عمومی

سیزده پرسش رایج درباره دوز چهارم واکسن کرونا

مهم‌ترین فایده و دلیل دریافت واکسن کووید-۱۹، پیشگیری از شکل شدید بیماری است که منجر به بستری شدن در بیمارستان یا عوارض شدید و در نتیجه مرگ می‌شود، بنابراین احتمال ابتلا به این بیماری حتی اگر مسری باشد، همچنان وجود دارد. شکل شدید بیماری اما احتمال وقوع این رویداد در افراد کاملاً واکسینه شده بسیار کمتر از افراد واکسینه نشده است.

به گزارش ایران تودی، پاسخ سیزده سوال رایج در مورد نوبت چهارم واکسن کرونا را در زیر می خوانید:

1. آیا در حین تجویز نوبت چهارم واکسن باید از واکسن خاصی استفاده کرد؟

همه انواع واکسن های موجود در مراکز واکسیناسیون را می توان به عنوان یادآور استفاده کرد. بنابراین توصیه می شود تمام افرادی که از تزریق قبلی بیش از شش ماه سن دارند واکسن را دریافت کنند. دریافت دوز تقویت کننده از هر نوع واکسنی مهمتر از دریافت یک واکسن خاص است.

2. نوع واکسن دوزهای قبلی مال دوره چهارم هست یعنی چه واکسنی زدیم الان چیکار کنیم؟

تزریق بوستر مهمتر از نوع واکسن است.

3. آیا کسی می تواند نوبت چهارم را دریافت کند اگر هنوز واکسن زده نشده باشد یا فقط برای افرادی است که دوز اول، دوم و سوم را زده اند؟

فردی که در برابر کووید-19 واکسینه نشده باشد، در معرض خطر بالایی برای عفونت است. بنابراین این فرد باید سریعا به بیمارستان مراجعه کند و اولین دوز واکسن را دریافت کند و یک ماه بعد نوبت دوم را دریافت کند.

4. واکسن های ایرانی چقدر از نظر کیفیت و کارایی قابل اعتماد هستند؟

تمامی واکسن های تولید شده در کشور مطابق با استانداردهای بین المللی و داخلی تحت بررسی های بالینی قرار گرفته اند و نتایج بسیار خوبی در مقایسه با واکسن های وارداتی به دست آورده اند. همچنین مقایسه وضعیت آلودگی در ایران و کشورهای اروپایی نشان دهنده همین تأثیر واکسیناسیون در کاهش بستری شدن و مرگ و میر ناشی از بیماری است. اگر از واکسن های مختلف استفاده شود.

5. برخی می گویند که ما فقط باید واکسن های تاجی را بزنیم که در طبیعت پروتئین هستند. بقیه تاثیری نداره درست است؟

همه انواع واکسن های موجود در مراکز واکسیناسیون را می توان به عنوان یادآور استفاده کرد. بنابراین به تمام افرادی که بیش از شش ماه از قرار قبلی شان گذشته است توصیه می شود واکسینه شوند. دریافت دوز تقویت کننده از هر نوع واکسنی مهمتر از دریافت یک واکسن خاص است.

6. آیا با مصرف واکسن در مقابل ویروس کرونا مصون می شویم و دوباره به ویروس کرونا مبتلا نمی شویم؟

مهمترین فایده و علت واکسن کووید-19 جلوگیری از یک نوع شدید بیماری است که منجر به بستری شدن در بیمارستان یا عوارض شدید و مرگ می شود، احتمال وقوع این اتفاق در افراد کاملا واکسینه شده بسیار کمتر از افراد واکسینه نشده است. .

7. احتمال بروز عوارض ناشی از واکسن در بدن چقدر است؟

بیش از سه میلیارد واکسن کووید 19 در کشورهای مختلف جهان و بیش از 150 میلیون واکسن کرونا در ایران تزریق شده است. خوشبختانه عوارض جانبی واکسن ها عموماً خفیف و قابل تحمل است. مهم ترین عوارض جانبی درد در محل تزریق و بی حالی و ضعف یا خستگی است که در عرض دو تا سه روز از بین می رود که در مقایسه با درد و رنج ناشی از کووید-19 و عوارض شدید آن کاملا قابل قبول است.

8. تفاوت واکسن آسترازنکا با واکسن ایرانی چیست؟

واکسن‌های کووید-۱۹ با استفاده از فناوری‌های مختلف تولید شده‌اند. در تولید واکسن AstraZeneca، یک آدنوویروس شامپانزه (که در انسان بیماری زا نیست) به عنوان یک ناقل برای انتقال جزء آنتی ژنی ویروس کووید-19 که بر اساس ناقل نامیده می شود، استفاده شد. استفاده از بخشی از ژنوم ویروس کووید-19 به عنوان آنتی ژن، تکثیر ویروس و سپس غیرفعال شدن آن (واکسن ویروس فعال) و تکثیر در رده های سلولی (واکسن پروتئین نوترکیب) یا سایر واکسن ها با فناوری های مختلف مانند بخشی از ویروس. توالی یابی ژنوم (RNA) و تولید واکسن (واکسن های ژنتیکی).

9. مدت زمان تزریق واکسن چهارم چقدر است؟ آیا هنوز باید قبل از پایان سال واکسن بزنیم؟

وضعیت بیماری کرونا در دنیا و داخل کشور به دقت رصد می شود و بر اساس آخرین اطلاعات علمی در خصوص تزریق واکسن کووید-۱۹ تصمیم گیری می شود. بنابراین اینکه فراخوان دیگری وجود داشته باشد به شرایط ماه های آینده و اطلاعات و یافته های جدید بستگی دارد. برخی از محققان بر این باورند که برای حفظ ایمنی در برابر ویروس کووید-19، ادامه واکسیناسیون هر سال ضروری است.

10. آیا برای نوبت چهارم واکسن محدودیت سنی وجود دارد؟

توصیه می شود همه افراد بالای 18 سال شش ماه پس از تزریق قبلی خود یک یادآوری دریافت کنند. افراد بین 12 تا 18 سال در صورتی که از ضعف سیستم ایمنی رنج می برند یا بیماری زمینه ای جدی دارند و شش ماه از آخرین ملاقات گذشته است، کاندیدای قرار ملاقات یادآوری واکسیناسیون هستند. افراد زیر 12 سال نیازی به دریافت قرارهای یادآوری ندارند.

11. بیماران خاص و بیماران سرطانی از کدام واکسن استفاده کنند؟

می توان از تمام واکسن های موجود استفاده کرد.

12. آیا بیمار سرماخوردگی یا کرونا را می توان واکسینه کرد؟

به افراد مبتلا به کرونا توصیه می شود حداقل یک ماه پس از بهبودی صبر کنند و سپس واکسینه شوند.

13. آیا برای دریافت واکسن باید روزه بگیریم یا بعد از آن باید دستورات خاصی را رعایت کنیم؟

برای دریافت واکسن نیازی به روزه گرفتن نیست. پس از دریافت واکسن، حضور 15 تا 20 دقیقه در مرکز واکسیناسیون توصیه می شود. پس از هر بار تزریق یا نمونه خون، افراد دارای ضعف شدید باید به فرد تزریق کننده واکسن اطلاع دهند و پس از تزریق چند دقیقه استراحت کرده و دراز بکشند. صبحانه قبل از ویزیت برای دریافت واکسن توصیه می شود. نوشیدن مایعات بیشتر در روز اول و دوم پس از دریافت واکسن مفید است.

انتهای پیام