بین الملل

روزنامه عمانی: روابط مسقط و تهران منطقه را نجات داد

روزنامه عمان روز یکشنبه نوشت: روابط عمان و ایران در زمینه های مختلف از اهمیت ویژه ای برخوردار است و تأثیر بسزایی بر گرمای منطقه خلیج فارس و جهان دارد.

به برکت درایت و تدبیر رهبران دو کشور، این روابط در دهه‌های گذشته خونسردی و استحکام خود را حفظ کرده و طوفان‌هایی که منطقه را فراگرفته، آن را در هم نشکسته است.

روابط عمان و ایران همواره مبتنی بر اصول حسن همجواری و عدم مداخله در امور داخلی طرف مقابل، تداخل منافع خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی و منافع مشترک اقتصادی بوده است.

همکاری نزدیک ایران و عمان که مشرف بر تنگه استراتژیک هرمز، بزرگترین دروازه ارتباطی به منطقه است، امنیت منطقه را تضمین کرده است.

امنیت این منطقه نه تنها برای این دو کشور، بلکه برای تمامی کشورهای حوزه خلیج فارس و تجارت جهانی بسیار مهم است.

عمان و جمهوری اسلامی ایران توانسته‌اند تنگه هرمز را از درگیری‌های سیاسی دور نگه دارند تا از طمع و درگیری‌های بین‌المللی که به نفع خود و همه کشورهای منطقه نیست، در امان باشند.

عمان همواره بر اساس حسن همجواری و احترام متقابل با جمهوری اسلامی ایران تعامل داشته و تسلیم صداها و خواسته هایی نشده است که پنهانی این روابط را درک نمی کند و سعی کرده مسقط را به دشمنی با تهران بکشاند. سود دیگران کشف و ضبط.

برگزیت پنهان نمی کند که عمان در چارچوب این سیاست و روابط همه جانبه مستحکم با ایران و توسط کسانی که ابعاد عمیق و اسرار این روابط را درک نمی کنند، طی سالیان گذشته چقدر پول پرداخت کرده است. با جمهوری اسلامی ایران ارتباط داشت.

امروزه کشورهای منطقه توانسته‌اند راز این روابط را بر اساس اصول پایدار و متغیر بدون تأثیرپذیری از روندهای سیاسی منطقه و جهان کشف و کشف کنند.

امروز با در نظر گرفتن تجربه عمان، کشورهای منطقه، البته پس از پرداخت بهای سنگین این دشمنی، راهی تهران می شوند تا صفحه ای نو و سفید در روابط فعال با ایران باز کنند.

ایران نیز به این سبک ممتاز عمان که سال ها اساس سیاست خارجی مسقط بوده و به عنوان سیاستی خردمندانه شناخته می شود، احترام می گذارد.

سایر کشورهای منطقه نیز باید همین مسیر را طی کنند تا به دور از درگیری ها، جنگ ها و درگیری هایی که به نفع بشریت نیست، امنیت، ثبات و رفاه مردم خود را برقرار کنند.

همه باید با دقت به پیامدهای جنگ های ویرانگر منطقه مانند جنگ اول و دوم خلیج فارس و جنگ یمن نگاه کنند و از واکنش عمان به این حوادث تلخ درس بگیرند.

با این سیاست، عمان در حال حاضر تنها طرف قابل اعتماد در جنگ یمن برای دستیابی به صلح پایدار است که می تواند مردم یمن را از آسیب ها و رنج های بیشتر محافظت کند.

عمان علیرغم دود و نشانه های جنگ بین تهران و دیگران همواره سعی کرده با ایران دشمنی نکند و مسقط تنها پایتخت شایسته میانجیگری تهران و دیگران بوده است.

امیدواریم روابط برادرانه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دو کشور به نفع و سعادت دو ملت گسترش یابد و به ویژه در دنیایی که آسمان از دود سیاه پوشیده شده است نیاز به درک بیشتر دارد.

عمان همیشه بهترین ها را برای همه می خواسته و روابطش با دیگران بر اساس خصومت و آسیب به دیگران نبوده و رفتار عمان با هیچ انگیزه و عاملی تغییر نکرده است.

311311