنستان حمایت کرده است. با این حال ، این بار روسیه در این ماجرا دخالت نکرد ، که به آذربایجان اجازه داد به حرکت خود ادامه دهد. اگر روسیه در این درگیری مداخله نظامی نکند ، جمهوری آذربایجان می تواند پیشرفت خود را افزایش دهد. سیاست روسیه در مواجهه با بحران قره باغ کوهستانی به عنوان فرصتی برای گفتگوهای دو طرف تلقی می شود. احتمال چنین سناریویی بیش از ادامه جنگ و درگیری است. اما تفاوت در این است که جمهوری آذربایجان با تمام دستان خود روی میز مذاکره خواهد نشست. در همین حال ، الهام علی اف اعلام كرد كه آزادسازی اخیر شهر آگبند در زنگیلان كنترل كامل مرز مشترک بین جمهوری آذربایجان و ایران را فراهم كرده و آنها در نزدیكی مرز ایران واقع شده اند. چنین تحولی همچنین می تواند به نگرانی در مورد استقرار نیروهای تکفیری در نزدیکی مرز ایران پایان دهد. زیرا باکو مسئولیت خود را درک می کند و در این زمینه از ورود نیروهای خارجی جلوگیری می کند. پس از این واقعه که 27 سال بعد رخ داد ، الهام علی اف به مردم و به ویژه ملت ایران تبریک گفت که بهتر است رئیس جمهور کشورمان که می تواند تأثیرگذارتر باشد ، همین تبریک ها را دریافت کند.

جمهوری اسلامی ایران بر لزوم حفظ تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان و احترام به منشور سازمان ملل و قوانین بین الملل تأکید کرد و خواستار پایان درگیری و آغاز گفتگوهای صلح شد ، اما اعلام این مواضع به تنهایی مثر نیست. برگزاری جلسه ای با مشارکت جمهوری آذربایجان و ارمنستان و همچنین ایران ، ترکیه و جمهوری آذربایجان ممکن است مثر باشد. در مراحل بعدی ، روسیه می تواند به عنوان چهار جانبه در جلسات شرکت کند. برگزاری چنین جلساتی می تواند منجر به نتایج خوب و ایجاد اعتماد بین طرفین شود. در عین حال ، ایران نیز ممکن است ابراز نگرانی کند.

310311